T
tottenham
Vilken skulle ni beskriva som den viktigaste anledningen till att rida hästen böjd?
Enkel fråga men med oändligt många olika svar
Enkel fråga men med oändligt många olika svar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tigertofflan skrev:Böjning för mig är ett sätt att få hästen liksidig, avslappnad och "formbar" (dvs. att tillslut kunna forma hästen hur jag vill - inte bara rygglinje och hals, utan åt alla håll),
Det svåra med böjning tycket jag är att se till att det blir böjning och inte en rotation av ryggraden.
För att en böjning skall vara korrekt tycker jag att den skall vara jämnt böjd från öra till svans, jag tycker helelr inte att hästen skall luta...både korshalvorna skall vara på samma höjd och även öronen...
Är det inte så så är det ingen böjning utan ngt annat
För att få till en bra lateral ( sidled) böjning så måste hästen vara longitudalt välva ryggen upppåt) böjd
min värld är det mera effektivt att böja hästen i bålen med med sätet för då kommer hals och huvdställning automatiskt och säkert som ett brev på posten.
Börjar man böja med handställningen så blir det genast fler möjliga utgångar på problemet.
Susan skrev:Det svåra med böjning tycket jag är att se till att det blir böjning och inte en rotation av ryggraden.
För att en böjning skall vara korrekt tycker jag att den skall vara jämnt böjd från öra till svans, jag tycker helelr inte att hästen skall luta...både korshalvorna skall vara på samma höjd och även öronen...
Och för att lyckas uppnå det så tycker jag att hästen redan måste vara någorlunda rakriktad och stark
Är det inte så så är det ingen böjning utan ngt annat![]()
Hrannar skrev:Rotation sker främst i de övre halskotorna samt i bröstryggen ( ffr i den bakre delen)
Menar du "longitudinalt"??Pratar du nu om dess lig. eller menar du att hästen ska ventralflektera ryggen??
Hästen behöver inte välva ryggen för att få till lateraflexion i ryggen, det finns muskler vars uppgifter gör detta( kontraherar), annars skulle de inte kunna klia sig på div. bakdelar om de var tvungna att stå ventralflekterad.
Den s.k" Bow and String teorin" gör ju att hästen håller upp "sin kropp" under stående.