Varför är det två kablar till min skärm?

Susan

Trådstartare
och vad "gör" de?

Tror jag har en DVA och en DVI

Har haft problem med att rutan inte fyller skärmen, en textruta säger att nåt inte får tillräcklig ström men jag har en ny transformator eller vad det ,och den skall vara tillräckligt stor- det försvann när jag drog ur DVA'n Tror att bilden blev sämre när jag kollar film?

Svara gärna pedagogiskt typ "for dummies" jag kan inget men vill lära mig :laugh:

Sv: Varför är det två kablar till min skärm?

vad är dva? syftar du på vga?

jag förstår faktiskt inte vad du försöker säga? fyller bilden inte ut din skärm så får du kalibrera om skärmen.

attans vad svårt det blir då man inte kan förklara

Sådan här ser den ena ut dvs den övre kontakten den med skruvar

hdmi_vs_dvi_2.jpg

Den ena som är kopplade tillmin skärm är vit och större, som den på bilden och den andra är blå och mindre, vad gör den blå? som jag trodde hette dva?

Och första frågan är varför har man två till skärmen, jag har en ärvd dator och försöker lära mig något, i någon ände måste man ju börja.

Senast ändrad:

här är den blå

8900053_0.png

Vi börjar med varför två?

Senast ändrad:

Det är helt enkelt olika standarder på kontaktdon. Du kommer under förutsättningar att du inte har någon jätteskärm, typ en 30"are med 2560x1600 i upplösning att märka någon skillnad på bilden mellan de olika kablarna.. men vill du kan du ju alltid testa o se om du märker någon skillnad.

den övre (svarta med skruvar) heter dvi, i andra ändan sitter en hdmi (den lilla svarta), de "blå" kontakterna är vga.

antingen använder du den ena eller den andra, inte båda samtidigt i samma skärm, de har samma syfte. att visa bild, vilken du väljer är en smaksak du kommer inte märka någon skillnad.

att båda varianter finns på ditt grafikkort är inte så konstigt, det är långt ifrån alla som gått ifrån sina gamla skärmar med enbart vga anslutningar, sedan så finns det även det scenariot då en användare har flera datorer anslutna till en skärm och därmed kanske har den ena anslutningen upptagen och därmed får lov att ta den äldre standarden.

mitt råd är att bestämma dig för vilken du vill använda, det har ingen större betydelse för "amatören" (läs hemanvändaren med medelmåttig utrustning)

Skillnaden också mellan de båda olika kablarna, är att den bredare, svarta DVI-kabeln skickar digitala signaler till din skärm, medan den blå VGA-kabeln, är som tomten skrev, är för den "gamla"standarden och passar även de äldre datorskärmarna. VGA-kabeln skickar analoga signaler till skärmen (om jag inte minns helt galet).

Min rekommendation är att du använder DVI-kabeln mellan din skärm och din dator. :laugh:

Lycka till!

Senast ändrad:

mao är det exet som kopplade in alla kablar han hittade :D eftersom vi använt båda två samtidigt :o :angel:

tack för hjälpen - alltid lär man sig nåt.
Jag har den bredare nu

Det som jag svammlade i det försa inlägget hade alltså inget samband alls och nu beter sig skärmen som den ska dvs rutan eller vad det heter fyller upp skärmen.

tack igen

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 875
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka