varför gör han så? *orolig*

Mirre

Trådstartare
Min häst har lite mysko beteende ibland.
Tex om jag sitter (på huk dådå såkalrt) framför honom så lägger han upp frambenet i mitt knä :confused: inte så att han sparkar eller så utan lugnt och fint. Varför gör han så? Tycker han att jag ska resa på mig eller? :D
Vi har alltid haft en bra relation men nu börjar han gå rakt över mig. Det har han inte gjort förut.

Vi har ju han och Moses tillsammans. Har funakt hittils även om Herman tog över ledarrollen väldigt snabbt. men sen
när dom släpptes ut i nya hagen (bete) så är Herman på Moses hela tiden. Han vaktar vattnet så Moses inte kan dricka, men dricker inte utan jagar bort honom och ställer sig för badkaret. :confused: Försöker vi hälsa på Moses så gör han likadant. Jagar bort honom och stälelr sig vid den som klappat Moses. Spec om jag går till moses. Visserligen han är lite av en ensamnshäst men ändå. Förut gick det toppenbra att kratsa bakhovarna på honom. (efter mycket träning, han var hemsk när jag köpte honom) men nu sparkar han vilt omkring sig. Kollar igenom honom ordentligt varje dag och har inte märkt av att han har ont nånstans.
Kan det bero på att han är trött helt enkelt?
Han har gått ute sen i början av maj men har lixom inte haft nånstans att ställa in honom. *inte bra alls jag vet*
nån som har nå tips på vad jag kan göra? Ska sätta igång båda nu, och ta tag i ridningen igen. Det kan pigga upp honom kanske? kan tillägga att båda äter krafft mineraler och vitaminer fast dom går på bete.
(betfor, krafft mysli och kornkross, b vitamin, vitlök och miner blå. Och morötter.) Ska jag ge honom ADE vitaminer också kanske? Börjar bli riktigt orolig :crazy:
Tänk om han är sjuk? :crazy: :cry:

Han kanske känner sig åsidosatt, en del hästar behöver känna att man bryr sig om dom och att man jobbar med dom..han är helt enkelt bara frustrerad över något...vad det är, är det upp till dig att luska ut :)men förmosligen behöver han jobba och känna sig "behövd".

Tydligen är det väll nya hagen som är(iaf en del av) "avtryckaren" till detta om jag förstått rätt. Reds han innan ni släppte dem i nya hagen? I så fall kan säkert det spela en liten roll också.

Att hästar gör som honom, vaktar vattenhinkar och människor, är inte alls ovanligt. När man byter hage eller när hästarna precis byggt upp sina roller i flocken är det väldigt vanligt. Dock ser ledaren alltid till att alla medlemmar får det vatten de behöver, annars skulle ju flocken bli svag. Det är mest ett sätt att visa för alla vem som har kontrollen här. Hur länge har detta pågått?

Om ledarhästen gått i den här hagen tidigare, men inte den andra, så kan det mycket väl vara så att ledaren vill visa att detta är hans revir, och den andra hästen är där på hans villkor. Kanske var rangordningen heller inte riktigt fastsatt när de flyttades. Då är hagbytet kanske en anledning till att vara ännu tydligare med sin styrka och rang.

Att han sätter hoven i ditt knä är ju ännu ett mysterium. Jag tror att det också kan vara lite av ett dominansbeteende, men det kan jag inte alls svara på egentligen. Det kansek är så att den här hästen känner sig friare i den nya(antagligen större) hagen och känner att han har fått en ny chans att ta över ledarrollen även i er relation.

Det finns tusen saker att fundera på, och det enda du kan göra är väll att fundera. :) Försök hitta den här situationen i en vild flock så kanske du får lite mer klarhet. Jag tror dock inte att du ska se det som ett allt för stort problem ännu. Det händer mycket när rangordning ska lägga upp, våren kommer och hästarna plötsligt får leva ute dygnet runt. Och det kan ta flera veckor innan rangen är fastsatt. Hos oss varierade lägsta rangen mellan min häst och den nya i flera månader innan den stannade på min häst(som från början var klart starkast av dem).

Om du ska acceptera benet är också upp till dig. Känner du att det är obehagligt eller att hästen verkar beordra dig om något så putta undan det - kanske blir hans reaktion på det, svaret på vad som var hans syfte. Blir han ännu mer närågngen och kanske mer dominant så får du ju genast gå på och visa att du inte är minst där. Då menar jag inte att du ska slå eller skrika på honom.

Lycka till och kom gärna med svaret sen om du hittar det. Man lär sig av allt. :bow:

ok tack för svaret :) :bow:
moses var den som gick i hagen först innan herman med ett sto och då bestämde han. Kan ju ha med det och göra. Att herman kom och tog över. Flocken har ändrats en del också.
Dom går inte längre med stoet och så. Jo den e större, tror också det, han försöker ta över hela tiden. men idag gick det riktigt bra. Får vara lite extra uppmärksam på hur han beter sig.

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: Qosack
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 813
Senast: Hannah0407
·
Träning :eek: En stor envis ouppfostrad ångvält som bara klampar på:crazy: Han bits, går bara rakt på en, ignorerar en totalt och ja bara gör...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: Xazo
·
S
Hästvård Jag har en shettishingst som blir 3 år till sommaren. Han har nu plötsligt börjat matvägra! Och jag har absolut ingen aning om varför...
Svar
4
· Visningar
775
Senast: shetland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka