Varför är min häst blöt på ett ställe ibland?

Bukefalos 30 år!

chiiliacanth

Trådstartare
En av mina hästar får ibland en fläck av vätska på ena bakbenet, över en muskel. Som en lokal svettning eller utgjutelse av vätska från huden. Idag märkte jag att han har en likadan fläck på ena bogbladet, också som en våt fläck utan värme eller något annat. Ibland är det lite spänt som ett ödem men oftast är det bara en blöt fläck. Vad kan det vara? Aldrig stött på det innan på annan häst. Han har inga besvär för övrigt, aldrig varit halt eller liknande.

En av mina hästar får ibland en fläck av vätska på ena bakbenet, över en muskel. Som en lokal svettning eller utgjutelse av vätska från huden. Idag märkte jag att han har en likadan fläck på ena bogbladet, också som en våt fläck utan värme eller något annat. Ibland är det lite spänt som ett ödem men oftast är det bara en blöt fläck. Vad kan det vara? Aldrig stött på det innan på annan häst. Han har inga besvär för övrigt, aldrig varit halt eller liknande.
Min valack hade så på ena bakbenen under det första året jag hade honom, framförallt när jag tog in honom från hagen.
Jag masserade området och tränade upp honom att bli mer liksidig då fläcken kom på hans svagare bakben.
Efter ca ett år försvann det och jag sätter det i samband med att han blev mer liksidig och använder båda bakbenen lika mycket nu.
Har haft honom i drygt tre år och han har inte fått någon mer blöt fläck någonstans efter det.

Min valack hade så på ena bakbenen under det första året jag hade honom, framförallt när jag tog in honom från hagen.
Jag masserade området och tränade upp honom att bli mer liksidig då fläcken kom på hans svagare bakben.
Efter ca ett år försvann det och jag sätter det i samband med att han blev mer liksidig och använder båda bakbenen lika mycket nu.
Har haft honom i drygt tre år och han har inte fått någon mer blöt fläck någonstans efter det.
Åh vad intressant! Min pålle brukar ha snett bäcken varje gång equiopaten kommer. Kan det vara en sån grej? Att det snea bäckenet utlöser den här våta fläcken?

Åh vad intressant! Min pålle brukar ha snett bäcken varje gång equiopaten kommer. Kan det vara en sån grej? Att det snea bäckenet utlöser den här våta fläcken?
Utan att vara någon expert så skulle jag absolut säga ja på den frågan.
Följer en hästmassör på instagram som beskriver att hästarna kan bli lite svampiga och svettiga just på bakbenen av att tex gå och spänna sig på isigt underlag osv. Så jag tror absolut att det även kan bli så av annat typ av felbelastning.

Utan att vara någon expert så skulle jag absolut säga ja på den frågan.
Följer en hästmassör på instagram som beskriver att hästarna kan bli lite svampiga och svettiga just på bakbenen av att tex gå och spänna sig på isigt underlag osv. Så jag tror absolut att det även kan bli så av annat typ av felbelastning.
Okej! Då ska jag boka in massage och ställa frågan till teraueputen, kanske finns något jag kan rätta till.

Haft två hästar som haft svettiga fläckar.
Den ena skadade sigsom unghäst. Fick en gropvpinne uppkörd mellan armbåge och bål. Stax ovanför svettades han efter det..
Ett avelssto fick blöt fläck på halsem. Vi vet inte riktigt hennes historia

En veterinär förklarade det som en sorts nervskada som fick svettkörtlarna att reagera "i onödan"

Min valack hade artros mellan två kotor i halskotpelaren. Anledningen till att jag utredde det var att han svettades på en fläck på sidan av halsen.

Haft två hästar som haft svettiga fläckar.
Den ena skadade sigsom unghäst. Fick en gropvpinne uppkörd mellan armbåge och bål. Stax ovanför svettades han efter det..
Ett avelssto fick blöt fläck på halsem. Vi vet inte riktigt hennes historia

En veterinär förklarade det som en sorts nervskada som fick svettkörtlarna att reagera "i onödan"
Precis det har jag också hört, det blir en nervskada som orsakar den lokala svettningen. Ibland läker nervskadan och svettningen försvinner, ibland kvarstår den.

Och som med allt annat kan själva skadan påverka hästen eller inte, det beror på och är individuellt.

Nervskada trodde min veterinär.
Bakknät blev blött oftast vid stillastående inne men uppkom även i hagen ibland.
Lite bättre på smärtstillande/antiinflammatoriskt
Flera skador fanns sedan innan i det benet
många år gammal senskada- lite för lite brosk i knät - ligaments skador i kotan.

Vi gjorde ingen ordentlig utredning med tanke på gamla skador.

En varmblodstravare jag hade, hade ett stort märke på ena låret (40x20 cm ungefär) efter att ha rullat fast ordentligt som unghäst, han svettades alltid extra på den platsen. Veterinär misstänkte nervskada där.
En jag har nu är ommärkt (frysmärkning) efter att den första inte blev bra, efter det svettas han alltid först nedanför den nya märkningen. Vet inte riktig vad det beror på, kanske skadades svettkörtlar när han märktes om.

Har haft två som fått detta efter ha opererats. Litenliten nervskada har veterinär sagt till mig. Kan hästen fått en smäll någonstans i dessa område ngn gång eller har den kanske också varit opererad?🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka