Varför frampommel på bomlös?

Sv: Varför frampommel på bomlös?

Jojo, att den inte kan trycka förstår jag ju eftersom att den är borta :p Men om man säger att jag tar ur pommeln så kan jag i princip använda den på vilken häst som helst oavsett vidd så länge det inte trycker mot ryggraden? Alltså det kan inte trycka vid bogar och så då?

Njae, jag är inte djupare insatt i alla de där sadlarnas exakta byggnad, men generellt sett skulle jag säga att utan frampommel ska den kunna "inte trycka" på alla hästar, om bara man kollar så att kanalen är fri.
Nu är det väldigt många hästar som har för hög manke, och då blir ofta trycket där. Och det får det alltså heller inte vara.
Inget tryck på ryggraden.

Sv: Varför frampommel på bomlös?

Om man själv inte sittar så att sadeln trycker på bogar mm, så kan inte sadeln trycka där oavsett om man har frampommeln i eller inte.

Jodå, naturligtvis kan pommeln trycka på hästen! Många av de där sadlarna har fäst sadelgjorden i fram och bakpommel. Dessutom, oavsett det, så kan den trycka. Den sitter fast i sadeln som spänns ganska fast på hästen.
Man ska helt klart vara vaksam där.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Islaend
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka