Varför är PRE-hästar så dyra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ingridl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 12 307
Sv: Varför är PRE-hästar så dyra?

kl

Jag sticker in och klämmer till med en liten fråga...

Jag kommer om ca 1-1,5 år börja leta unghäst/föl och funderar på en PRE.

Det jag vill ha då är en hingstunge, gärna mörk. Med exepsionella gångarter. Hellst ett föl.. Vad tror ni man får punga ut då. Vill ha en fölunge som verkligen har kvaliteerna för att bli riktigt bra. :)

ett gott råd kolla den här sidan så kan du se vad dom ligger på i spanien ;) Där kan du se videofilmer på dom flesta till salu hästar.
Men kan tippa att dom kriterier du skriver så blir det en dyr P.R.E !
Med mörk menar du då svart eller brun, för då stiger priset .
http://www.equiandalusian.com/inicio.cfm

tesora

japp! det finns inte så mycket svarta och bruna P.R.E !
Kommer inte i håg procenten nu.
Men överlag så är dom skimmlar, Nu när man får avla på vilka färger som helst så kanske priserna kommer att sjunka om några år , man vet ju aldrig,Men som det är nu så är ALLA P.R.E med färg mycket dyrare :crazy:
Jag tittade på ett fuxsto som var otroligt fint men kostade en förmögenhet :angel:
Och svart och brunt har ALLTID betingat ett högre pris.

Tesora

när jag tittade på länken du gav så tyckte jag det var lika många mörka som skimlar.. men det kan ju vara en tillfällighet.. egentligen har jag inget emot en skimmel heller.. men de blir ju såååå skitiga :angel: men bara det är massa utsträlning lagomt temp och massor med gång så är jag nöjd ;)

En liten fråga bara ;) Vad exakt menar du med massor av gång?
Som ett halvblod framåt och lågt eller som en P.R.E högt och framåt?
det är skillnad på gång och gång, Är nyfiken för många av dom dressyr folk som ser en P.R.E röra sig får rysningar för att dom lyfter så högt!
Sen verkar det som om dom glömmer bort resten av rörelsen:p

Bara nyfiken :)

Tesora

jag vill ha tryck bärighet och balans..och luft.. gärna höjd:)

en maffig vacker häst med massa men ändå elegans och tryck och luft... ja något åt det hållet :D

AHA en P.R.E alltså ;) :angel:
sino6.jpg
[/IMG]
sino3.jpg
[/IMG]
Tesora

hehe jo,,, ska ha en någon gång under mitt dressyrliv...
har en stor galning nu ett danskt halvblod efter michellino.. ska få ner honom på mattan först :angel:

Gå in på sidan som Tesora rekommenderade och se på "Its movements" så får du se hur de kan röra sig. Dagens PRE kan både länga och ha höjd i steget...
Eller vad säger Tesora? :angel:
/Juvelen

När man kollar på de filmerna så visar de på att biljadering inte är något önskvärt, trots det är det ändå så många som gör det i varierande grad. Borde det inte vara något man försöker avla bort?

jodå visst kan dom det ;) Det kunde nog den gamla P.R.E hästen oxå , men man red inte fram dom som man gör i dag :angel:
Det med biljadering tror jag att man får behålla lite av för att kunna ha kvar höjden på steget . Tyvärr så kan jag säga att dom hästar jag ha sett som har MYCKET sträck i benen har många av dom tappat höjden,
Men en P.R.E som har en liten biljaderings tendens blir oftast mycket bättre med en korrekt ridning.
Detta finns ju även på många andra raser och inte bara på P.R.E hästen:angel:

tesora

*lånar knapp*

Biljarderingen beror ofta på exteriören = den relativt stora bröstkorgen som en PRE har jämfört med andra raser.

/Cecilia

No1 skrev:
Ooooh MY GOD!!!!

Tittade på dina länkar och fann "Heleno" :love: .

Jag har ridit en enda dressyr-PRE i hela mitt liv samt turridning på desto fler i Spanien.
Den lilla erfarenhet jag har av dem är: mjuka, RIDBARA, kanontemp (har bara ridit hingst och är inte sådär jättlockad av hingstar annars). Knepig känsla i traven där det kändes som det bara gick uppåt men inte framåt.

Jag undrar, är kanontemperament ett signum för denna ras eller hade jag bara tur?

Jag funderar allvarligt på om jag ska skaffa mig en PRE men vill ha mer kött på benen först gällande rasens förtjänster när det gäller lynne, temp, samarbetsvilja. Sedan skulle jag helst vilja slippa en individ som har så utpräglade knälyft i traven:) .
Hur är det med höjden? Jag vill inte ha en häst under 160cm.

När jag kollade runt i Spanien var de bra hästarna pissdyra (från 150´) och då skulle jag helt ärligt inte vilja handla därifrån då jag är lite tveksam till uppväxtförhållandena gällande möjlighet till en utevistelse passande häst och korrekt foderstat. Dessutom verkar de inte förstått att ston går att använda som ridhästar och jag vill helst ha ett sto!
Hittar jag en individ som uppfyller mina krav på en komplett dressyrhäst så köper jag den mycket hellre i Sverige.

Jag tycker att de överlag verkar ha ett mycket trevligt temperament. Vakna, arbetsglada och roliga att jobba med.

Angående storleken på dem så är den uppfattningen som jag har fått att man eftersträvar lite mer storlek på dem nu. Angående höga knälyft, så ja visst finns det hästar med extremt höga knälyft. Men långt ifrån alla har det. Vill nog tro att det finns en PRE som passar alla :) De allra flesta ston rids inte nej. Här har vi ett sto som har en exteriör avvikelse som gör att hon inte passar för avel. Hon reds då in istället och är nu såld som ridhäst. Har hört om fler ställen där de gjort på samma sätt men det är inte speciellt vanligt. Ett alternativ kan ev. vara att köpa ett ungsto och sköta utbildningen själv.

PRE hästen är dyr, ja. Men att köpa en PRE häst i Spanien är lika dyrt för spanjorer som det är för utländska köpare !

Ser att en hemsida som jag varmt rekommenderar redan har nämnts ett flertal ggr. http://www.elpre.com

Måste bara kommentera ang biljadering. Det är inte önskvärt och man försöker avla bort det. MEN en liten aning kan man acceptera. Tar man bort det helt försvinner oftast även knälyften. Många tyska hästar med dagens önskvärda knälyft biljaderar oxå en aning och det tycker man är ok. Det blir dessutom oftast betydligt mindre när hästen rids i balans. Alltså: stirra er inte blinda på biljaderingen om hästen rör sej bra i övrigt.
Och, deras temperament är fantastiskt och det är rastypiskt och inte undantag!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka