Varför inte värmlandsvagnen?

Sv: Varför inte värmlandsvagnen?

Jag kan ställa mig till den skaran som fick svårlastad häst utav VV.
Och jag fick en häst som går på tack vare VV, så erfarenheterna är olika.:)

KL
Npt jag undrar över är varför jag träffar många som har en VV och som är nöjda irl, men här på forumen är det tvärtom negativa tongångar. Det borde inte skilja så mycket mellan ett internetforum och kommentarer i verkliga livet.

Vi hade ett tvåaxlat Classic -06 som vi leasade sprillans nytt från VV i Kristinehamn. Vi hade "trekvartsbom" som tillval och de gjorde nya hål i golvet för mellanväggen med en gång innan vi åkte därifrån.

KL
Jag tycker att de ligger bra på vägen och är lätta att dra efter bilen. Och hästarna gillade att åka i den. VV har tagit åt sig mkt av den kritik de fått på de gamla modellerna. Och släpen har betydligt bättre ventilation nu mer. Och fler fönster. Om ser till Classic modellen då.
Christ har ju den där förbannade helvetes j*vla smällande rullgardinen bak, den har skrämt skiten ur många hästar. Rullgardinen smäller hur försiktigt man än tar ner den. Så där är det värt att köpa till en lucka.
Men det är ju tillverkaren Christ som sagt att det ska standard med rullgardin inte VV. Men köper man lucka bak, så får man en bra transport.

Och jag tycker de tar väl hand om sina kunder iaf i Kristinehamn. Servicen har jag inget att klaga på alls.

kl

Det som retar mig oerhört på VV är deras lilla lösning för att spärra pinnen till mellanväggen längst bak. Den där metalluckan man ska fälla ned. Om man flyttar mellanväggen åt sidan när man lastar sticker det där metallbleckat rätt ut. Stor skaderisk enl mig :(
Deras lösning på bommarna tycker jag inte heller om. Framtill, där de sitter fast i mittenstolpen är det ju som en krok. Jag lastar och lossar alltid själv, vilket innebär att jag knäpper loss innan jag tar ned baklämmen och säger "varsågod".
Vid ett tillfäller när jag hade lånat en VV så gjorde jag som jag brukade, hästen hade vridit lite på huvudet med påföljd att grimman fastnade i den där förbaskade kroken och när hon inte kom loss, så ryckte hon till så grimman gick sönder och hon ramlade baklänges ur transporten med en väldans fart.

Ingen VV för mig.

Om jag fick välja så skulle det optimala vara Ifor Williams delade bakdörr med step-up och Star Trailers (Thules) säkerhetsbommar :D

+1 på det!

Min gick från mer el mindre självlastad till att krångla vid lastning efter en resa i en VV (och NEJ det berodde inte på något i körningen)
Jag minns att jag höll på att slå ihjäl mig för att det var nån konstig kant i skötardörren, eller om den bara var sjukt låg, nåt var det som gjorde att jag snubblade och mer eller mindre föll ut.
Svor mig även blå när det skulle mockas ur för att det av nån anledning var nåt äckligt material på lämmen som drog till sig spån som en magnet och bajset gnuggades in i sådär gött så att det antagligen aldrig går att få rent
Har även åkt bak i en VV. Huuuu vad det skramlade! Trots att det bara handlade om ett varv runt stallet och hastigheten inte var högre än max 20km/h, lät som hela skiten skulle ramla i tusen bitar vilken sekund som helst:crazy:
Så någon VV tänker jag inte utsätta min häst för mer, då låter jag hellre bli att åka helt.

Kan bara hålla med!
Var VV det enda som fanns ,skulle mina hästar inte åka annat än i nödfall.
Tror många här som lovsjunger VV för att döva sitt dåliga samvete.
Det är verkligen en urkass släp,dessvärre!
En enda fördel och det är priset!

Vi hade ett grönt VV för ganska många år sedan och det funkade bra. Mellanväggen plockade vi ut och händig pappa byggde en egen -stabilare variant men som inte gick ända ner till golvet. Han gjorde även en egen lång bakbom -efter att vi slutat köra med två ponnyer i då en av dem inte gillade att stå smalt.
Hursomhelst hade vi inga problem med svårlastade hästar, vare sig innan eller efter detta släpet köptes utan släppte du dem på lämmen så gick de in själva.
Efter VV så hade vi ett Boj-släp som vi var nöjda med och nu idag har vi ett Umesläp som är super! -ingen mellanvägg och helbom där fram, jätteljus och rymlig, våra hästar har stått som ljus i den.

Tyvärr har dessa modeller av VV eller rättare sagt Cheval Liberté detta problem med att de läcker in vatten, hört talas om några stycken som gjort detta. Det var väl en av anledningarna att VV slutade med dessa modeller.

Vi har inget problem med våran VV. Ponnyn jag har nu är svårlastad men det beror inte på transporten utan på hans hingstiga humör. Vår C ponny ville inte åka liten transport efter den här då den är väldigt stor och rymlig. Men det kanske är skillnad då våran är av de nya modellerna.
kamera-618-jpg-for-web-normal_133069783.jpg

Supernöjd med den iaf. Dock tror jag det kommer in vatten någonstans när det spöregnade ute men det kommer åka in på koll för det ;)

Nu känner jag att vi måste klargöra en sak vad gäller VV.
Det är inte ett svenskt släp det byggs inte i Sverige, släpet heter i grund och botten GAUPEN och byggs i Norge, VV importerear det och sätter dit sin logga på det precis som de gjorde med Cheval Liberté, men då hette modellerna Scandinavia och International eller nåt liknande.
De slutade att ta in och sälja dom efter vad VV sa *att släpen har för dålig kvalite*, detta efter vad jag hört.

VV har inte köpt Christ utan de importerar och säljer Christ och funkar som en ny generalagent i Sverige.

Hela tiden vad gäller släp så får man vad man betalar för, det finns för och nackdelar med släp, vissa tycker om det och andra inte.
VV/ Gaupen har på de gamla släpen en del enkla smäcklösningar som jag inte riktigt förstår, vi har själva haft ett Vv Classic XL, dock lite skramligt och så. Men det var ljust och låg bra efter bilen, vet ej om det var för att det var ett XL som det låg bra efter bilen. Har kört andra som vart lite mer vingliga.
Numera har de väl som de flesta andra fåt dit samma typ av bommar som de flesta tyska och holländska modeller har.

Anledningen till att VV blivit populära är att de varit billiga, konkurrensen på marknaden var inte så stor för 10 år sen, det fanns inte så många importmärken som idag.

Har haft en värmlandsvagn till min pålle i många år och han har alltid sprungit rätt in i transporten. Nyligen har vi köpt en ny vagn, en MYCKET finare, ljus och lite större. Men NEJ den skulle han inte gå in i! Knäppa häst, det var ju inte hans transport! :eek:

Dock kan jag hålla med om att bommarna är väldigt svåra att lossa när man ska lasta ur, inte bra om man har en häst som har bråttom ut, som min har.
Vi köpte en ny säkrare bom och monterade dit istället, så va det problemet löst!

Har fortfarande inte kommit så långt i mitt släp-köp, men är igång och funderar igen. Många släp har ju löjligt låg maxlast när man har B-kort!

Det enda jag egentligen fattat när det gäller att köpa släp är att man INTE ska köpa ett begagnat värmlandsvagnen. Nu undrar jag över anledningarna till detta. På pappret ser det ju bra ut, och de har ofta höga maxlastvikter.

Har hyrt ett grönt VV innan, och tyckte bra om att köra med det.

Det är ju en budgetvagn, det får man vara medveten om. Tittar man på dyrare släp ser man skillnaderna. men köper man ett boogie hyfsat nytt, typ 2005 och framåt tycker jag man får ett helt ok släp för pengarna. Har en 2005, hästarna älskar det, har aldrig varit ett problem. Jag har satt fast mellanväggen åt ena sidan och har en helbom bak så hästen åker brett. MEN jag är itne ute och åker ofta, hade jag varit tävlingsmänniska så hade jag nog valt ett dyrare just för att man är på vägarna ofta. Men för det jag kör funkar det superbra.

tycker mitt ligger väldigt bra efter bilen, men det beror litegrand på bilen oxå ;) anledningen till att VV har hög maxlast är att de inte väger så mycket.

De minus jag har hittat är ventialtionen, man får se till att ha bakre luckan öppen om det är väldigt varmt, men jag måste även där erkänna att det inte varit nått större problem, bara man öppnar upp ventilerna.

på nån av de nyare varianterna har det varit väldigt skarp kant i fästeet på mellanväggen. Inte på min 2005 dock.

Reko är ett väldigt trevligt budgetsläp oxå, jag hade gärna köpt ett sådant, men den här VV var bättre än de Reko ajg hittade just då. kan även rekommendera Henra.

Skramligt, dåliga lösningar. Inget säkerhetstänkande ö h t och fruktansvärt ostabilt. Det är många som fått svårlastade hästar efter att haft VV. Dålig ventilation och mörkt är också två minus.

Det är ett budgetsläp helt enkelt. Jag hade helt klart tagit Trane eller Reko framför VV. I f s hade jag hellre slutat köra runt med hästen än lastat den i ett VV, efter att ha sett vad deras bomlösningar kan göra med en häst.

VV har i stort sett samma bomlösningar fram och bak som alla importsläpen från Europa. Vita invändigt sen 2005. Öppningsbara takfönster som standard har kommit till de senaste åren också. Du tänker nog på gamla VV från 90-talet!?

kl

Det som retar mig oerhört på VV är deras lilla lösning för att spärra pinnen till mellanväggen längst bak. Den där metalluckan man ska fälla ned. Om man flyttar mellanväggen åt sidan när man lastar sticker det där metallbleckat rätt ut. Stor skaderisk enl mig :(
Deras lösning på bommarna tycker jag inte heller om. Framtill, där de sitter fast i mittenstolpen är det ju som en krok. Jag lastar och lossar alltid själv, vilket innebär att jag knäpper loss innan jag tar ned baklämmen och säger "varsågod".
Vid ett tillfäller när jag hade lånat en VV så gjorde jag som jag brukade, hästen hade vridit lite på huvudet med påföljd att grimman fastnade i den där förbaskade kroken och när hon inte kom loss, så ryckte hon till så grimman gick sönder och hon ramlade baklänges ur transporten med en väldans fart.

Ingen VV för mig.

Om jag fick välja så skulle det optimala vara Ifor Williams delade bakdörr med step-up och Star Trailers (Thules) säkerhetsbommar :D

Du retar dig på gamla lösningar. Så ser det inte ut längre. Det var minst 5 år sedan de gjorde om detta. Men jag håller med, de lösningarna var inte bra.

Knapplån

Jag har inte några överdrivna erfarenheter av VV, de nya ser rätt bra ut, ljusa och trevliga.

Nu vet jag inte hur din budget ser ut, men jag köpte nu i vintras ett Boj Classic 220 AL-99 för under 50 000kr på B kort (totalvikt 1450kg) kan jag lasta 820kg. Släpet är helt i Alu och är riktigt stabilt...

Dessutom tror jag att många trailer kan självklart påverka hur en häst trivs i de, många tror att de BARA är trailern det hänger på, men de hänger en hel del på körningen också...
Min kuse kan inte åka illasysterns häst trailer (enaxlat Ume) jag tror att det blir för ostabilt för honom medan min boj tandem är stabil och han står kolugnt...

Mörkt, trångt, dålig kvalitet, inredning som ramlar ihop under färd och låter som ett tröskvärk när man åker i det. Vi köpte ett nytt en gång i tiden och var aldrig särskilt nöjda med det. Har efter det haft en Kylinge och ett Ume. Umesläpen är ju i en lite annan prisklass men MKT kvalitet för pengarna. Kylingen är ju mer i VVs prisklass men oerhört mkt mer prisvärd. En beg. Kylinge kan du få för en hyfsad peng och du får mer kvalitet än med en VV.

Mvh JV

Jag såg årets modell tidigare i vår, jag är fortfarande inte imponerad.

Inte jag heller och efter att ha sett en åkvan fd lättlastad tävlingsponny stå och krångla vid den nyinköpta VV:n i flera timmar, kan jag inte påstå att jag någonsin kommer att få för mig att sätta min häst i en.:crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 008
Senast: Sharpless
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: igbest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka