Varför inte insemination?

Sv: Varför inte insemination?

Det är stora ekonomiska anledningar internationellt varför a.i. inte får användas i fullblods aveln. Kunskaperna finns ju att göra det även i England.

Knapplån

Jag tycker också att det verkar så omständigt med kravet på naturlig bet. Vore det inte bättre att slippa frakta runt stona kan man ju undra.

Sen en parantes, jag hade en korsning vb. travare-fullblod (Homosassa). Han var travhästreggad med frysmärkning och allt. Jag frågade varför och då sa dom att fram till år med 1995 fick man välja stambok (travarna eller fullblodens) för denna typ av korsningar. Alltså hade han då kunnat vara fullblod vad jag förstog.... Konstigt.. men de sa att raserna ansågs som så närbesläktade så de hade haft de reglerna fram till detta år. Det verkar ju som att den naturliga tillverkningen överskrider alla krav.

Precis, stuteriverksamheten är omfattande innom fullblodsaveln och många skulle förlora sitt levebröd om insemination blev tillåtet.

Det skulle underlätta och förbättra aveln avsevärt om insemination tilläts så det är synd att det ligger så starka ekonomiska intressen bakom som styr och håller tillbaka en utveckling.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 369
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 901
Senast: Emuliiaa
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 127
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka