Varför bett??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sentenced
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 772
S

Sentenced

Ok detta är ingen tråd om olika bett typer eller så.. På senare tid har jag funderat över.. varför, långt tillbaka i tiden, vart det just BETT? Något man lägger just i hästens MUN? :confused:

Någon som vet?
Kunde det inte lika gärna blivit någon annan lösning?
Var det liksom för att det inte fungerade med bara något över nosen eller.. Ja.. skriv vad ni vet eller tror!! :bow:

:D

Sv: Varför bett??

För att munnen är det känsligaste som finns på hästen, och människan är väl ganska välkänd för att slå där det gör som ondast, om man så säger...

för att adels människorna skulle ha en häst som var pigg å framåt å hela tiden vara på helspän å se snygg ut å då lärade dom ha någonting som gjorde så att hästen fortfarande lyssnade på dom. därför dom riktigt gamla betten ser så jävla vidriga utb som tillexempel spikbettet *ryser*

seddan så trivs inte alla hästar med att ha någon form utav nosgrimma på sig heller.

Tycker också att det är lite skumt att det just blev bett,hade det inte funnits när jag red så hade jag nog mer funderingar på att sätta nåt runt mulen på hästen med tyglar...

Ingen ahde väl kommit på att sätta bett på en hund som drar,nog för att hundar inte är skapta för att ha bett i munnen,men visste folk om att hästar kunde det på den tiden...intressant tråd tycker jag

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka