Varför miljövänligt att tvätta långsamt?

Minett

Trådstartare
Vi har precis varit tvungna att investera i en ny tvättmaskin, vilken uppfyller alla krav på låg energiförbrukning. Dessutom har den ett "super-eco-program" som ska vara extra energisnålt. När jag läser i instruktionsboken ser jag till min förvåning att detta program tar över fyra timmar!!! Nu undrar jag hur detta hänger ihop - hur kan det vara energisnålt att maskinen håller på så länge??? Det kan väl inte vara så att den bara "blötlägger flera timmar i kallt vatten" och kallar det tvätt? :confused:

Sv: Varför miljövänligt att tvätta långsamt?

Blötläggning länge i kallt vatten är en del en annan lång tvättid i reltivt låg temp.
Det är uppvärmningen som drar energi.
PL

Men då måste jag lägga mig i lite nyfiket och funderande:

Uppvärmning tar energi - men säg ett varmt och snabbt program borde inte det vara bättre än ett ljummet och låååångt program?

För det tar ju även energi att värma vattnet lite och det tar energi för alla moment tvättmaskinen ska utföra.
Säg hur många gånger snurrar inte tvättrumman under 4 timmar?

För det sägs ju att övriga elapparater drar nästan lika mycket ström när dom är på standby som när dom är igång - borde ju stämma rätt bra på ett tvättmaskin med eller?

Uppvärmning tar energi - men säg ett varmt och snabbt program borde inte det vara bättre än ett ljummet och låååångt program?

För det tar ju även energi att värma vattnet lite och det tar energi för alla moment tvättmaskinen ska utföra.
Energiåtgången för att värma vattnet beror i stort sett linjärt på hur stor (läs: hur många grader) uppvärmningen är. Därefter beror den totala energiåtgången förstås även på hur mycket energi som måste tillföras under tvättprogrammet, dels löpande för att kompensera avsvalningen och dels stötvis för att värma upp ev. vattenbyten. Om maskinen är byggd så att vattnet i trumman behåller sin temperatur bra utan att svalna snabbt, så är det rimligen energisnålare att tvätta ljummet länge än hett snabbt. Som du påpekar går det också åt energi för att rotera trumman - även om jag tror att den energiåtgången är rätt liten jämfört med vattenvärmningen.
För det sägs ju att övriga elapparater drar nästan lika mycket ström när dom är på standby som när dom är igång - borde ju stämma rätt bra på ett tvättmaskin med eller?
En tvättmaskin hör till de saker där skillnaden i elförbrukning är mycket stor mellan normaldrift och standby (huvudbrytare på, inget program igång). En typisk tvättmaskin förbrukar i storleksordningen 1,5 kWh för ett normalprogram på ca 2 timmar, det ger en snittförbrukning på 750 W under programmet. Förbrukningen i vila är bara någon eller några W.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka