Varför flughuvor på vintern?

Fibusen

Trådstartare
Har i flera år funderat på detta,då jag besökte ett stall där en häst hade flughuva på sig under vintern. Satt t.o.m en lapp på boxen där det stog ungefär: "OBS,kom ihåg att sätta på flughuvan"

Nu ställer jag mig frågan,varför?
Är det nån mer än jag som sett detta?
Kan det bero på att det ska ge skydd mot solen på något sätt eller? Det är den enda logiska förklaringen jag kan komma på...

Sv: Varför flughuvor på vintern?

Hästen kanske har känsliga ögon och flughuvan skyddar mot kraftig blåst exempelvis?

Hade den flughuvan på sig??, i så fall jättekonstigt!
Annars kanske det bara var så att ingen orkat ta ner lappen? :D

Ja,dom hade varit och ridit och kom tillbaka och satte på flughuvan,mitt i januari...:confused:

*nyfiken i en strut är jag*

En häst i vårat stall har på sig flughuva alla dagar om året, även på vintern, och det är veterinärens råd. Denna häst är "albino" och har såpass känsliga ögon!

En häst i vårat stall hade flughuva på sig när det blåste mycket.
Annars så fick den rinniga och svullna ögon.

Jag använder flyghuva året om och det är för att min kille har försämrad syn på ett öga. Solen gör att det blir grumligare i det skadade ögat om jag inte har huvan.

Ok,tack för alla svar! Då var det på ett ungefär vad jag trodde då!

Skydda ögonen mot ljus/vind etc, eller att den hade någon form av ögonskada/defekt. Min K t ex skulle ha behövt huva vintertid med, för att skydda det ögat som efter operationen inte gick att stänga/blinka med.

Utan huva blev det ögonskador hela tiden, i och med att skyddsreflexen att sluta ögat inte fungerade, så lätt blev rispor på hornhinnan av gräs/kvistar etc.

en häst jag red hade flughuva med en på sydd lapp över ena ögat som skydd för vind och sol. hon hade skadat ögat och fick inflamationer annars!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 993
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 740
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Typiskt. En och en halv vecka efter att veterinären gett mig och Barka grönt ljus att jobba på då han var mycket nöjd med hennes rygg så...
Svar
12
· Visningar
1 410
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka