Varför bli hon tjock?

Martina_m

Trådstartare
Min d-ponny (litet halvblod) får 6 kg hö om dagen (energi 8 MJ o protein 55 g per kg foder).
Hon får 2,5 dl torr betfor morgon (som jag sen blötlägger givetvis) och ca 3-4 dl betfor på kvällen ( 1 ½ mått, som är 2,5 dl). plus mineraler.

Jag rider henne 5-7 dagar i veckan. Dressyr, hoppning och ut i skogen.

Hur får jag henne att gå ner vikt? Hon har varit i bra hull hela vintern, men nu är hon för rund.
Jag kan väl knappast ge henne mindre mängd mat?:confused:

Sv: Varför bli hon tjock?

Varför så mycket betfor? Sänk till 1dl torr / dag. Att hästen lägger på sig under vintern gör inte så mycket,men de får givetvis inte bli feta, hästen sätter mer muskler nu på våren har du tur försvinner det av sig självt

Vill ju ge henne något i krubban, det är ju ändå höjdpunkten på dagen!!:d
Men kan iof minska till ½ mått på morgon o kväll. Måste finnas lite att blanda mineralerna med oxå...

Men tror du att hon bli tjock pga betforn?

Jag hoppas att det blir till muskler då :banana:

om du vill ge nåt i krubban så är ju morötter bra skrammel ;)
en del hästar blir tjocka när de får för lite mat, prova att ge lite mer hö :d

hur hög är hästen? och hur mycket väger hon?

hmm, morötter?? men det blir ändå inte något man kan blanda mineralerna i... Annars en bra idé!

hon är mätt till 148,0 men är väl egentligen ca 150. Väger ca 500 kg.

Minska betforen till ca 1,5 morgon och 1,5 kväll eller nåt och öka höet istället.

Min häst är lika stor som din och jag ger det till henne och hon har normal hull.Fast hon väger ca.450 kg.

Lycka till!

/I

Martina_m skrev:
hmm, morötter?? men det blir ändå inte något man kan blanda mineralerna i... Annars en bra idé!

hon är mätt till 148,0 men är väl egentligen ca 150. Väger ca 500 kg.
ta lite betfor och ge rivna äpplen och morötter så är det lättare att blanda mineralerna i det.

Svettas hon mycket? Ett bra tips att få ner hästen lite i vikt är Svettersättare. Kostar 147Kr/Dunken. Står exakt hur mycket man ska ge efter ridning. /Mvh Karin

Vad har du för belägg för detta? Jag tycker att det låter underligt. Denna häst behöver ju mindre energi och mer ts per dag- inte svettersättare?

ge henne mindre energi. ge mer hö istället. krafft har ett foder som det är lite fet i för ponnyer som blir tjocka.

Du behöver inte blanda mineralerna med betfor det finns i pellet form prova det! (mums säger våra) om hästen väger 500kg så får hon lagom med hö 500x1,2=6kg hö.
Om du kan är det ju inte fel att få tag på magrare hö...
Ge morötter det tycker hon nog är ännu godare än betfor, betfor är ju faktiskt socker...
Hoppas det löser sig och blir muskler alltihop:)
Och du ändra inte allt på en gång då vet du ju inte vad som gjorde vad

Du behöver inte ge henne mindre stråfoder men kanske det har ett väldigt högt näringsvärde?

Byt ut en viss del av högivan till halm men öka på till minst 7 kg totalt. Magen måste hålla igång hela dagen. och så kan du minska ner till 1-2dl betfor/fodring.

Hur kan du säga att det är lagom med hö? 1,2 kg ts per 100 kg är ju minimumgivan! ( I hö brukar 1,2 kg ts motsvara 1,5 kg hö)

Martina_m skrev:
Min d-ponny (litet halvblod) får 6 kg hö om dagen (energi 8 MJ o protein 55 g per kg foder).
Hon får 2,5 dl torr betfor morgon (som jag sen blötlägger givetvis) och ca 3-4 dl betfor på kvällen ( 1 ½ mått, som är 2,5 dl). plus mineraler.

Hur får jag henne att gå ner vikt? Hon har varit i bra hull hela vintern, men nu är hon för rund.

På vilket sätt är hästen tjock, hur många cm fett bedömer du att det finns mellan revbenen och huden? Är hästen fläskig eller har den stor buk? Hur är musklerna längs ryggen och länden? Är halsen välmusklad eller fet eller ingendera?

Att jag ställer så många frågor beror på att jag tycker att det egentligen är litet lite mat till en varmblodig häst som verkar ridas mycket. Men det finns lättfödda halvblod också förståss så visst kan den vara ”äkta” tjock. HH

OJ det var mkt betfor till en ponny! 6,5 dl torr betfor blir ca 2 liter blöt! det är vad min häst får och hon är en stor dam på 1,80 och rids ca 5 dagar i veckan. För att du ska få ner magen på henne så är intervall träning jätte bra, fast tänk på att du tar det lungt i början kanske mkt trav istället för galopp (trav/galop 2-3 min, skritt
2-3 min, pulsen får inte gå ner helt och hållet mellen intervallerna. MEN det är fruktansvärt mjölksyre krävande så även den häst med bra kondition kommer att behöva en lugn start med denna övning, efter ca 6-7 veckor så ska hästen klara av att gå fullt.

Martina_m skrev:

Har du ingen analys av mineralerna i höet? Vad ger du för mineraler och hur mycket? Har du provat att räkna på något av de foderstatsprogram som finns?

en del hästar blir feta av FÖR LITE grovfoder,
en kompis försökte banta sin connemara och gav jättelite hö och inget krafftfoder utan resultat, nu står den på fri tillgång av grovfoder och är hur fin som helst :p

Skit också! Här hade jag skrivit ett låångt inlägg med en massa uträkningar men det försvann iom att jag inte var inloggad när jag skickade iväg det... Ids inte skriva om hela men kontentan var i alla fall att din pålle får alldeles för lite mat!!! Hon får ca 54 Mj som det är nu och hennes behov bör ligga runt 70-75 MJ med det arbete hon presterar. Om du ger henne 8,5 kg hö och 0,5 kg betfor så blir det 73,5 Mj och 502,5 smbrp med en kvot på 6,8. Din häst är nog inte välmåendefet utan svältfet...
//marti

först och främst, är du säker att hästen är fet, eller är hästen bukig?

för det andra så skulle jag ökat höet, tycker det är på tok för lite och sedan skulle jag ut i skogen och galoppera.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
804
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
917
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet