Varför glider sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 910
J

jjeg

Varför glider en sadel i sidleds...beror det på att den är för vid? Sadeln ligger still annars..bra anläggning och i balans. Det blev något bättre med en annan sadelgjord...kortare...
....funderar på en padd...hörde att Mattes ska vara bra...men var hittar man den -Helst internet butik...

Sv: Varför glider sadeln?

Kan en sadel som ligger 2 - 2 1/2 finger ovanför manken vara för trång...

Vi har ännu inte lyckats hitta någon sadel till fjord/kallblodstravarkorsningen, så tills vidare rids han med Bestens Jensensadel. Den ligger alldeles perfekt på honom, men glider tyvärr över på högersidan när någon orutinerad ryttare rider (hästen skjuter alltså över ryttaren på högersidan).
Vi löste problemet genom att skaffa en antislip-pad.

Immer

Så det behöver inte vara något fel när sadeln glider i sidled? Hästen jobbar bra osv.......MEN den glider tom. när jag ska kliva upp i sadeln...Kan det vara så att han blåser upp sig så mycket...för oftast kan jag efterdra gjorden 3 - 4 hål efter en stunds ridning....

Men du får tänka på att det är en sak om hästen/ryttaren puttar över den på den andra sidan under ridning, och en annan sak om den glider när du ska hoppa upp. Glider den när man hoppar upp ligger den inte ordentligt på hästen, utan ligger för mkt ovanpå.

Och ja, fastän den bara ligger 2 fingrar från manken kan den vara för trång. Det beror på mankfriheten... Som sagt, jag ahr provat många sadlar där jag bara har fått in 2 fingrar mellan manke och framvalv, och ibland har det skiljt 15-20 grader i bomvidden... Och där den ena har varit bra och den andra har varit för smal...

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 409
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 235
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
878
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka