Varför inget ökat behov av selen vid dräktighet?

Antiqua

Trådstartare
Ja, det har jag gått och funderat över sista dagarna:D

Behovet av övriga mineraler ökar ju när stoet är dräktigt, men inte selen! Någon som har en förklaring till VARFÖR?
Fölis behöver ju selen liksom stoet så det är ju lite märkligt, eller?

/Undrande Petra

Sv: Varför inget ökat behov av selen vid dräktighet?

Vart har du hört det? :crazy:

För att förebygga muskeldegeneration hos fölet, bör stoet under hela dräktigheten tillföras ett kombinationspreparat innehållande selen och Vitamin E.

Pja, står både i C.plancks foderbok och överallt där man kan läsa om foder...

Behovet av selen är 0,2 mg/100 kg häst. Vid dräktighet är behovet ocskå 0,2 mg/100 kg häst, dvs ingen ökning.
Övriga mineraler ska man ju ÖKA vid dräktighet och digivning, men inte selen. Det var det jag undrade över, varför ÖKAR inte behovet av just selen?

Självklart vet jag att selen är livsviktigt, min häst får tokosel året runt pga inget selen i fodret, men uppenbarligen ska hon ju inte ha mera för att hon är dräktig.

Bäst är väl om du ringer en bra foderrådgivare och ställer frågan :idea:

Jo men det brukar alltid finnas nån här som har svar här på buke;)

Tillför man för mycket selen blir det giftigt för hästen.

Jag vet det, ungefar vid 6ggr dosen, men det ar inte riktigt det jag undrar over;)

Btw,min data har f[tt spelet, det blir konstiga tecken nar jag skriver de tre sista bokstaverna i alfabetet, det blir [ ' ; osv ist'llet f;r bokst'ver, n[n som vet hur jag f[r det normalt igen, har provat att trycka p[ alla knappar:confused:

Btw,min data har f[tt spelet, det blir konstiga tecken nar jag skriver de tre sista bokstaverna i alfabetet, det blir [ ' ; osv ist'llet f;r bokst'ver, n[n som vet hur jag f[r det normalt igen, har provat att trycka p[ alla knappar:confused:

Har fått hjälp på datorforumet så nu är det frid och fröjd igen;)
åååäääöööööööööööööö:D

Jag knuffar upp denna då jag fortfarande är nyfiken:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 217
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 985
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 488
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka