Varför frampommel på bomlös?

cristobal

Trådstartare
Vad har frampommeln för funktion på en bomlös sadel?
Har sett att en del tar ur den helt, mesan andra lägger i en handduk, bomull etc.
Finns det något negativt med att rida utan?

Sv: Varför frampommel på bomlös?

Den är till för att hålla sadlen från manken. Oftast på runda hästar med låg manke plockar man ur den för att den inte ska klämma.

Det enda negativa, som jag kan se, är att sadeln kan bli lite mindre stadig. Men jag har inget val. Alla bomlösa jag haft hittills (Barefoot, Börjes och Hööks) har haft alldeles för smal frampommel för min breda tunna till häst :D.

Passade inte ens ett framvalv med strl. vid till din?
Jag funderar på att köpa ett vidare framvalv för det jag har nu trycker. Just nu rider jag bara med vadd i.
Jag har en kraftig kallblodstravare med väldigt lite manke.

Även jag har tagit ur frampommeln, men stoppat hårt med bomull istället. Anledningen? Jag tyckte frampommeln var för hård och styv, ville ha något mer flexibelt. Funkar utmärkt på min häst.

Har inte provat vid, men jag tvivlar på att det är stort nog faktiskt. Jag känner inte heller något jättebehov av att prova. Det går rätt bra ändå :)!

Det enda negativa, som jag kan se, är att sadeln kan bli lite mindre stadig. Men jag har inget val. Alla bomlösa jag haft hittills (Barefoot, Börjes och Hööks) har haft alldeles för smal frampommel för min breda tunna till häst :D.

Tycker du att det påverkar din sits?

Tar mej friheten att svara på din fråga eftersom även jag har tagit bort frampommeln...

Vi har fått ännu bättre balans utan den hårda frampommeln.

Inte för att sadeln har glidit någon gång, trots bl.a tunnlik manklös smällfet fjording :angel:

Har ni antiglidmatta?
Köpte en som man har under mattor på järnhandeln (52kr/m, 60 cm bred)

Jag har ingen antiglidmatta... däremot har jag en förbygel - fast mest för att jag känner mig säkrare när jag klättrar då (har varit med om en sadel som gled längre och längre bak så jag fick slänga mig av, läääskigt!)

Den är ju ffa till för att hålla ifrån vid manken men jag tycker det funkar lika bra utan (nästan bättre). Balansen och stabiliteten blev nästan bättre eftersom sadeln ändrade sig efter hästen hela tiden. Jag hade en hårt rullad handduk som plommel.

Jag använde inte antiglidmatta eller brösta till min bomlösa men skaffar jag en igen (troligtvis) så blir det brösta vid klättring iaf, har man cyliderformad häst så glider det lätt om man är lat med o spänna gjorden ;)

Jag har haft frampommeln i men det fungerar inte helt bra då den är något för smal (då har jag häst med ganska mkt manke ändå) så jag stoppade i en handduk men då tyckte jag att sadeln förlorade all stabilitet och bara sjönk ihop på ryggen.
Så jag köpte svampar, såna stora som man har och tvättar hästen/bilen/båten med (utan schampoo givetvis) och stoppade i, de går att trycka ihop till önskad hårdhet (ju fler desto hårdare) formar sig bra och så.
Än så länge verkar hästen nöjd iaf.

Jag har förbygeloch har sytt om padden eftersom den glider bakåt. Jag har även svängd gjord.
Men då har jag häst som påminner lite om en damcykel i ryggen.

Kanske struntar i frampommel iaf. Det är ju ändå padden som är viktigast....eller? ja vi får se :confused:

*kl*

Om man tar bort pommeln och fyller med handduk/svampar eller vad man nu kan hitta, innebär det då att det är i princip omöjligt att den kan trycka mot hästen? Jag har ingen bomlös än så jag kan verkligen ingenting om ämnet.

Nja, tar man ur frampommeln så kan ju inte DEN trycka, förståss.
Men remmen där sadelgjord och stigläder är fästad går över ryggen, och den kan hamna så att den ger tryck på ryggraden.

När ryttaren sitter i sadeln ska det alltid finnas en tunnel som man lätt ska kunna köra i spöet tex i, hela vägen bak längs ryggraden.

Jojo, att den inte kan trycka förstår jag ju eftersom att den är borta :p Men om man säger att jag tar ur pommeln så kan jag i princip använda den på vilken häst som helst oavsett vidd så länge det inte trycker mot ryggraden? Alltså det kan inte trycka vid bogar och så då?

Nja, tar man ur frampommeln så kan ju inte DEN trycka, förståss.
Men remmen där sadelgjord och stigläder är fästad går över ryggen, och den kan hamna så att den ger tryck på ryggraden.

När ryttaren sitter i sadeln ska det alltid finnas en tunnel som man lätt ska kunna köra i spöet tex i, hela vägen bak längs ryggraden.

Vet inte om jag förstod det där om remmen, men ska prova med spöet imorgon.

Om man själv inte sittar så att sadeln trycker på bogar mm, så kan inte sadeln trycka där oavsett om man har frampommeln i eller inte.

Däremot kan den trycka på manken om hästen har en stor och hög sådan.
Men det kan den göra även med pommeln i...

Så enda sättet att förhindra manktryck är att lämna in den till en sadelmakare som klipper upp ett V i framkanten och syr så det håller ihop.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Islaend
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka