Varför inte värmlandsvagnen?

Marvin

Trådstartare
Har fortfarande inte kommit så långt i mitt släp-köp, men är igång och funderar igen. Många släp har ju löjligt låg maxlast när man har B-kort!

Det enda jag egentligen fattat när det gäller att köpa släp är att man INTE ska köpa ett begagnat värmlandsvagnen. Nu undrar jag över anledningarna till detta. På pappret ser det ju bra ut, och de har ofta höga maxlastvikter.

Har hyrt ett grönt VV innan, och tyckte bra om att köra med det.

Sv: Varför inte värmlandsvagnen?

Skramligt, dåliga lösningar. Inget säkerhetstänkande ö h t och fruktansvärt ostabilt. Det är många som fått svårlastade hästar efter att haft VV. Dålig ventilation och mörkt är också två minus.

Det är ett budgetsläp helt enkelt. Jag hade helt klart tagit Trane eller Reko framför VV. I f s hade jag hellre slutat köra runt med hästen än lastat den i ett VV, efter att ha sett vad deras bomlösningar kan göra med en häst.

Ok, tack för svar!

Håller helt med om säkerheten.

Skramligt, dåliga lösningar. Inget säkerhetstänkande ö h t och fruktansvärt ostabilt. Det är många som fått svårlastade hästar efter att haft VV. Dålig ventilation och mörkt är också två minus.

Det är ett budgetsläp helt enkelt. Jag hade helt klart tagit Trane eller Reko framför VV. I f s hade jag hellre slutat köra runt med hästen än lastat den i ett VV, efter att ha sett vad deras bomlösningar kan göra med en häst.

Och jag har fått tvärtom.. En svårlastad häst som blivit ganska lätt med VV och en annan i stallet som lånat mitt har upplevt samma sak så det är ganska olika

Min kompis hyrde ett sprillans nytt värmlandsvagnen förra helgen. Hon har lasttränat (i stallägarens obesiktade släp hemma på stallplanen, ett star) sin häst hela veckan innan för på helgen skulle dom åka och träna för första gången på länge.

Så hyrde hon detta släp då inför att åka. Och hästen började krångla lite och ville inte gå in, spiltan var lite trång.

HÖR OCH HÄPNA när folket upptäcker att mellanväggen inte går att flytta!(!!!!!!!) Den är på nåt vis fastmonterad med skruvar i golvet både fram och bak, vad jag fattade det som.

Det blev många svordomar och fram med stallägarens släp för att få in hästen i ett släp bara... Men träningen, det var bara att glömma!

Har ni hört så idiotiskt?!

Det låter ju verkligen konstigt (och fruktansvärt opraktiskt)! :o Vi har en VV från 2007, om jag minns rätt, och där går mellanväggen lätt att flytta.

Till TS har jag tyvärr inte så mycket att säga. Vi använder sällan släpet till att köra hästarna i. Vissa av dem är ju mer lättlastade än andra, men det gäller även andra släp så det beror nog inte på vår VV i första hand. Jag skulle dock önska bättre ventilation i släpet, då den är dålig om släpet är helt stängt baktill. Men det går väl att "installera" bättre ventilationssystem om man så vill skulle jag kunna tänka mig. :) Vårt släp är helt vitt inuti och jag har inte upplevt det som mörkt när det är tillstängt.

Jag är inne på min andra VV och är nöjd med båda. Hästarna har inget emot att åka i det, jag har själv åkt i det också. Det ligger fint på vägen efter våran bil och är lättdraget. Eftersom jag kör med övre bakluckan nere typ 97% av alla gånger så är ventilationslösningarna och ljusinsläppen i kärran inte prio ett för mig.

Kan tilläga att vårt släp är dubbelaxlat, och jag upplever det som stadigt på vägen både med och utan last. Vet inte hur det är med enkelaxlade VV.

Senast ändrad:

Vi har inget problem med våran VV. Ponnyn jag har nu är svårlastad men det beror inte på transporten utan på hans hingstiga humör. Vår C ponny ville inte åka liten transport efter den här då den är väldigt stor och rymlig. Men det kanske är skillnad då våran är av de nya modellerna.
kamera-618-jpg-for-web-normal_133069783.jpg

Supernöjd med den iaf. Dock tror jag det kommer in vatten någonstans när det spöregnade ute men det kommer åka in på koll för det ;)

Kan bara hålla med!Sämre släp finns inte.
Fick låna en nästan ny VV en gång ,då jag var mitt uppe i släpbyte.
Vi tog oss lätt till tävlingen med min lättlastade häst,men hem tog det 3 timmar och en del omild behandling för att få på hästen,Tog några gånger innan hon insåg att min nya släp inte var otäck att åka i.

Jag har haft
- Kylinge(enkelaxlad),jättebra förutom att väggarna ruttnade.
-Trane (enkelaxlad),mkt trevlig att dra med,även om det också är lågbudget.
-Reko(boogie),mkt nöjd med dess egenskaper,men när jag bytte till större häst kändes den liten.
-Thule Royal,köpt ny -10,supernöjd.Har allt jag kan begära av ett släp!:)

Trane som

När jag köpte släp för två år sen velade jag hej vilt på vad jag skulle lägga pengarna på, hade ingen jättebudget.
Trots allt negativt jag läst bla här så beslöt jag mig för att lägga pengarna på ett nyare släp, även om det då fick bli ett VV för det var till det pengarna räckte.

Min häst var olastbar när jag köpte henne. Gick ok att lasta när jag köpte mitt VV men ogillade att stå i släpet på tävling tex. Nu lastar hon sig själv, sover, kissar, äter och slappnar av och står helt still under färd och hon är en KÄNSLIG dam. Så skulle någon bli olastbar i ett VV så skulle det vara hon. Sen är det säkerligen inte det stabilaste, bästa, flådigaste, säkraste släpet på marknaden, det ÄR ett budgetsläp men JAG är väldigt nöjd med vad jag fick för pengarna. Min budget som nu räckte till ett 3 år gammalt släp hade i övriga "rekommenderade" märken enbart räckt till på sin höjd ett 10 år gammalt släp och även om de anses vara bättre så är de ändå 10 år gamla.

Jag hade som krav tvåaxlat, fönster, ljus inredning samt ngn form av säkerhetsbommar.

Det hänger ju oftast på vad man har i tänket. Tror faktiskt inte hästen kan se skillnad på märken då VV har köpt Christ och det är någon mer va? Tror mer det hänger på hästen ägare. Sen kan det ju bero på modell. Har du en mörk och gammal VV är det ju stor skillnad mot om du har en stor och ljus

Har noterat att hästarna kan bli lite motvilliga att lastas i just VV på hemresan, vilket för mig säger att de inte är helt nöjda med åkkomforten. Har till och med fått bättre respons i mitt lilla skrangliga enaxlade tranesläp :o

Annars gillar jag Henra - verkar vara rejäla släp, vettiga lösningar. Bra golvlösning som gör släpet lättmockat. Hästar nöjda. Boj ger också bra vibbar men kostar betydligt mer.

KL

Mina två pållar verkar tycka att min gamla VV är helt okej att åka i. Shettisen springer i stort sett på :)!

Jag kan ställa mig till den skaran som fick svårlastad häst utav VV. har aldrig provat de nya större släpen utan detta var de gröna, tvåaxlat givetvis.

Sen tror jag att många hästar som är lite osäkra kan bli räkrara utav att få ett eget släp som inte luktar någon annan, men tycker de inte om att åka släp så gör inte VV det bättre.

Jag har ett äldre vv ,men vitt och ljust inuti. Visst går väggen att flytta åt sidan. Kör i regel med en kort och en lång bom. Mina hästar åker ofta och även långt ,tom den lättstressade araben tycker det är ok. Jag är inte så förtjust i släp med för mkt extra "pynt", sen min ena hingst sparkade hål in i en krubba på ett annat släp...Att dom skulle bli svårlastade har jag aldrig märkt:)

Sen tror jag att många hästar som är lite osäkra kan bli räkrara utav att få ett eget släp som inte luktar någon annan, men tycker de inte om att åka släp så gör inte VV det bättre.

Och det är det ju lite delade meningar om som sagt. :) Mitt är av den äldre modellen, standard, men med den nya ljusa inredningen, dock brun mellanvägg (som absolut går att flytta på plättlätt). Och om någon var osäker på att åka så var det min. Trots idogt åkande så visst, med tvekan och ifrågasättande gick hon in även i mitt gamla och andras men hon darrade som ett asplöv och var svett och stod inte bra. Med mitt VV är det en lugn, trygg och stabil häst som någon aldrig skulle ifrågasätta varit svårlastad och ogillat transporter.

Med detta menar jag inte att hon inte kunnat bli lika säker i någon annan transport men att rakt av som så många säger här att osäkra hästar blir mer osäkra med VV, det stämmer inte så rakt av. Och det är vi flera som vittnar om här. :)

Har kört några gånger i ett nyare (09 eller 10) tvåaxlat VV och jag väljer inte det när jag ska köpa. Det är ljust och funkar väl ok men jag upplever det som skramligt. Trögt tex att stänga/öppna lucka och bommar. På den modellen jag haft gick det att flytta mellanväggen vid lastning, men det gick inte att köra så eftersom det inte fanns några fästen. Ett budgetsläp utan finesser som såklart kan fungera bra men jag vill ha bättre lösningar om olyckan skulle vara framme.

+1 på det!

Min gick från mer el mindre självlastad till att krångla vid lastning efter en resa i en VV (och NEJ det berodde inte på något i körningen)
Jag minns att jag höll på att slå ihjäl mig för att det var nån konstig kant i skötardörren, eller om den bara var sjukt låg, nåt var det som gjorde att jag snubblade och mer eller mindre föll ut.
Svor mig även blå när det skulle mockas ur för att det av nån anledning var nåt äckligt material på lämmen som drog till sig spån som en magnet och bajset gnuggades in i sådär gött så att det antagligen aldrig går att få rent
Har även åkt bak i en VV. Huuuu vad det skramlade! Trots att det bara handlade om ett varv runt stallet och hastigheten inte var högre än max 20km/h, lät som hela skiten skulle ramla i tusen bitar vilken sekund som helst:crazy:
Så någon VV tänker jag inte utsätta min häst för mer, då låter jag hellre bli att åka helt.

Senast ändrad:

Jag saknar grannens gamla värmlandsvagn hur mycket som helst. En dubbelaxlad som min häst tyckte om. Hon är inte så förtjust i transporter, men denna gillade hon. Har även lånat andra värmlandsvagnar och jag har ingenting negativt alls att säga om dem. Känner många som har VV och jag har aldrig hört folk klaga på dem irl. Enbart här på forumen har jag läst negativa saker, så jag tror inte du ska lyssna så mycket på det negativa.
Min häst som varit väldigt svårlastad blev botad med hjälp av värmlandsvagnen. Denna gick hon på utan problem. (den enda hon gillat i övrigt var en Brenderup) Sen såldes transporten och jag fick hyra en annan modell. Då kom delvis lastningsproblemet tillbaka, trots att det var en mycket nyare vagn. Har provat flera olika modeller av vagnar de senaste åren, men ingen som hästen gillat lika mycket som värmlandsvagnen. VV har varit tyst och legat väldigt bra bakom bilen. Hästen trivdes (viktigast av allt) Det enda jag kunde sakna med den var att den var lite mörk inuti. Jag skule gärna köpa en VV om jag skulle köpa transport.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 008
Senast: Sharpless
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: igbest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka