Varför nosgrimma på träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PennyRe12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 6 329
Sv: Varför nosgrimma på träns

Jag tror att vi egentligen kan och har kommit överens om att det finns flera olika sorters sätt att vara avslappnad och spänd på.
Klart att hästen måste spänna sina muskler och leder för att jobba. Men det betyder ju inte att dom inte är avslappnade och lugna i sig.
Det är ju också ett krav för att dom ska kunna använda sina muskler och resten av kroppen på rätt sätt. En häst som är spänd på fel sätt så gör det att det inte blir rätt träning och det kan leda till skador och annat skit på hästen.

Och sen har jag inte sagt att jag är ute efter att den ska avsöndra saliv. Jag har sagt att jag letar efter ett litet smått tuggande. Och då menar jag inte att den ska tugga hela tiden. Utan att den tuggar till ett par gånger och sen kanske sänker huvvet lite eller helt enkelt blir lite lättare att ha att göra med. Har man en häst som bara tjabbar emot och inte är så arbetsvillig, eller helt enkelt inte förstår vad man vill, och sen tuggar den till någon gång så märker man skillnad. Sen kan det säkert finnas andra saker en häst gör när den slappnar av och förstår situationen.
Men många hästar tuggar.

Och jag har försökt definiera vilken sorts spänning jag menar. Och det borde vara rätt så logiskt också vad jag menar. Jag menar att vi alla är ute efter en avslappnad, arbetsvillig och trygg häst, vad vi än gör. Och jag tror helt enkelt inte vi får det genom att använda för mycket saker på hästarna. För att dom ska känna sig trygga så krävs det också att dom får frihet till en viss del.
Och som jag sagt innan, jag har aldrig på mina hästar märkt att dom har gått bättre med nosgrimma utan tvärtom. Dom har blivit mer tillfreds med ridningen och mer arbetsvilliga och i sin tur mer avslappnade (ni vet nog vilken sort jag menar om ni tänker efter lite) utan nosgrimma.

Men som sagt, den som vill får självklart använda nosgrimma. Det bryr jag mig inte om. Men mina hästar går helt klart bättre utan.

Och utan någon form av spänning hamnar ryttaren obevekligt på dom suerkänsliga tornutskotten. Dom skyddas av att hästen kan "pumpa upp" sin ryggmuskler och utan spänning klarar den inte det.

Tror att det är den mentala spänningen som schnork främst syftar på...en spänning som kan inverka vädligt negativt på den sortens spänning du så bra förklarade ovan....

*kl*
Sen uppstår denna "tuggning", enligt min erfarenhet, främst under sjävla inlärningsfasen....ett tecken på att hästen bearbetar "ny" information.....och torde därför inte orsaka några problem på exempelvis en tävling eller under en uppvisning...

Precis!! Hahaha, jag är så sjukt kass på att förklara.. :S
Men det är precis det jag vill ha fram...

Att när man lär en häst nya saker så tuggar den när den fattar och då slappnar den av. =)
Och många hästar tuggar rätt stort och jag tycker det är synd och skam att hindra dom från att göra det. Så därför ser jag personligen det som ett led i utbildningen att inte ha nosgrimma på dom.

Åter till ursprungsfrågan.

Alla delar på ett träns har sitt ursprung i att det ska fylla en specifik uppgift.

Nosgrimman är en stabilisator för alltihopa. Men ALDRIG för att HINDRA hästen från att äta eller andas normalt och ska därför ALDRIG spännas så hårt att hästen får skador men också aldrig så LÖST att dess ursprungsfunktion försvinner.....
.

Va?! en nosgrimma sitter ju externt så den kan ju aldrig påverka resten av tränset överhuvud taget .
Däremot så kan den orsaka tandskador o dyl på hästarna.
Jag använder aldrig en nosrem som kan hindra mina hästar från att gäspa eller gapa på nåt sätt .
Tom min unghäst som jag nyligen påbörjat med bett är stilla o lugn i munnen då bettet ligger perfekt på honom .
Ett vanligt missförstånd är ju att nosremmar har någon inverkar på hur starka i handen hästarna blir men remmen sitter varken i träns eller tygel så det är omöjligt enda funktionen på alla nosremmar är att strypa lufttillförsel eoch eller hindra dom från att gapa.

Jag tycker du förklarar väldigt bra...och är väldig tålmodig...jag bara underströk det du redan skrivit..

...håller helt och fullt med dig ang nosgrimman också

Hahahaha.. =)=) Det är tur att någon förstår mig. =) Och håller med mig. =)

Jag tror helt enkelt det har blivit en sån där grej som hästmänniskor har bara för att det alltid har varit så. Finns många såna saker med hästar. Att bara för att man har haft och gjort det länge så ska det vara så. Eller för att många har det så ska det vara så.

Jag har inte sett något positivt alls med att ha nosgrimma förutom att det kanske möjligtvis ibland är lite snyggt. Men dom gångerna är få... :P

*KL*

Jag tycker att nosgrimma kan vara bra om man har en häst som gapar för att den verkligen håller på och apar sig med bettet (oftast väldigt gröna bebishästar). En väl avpassad nosgrimma (remontgrimma, minst två fingrar mellan nosrygg och nosgrimma) kan då få hästen att sluta apa sig och i stället anstränga sig en smula att lägga bettet till rätta i munnen och lyssna på vad matte säger. Man brukar inte behöva ha den på så många gånger.

Överste Podhajsky på Spanska Ridskolan i Wien tycker jag också hade en bra motivering till att använda nosgrimma, och det är om hästen släpper underkäken för bettet men inte riktigt ger nacken, och alltså gapar lite av den anledningen. Då hjälper nosgrimman till att få med resten av huvudet av nacken.

I övrigt kan jag inte se någon anledning som känns särskilt helgjuten till att ha nosgrimma.

Det kan nog vara som du säger. Kanske inte för alla, men för många är det nog bara att man vant sig vid att det ska se ut så...

Under min "engelska period" använde jag också nosgrimma....den följde ju liksom med tränset när man köpte det..:D...men lat som jag är...åkte den av efter ett tag (det är ju så många remmar att spänna ändå:p)...och jag märkte heller ingen skillnad...

En bekant till mig hade ett intressant sätt att beskriva hur det känns för hästen...."ta pekfingrarna och lägg dom mot kinden...gapa och stäng munnen några gånger...."

Ja, man känner verkligen tänderna genom huden...:confused:

Mycket bra liknelse. =)
Det var inte alls behagligt faktiskt. Och det är ju många hästar som tyvärr biter sig i kinderna.
Men jaja, folk får väl göra som dom vill. :P

Ska se om jag får allt att lyckas :crazy:

Det har jag ett tränsbett med parerstänger till ( sk fullcheck).l

Det går även bra med gummiskivor till bettet, otroligt effektivt ;)

kl/ tråd lån
har pendlat mellan pullar och engelsk nosgrimma ett tag nu på min häst. (hon biter fast i bettet, så jag använder nosgrimman för att motverka det).
Hon har börjat att visa tydligt att hon inte tycker om pullar nosgrimman, (lägger huvudet på sne och stirrar på mig med sina stora bruna ögon. :love: så fort man tagit tränset över öronen). och hon tycker bättre om den engelska nosgrimman men hon biter fast i bettet och drar med det :(.
har ett träns bett med parerstänger (hästen går bäst med det) och till eng och pullar kan man ju ha det, men nu när jag börjat testa remont nosgrimma så kommer parerstängerna ivägen :( har haft ett vanligt 3delat bett nu till remont grimman men vill ha fasta ringar på bettet :/
fungerat ett D bett lite som ett med parerstänger? tror ni man kan ha det till en remont nosgrimma?

Min ponny gillade inte alls remonten då jag använde den, men han gick jättebra med aachengrimma. Senare då vi kom bättre överens och inte bråkade så mycket med varann (T är mycket stark och mycket pigg om han vill) plockade jag bort snokremmen och lite senare även grimman. Men du, pröva hur hästen din fungerar, kanske den vill ha remont? Eller hellre en aachen? De är ju individer :grin:

Jag använder för det mesta aldrig nosgrimma men ibland händer det att jag gör det(vanlig engelsk tror jag det heter, utan snokrem!) och då är den löst spänd. Använder det för att jag tycker att tränset blir stabilare. Har hänt en gång när min häst skakade på huvudet så åkte tränset över öronen när jag inte hade nosgrimma. Finns inga träns med tillräckligt kort käkrem heller. Förstår inte vad dom tänker med när dom gör tränsen:eek::crazy: eller så är det bara min häst som är udda:D

Det första jag lärde mig då jag ett skede red western var att käkremmarna i dagens träns oftast är för långa, oberoende av sort och storlek. Jag har träffat en häst som man kunde spänna käkremmen utan att den hängde ända till "knäna" :D

En del hästar går bara inte hitta träns till. Tror dom gör tränsen hyfsat lika och alla hästar är ju olika.

Det konstigaste jag har varit med om var ju pannbanden på tränsen jag köpte till mitt stora halvblod. Hon hade jättestort huvud så jag köpte väldigt stora träns. Men pannbanden var alltid för små. Dom var oproportionerliga allihop. Jättekonstigt... Tror ibland det är karlar som gör hästgrejer.. ;)

Ja du, vem vet :idea:

Själv använder jag nosgrimma för att få med tillräckligt med reflexer så här års, då är det en engelsk som sitter väldigt löst, med tanke på trycket mot tänderna. Ibland tar jag av den på våren, ibland sitter den kvar till nästa säsong, det beror helt på hur det känns.

Jag förstår vad du menar. Har själv en häst som tuggar mkt och ibland kan han stå och gäspa i 10 minuter el nåt efter en massa diskussioner och han ska inte göra det jag ber honom om, men så ger han med sig och han får eftergift och då kan han stå och gäspa länge efter det alt. står han och tuggar oavsett så är det ju bra, då vet jag att han har tänkt till.

Men det är skillnad på en avslappnad häst och en riktigt avslappnad häst. Jag kan ju inte rida omkring på en degklump heller ;). Så det beror på vad jag är ute efter, är det dressyrträning/gångartsträning så utmanar jag inte honom och mig på samma sätt, utan vi koncentrerar oss på själva träningen. Och han brukar tycka att det är jättekul. Sen kan jag vid ett annat tillfälle sätta på honom halsringen/repgrimman men då fokuserar jag inte så mkt om hur hästen rör sig utan att han och jag är ett bra team och att oavsett vad jag ber honom att göra så ska han göra det med en sjyst attityd.

Nu blev det lite kort sammanfattat här och det är klart att det finns nyanser i det oxå, kan ju rida öppna i repgrimma oxå och träna gångarterna, men jag har valt att fokusera på andra saker då och vet jag att "idag ska jag stärka traven" ja då väljer jag hellre att sätta på honom ett träns istället för repgrimman. Bara för att det blir lättare att finjustera då. Men självklart ska han göra det jag ber honom om oavsett vad målet med ridningen är, men det är ju skillnad på vad jag vill ha ut just idag.

Då har vi samma uppfattning du och jag.

Jag har ridit utan både pannband och nosgrimma, upplever att tränset bli mer "instabilt".

En aning instabilare kan det bli, men om ett bett ligger riktigt bra i munnen och hästen verkligen trivs med bettet o man kan ge små signaler brukar man kunna klara sig utan iaf nosgrimma ..

*KL*

Jag tycker att nosgrimma kan vara bra om man har en häst som gapar för att den verkligen håller på och apar sig med bettet (oftast väldigt gröna bebishästar). En väl avpassad nosgrimma (remontgrimma, minst två fingrar mellan nosrygg och nosgrimma) kan då få hästen att sluta apa sig och i stället anstränga sig en smula att lägga bettet till rätta i munnen och lyssna på vad matte säger. Man brukar inte behöva ha den på så många gånger.

Överste Podhajsky på Spanska Ridskolan i Wien tycker jag också hade en bra motivering till att använda nosgrimma, och det är om hästen släpper underkäken för bettet men inte riktigt ger nacken, och alltså gapar lite av den anledningen. Då hjälper nosgrimman till att få med resten av huvudet av nacken.

I övrigt kan jag inte se någon anledning som känns särskilt helgjuten till att ha nosgrimma.

Där kan ju också nosgrimman användas av lite fel anledning. Oftast gapar ju hästen av en anledning, att den försöker säga något till oss. Kanske trivs inte hästen med bettet, hästen kan vara känslig för förhårda tygeltag, någon vargtand kan sitta inne o lura eller så vill den helt enkelt känns vad det är den har i munnen... Då känns det lite fel att sätta på en nosgrimma, och stänga igen munnen. Klart hästen slutar gapa om den inte kan. Det är ju sällan en häst gapar om den går på fria tyglar t.ex...

Åh taaack!!! =)=)
Frågan är om dom förstår vad du säger, för det är precis det här jag har försökt förklara i hela tråden.. :p
Men jag är nog kass på att förklara. :P

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 366
Utrustning Jag har funderat på en sak, varför har vi egentligen nosgrimma och vad är funktionen mer att det är snyggt? Köpte min häst för en månad... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 498
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka