Varför nosgrimma på träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PennyRe12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 6 329
Sv: Varför nosgrimma på träns

Men en häst som till exempel masseras börjar tugga när spänningarna i kroppen släpper. Tränar man dom i horsemanship så vet man att när dom börjar tugga så tänker dom och det är bra.

Mina hästar tuggar när dom går ner och jobbar ordentligt med hela kroppen. Och dom bär sig själva också.
Men det finns nog hästar som suger på bettet istället för att tugga och det är samma sak. Men jag tror nog då att det är lite skit samma vilket dom gör. Men om dom tuggar så tycker jag inte att man ska ha nosgrimma.

Hmm... Ne, jag har nog faktiskt inget sånt filmklipp. Men jag skulle nog kunna filma någon dag faktiskt. Fast nu är han ju precis inriden så han är lite halvspänd till och från.
Men det går ju att filma och får man till det så kan jag lägga upp det. :P

OT: Tack så mycket!! =)=)
Hästar blundar och dreglar även om de masseras.. inget av det är önskvärt på t.ex dressyrbanan..

att hästen är avslappnad av massage är inte samma sak som att vara lösgjord under ryttare..

Min brukar mest sura mot massören faktiskt :p Men återigen har jag inte själv sett en häst tugga under massage, men å andra sidan har jag nog bara varit med vid 6-7 behandlingar så jag har ingen empirisk erfarenhet att skryta med...

Det vore jättebra om du filmade/hittade ett filmklipp, för jag har svårt att se hur tugga och lösgjordhet skulle hänga ihop eftersom jag inte har någon erfarenhet av det själv.

kl/ tråd lån
har pendlat mellan pullar och engelsk nosgrimma ett tag nu på min häst. (hon biter fast i bettet, så jag använder nosgrimman för att motverka det).
Hon har börjat att visa tydligt att hon inte tycker om pullar nosgrimman, (lägger huvudet på sne och stirrar på mig med sina stora bruna ögon. :love: så fort man tagit tränset över öronen). och hon tycker bättre om den engelska nosgrimman men hon biter fast i bettet och drar med det :(.
har ett träns bett med parerstänger (hästen går bäst med det) och till eng och pullar kan man ju ha det, men nu när jag börjat testa remont nosgrimma så kommer parerstängerna ivägen :( har haft ett vanligt 3delat bett nu till remont grimman men vill ha fasta ringar på bettet :/
fungerat ett D bett lite som ett med parerstänger? tror ni man kan ha det till en remont nosgrimma?

Självklart ska ALL utrustning vara välanpassat, något annat har jag väl inte skrivit ? ? ?

Det är ägarens/ryttarens stora skyldighet att veta exakt hur långt ett pannband behöver vara till varje enskild häst lika väl som vilken bettstorlek, benskyddsstorlek eller sadelstorlek/form....
Det är därför alla delar är utbytbara.......

För att svara på din sista fråga kan jag säga att jag bara upplevt det omvända....
Att när jag med ett VÄL anpassat träns MED ALLA delar på rätt plats fått flera olika hästar att slappna av gå bättre när dom inte behövde gå med träns som inte satt stabilt på huvudet och försöka utröna om det var tränsets gippande eller ryttarens hjälper dom kände....

Det jag försökte få fram var att har man ett bra tillpassat träns så behövs inte nosgrimman.

Hästar blundar och dreglar även om de masseras.. inget av det är önskvärt på t.ex dressyrbanan..

att hästen är avslappnad av massage är inte samma sak som att vara lösgjord under ryttare..

Har aldrig heller skrivit att dom är lösgjorda för att dom tuggar. Jag skrev att dom tänker och är avslappnade när dom tuggar. Skillnad.

Min brukar mest sura mot massören faktiskt :p Men återigen har jag inte själv sett en häst tugga under massage, men å andra sidan har jag nog bara varit med vid 6-7 behandlingar så jag har ingen empirisk erfarenhet att skryta med...

Det vore jättebra om du filmade/hittade ett filmklipp, för jag har svårt att se hur tugga och lösgjordhet skulle hänga ihop eftersom jag inte har någon erfarenhet av det själv.

Min häst tycker det är lite konstigt med massage varje gång när hon sätter igång. Men mot slutet av sessionen så sänker han huvvet, slickar sig om munnen och börjar tugga lite lätt.
Och det syns att han verkligen slappnar av.

Alltså... Det att dom tuggar gör ju inte direkt att dom är lösgjorda. Det kräver ju fortfarande en ryttare som vet vad dom gör för det. Men när dom tuggar så är dom avslappnade och dom tänker. Vilket väl är förutsättningarna för att i slutändan få en lösgjord och rätt arbetande häst.

Jag använder för det mesta aldrig nosgrimma men ibland händer det att jag gör det(vanlig engelsk tror jag det heter, utan snokrem!) och då är den löst spänd. Använder det för att jag tycker att tränset blir stabilare. Har hänt en gång när min häst skakade på huvudet så åkte tränset över öronen när jag inte hade nosgrimma. Finns inga träns med tillräckligt kort käkrem heller. Förstår inte vad dom tänker med när dom gör tränsen:eek::crazy: eller så är det bara min häst som är udda:D

En del hästar går bara inte hitta träns till. Tror dom gör tränsen hyfsat lika och alla hästar är ju olika.

Det konstigaste jag har varit med om var ju pannbanden på tränsen jag köpte till mitt stora halvblod. Hon hade jättestort huvud så jag köpte väldigt stora träns. Men pannbanden var alltid för små. Dom var oproportioneliga allihop. Jättekonstigt... Tror ibland det är karlar som gör hästgrejer.. ;)

Men när jag slappnar av under massgen så inte fasiken tänker jag.... jag bara "flyter iväg" i tankarna.... Går absolut inte att jobba då inte...

Jag använder denna typen utav nosgrimma. Eller ja det är ju bara en löst sittande rem och det är just för att bettet ska ligga mer stabilt. Har inga som helst problem med gapande häst fö.
hj2_121798022.jpg

Personligen använder jag nosgrimma för att stabilisera tränset, tycker det sitter bättre och stadigare med nosgrimma än utan, samt för att jag personligen tycker att det är fult utan.

Använder fyra olika träns med fyra olika bett (kandar, kimblewick, fullcheek, tredelat) alla med löst sittande engelska nosgrimmor (hunter, smala och bredare pullback) till min gamla connemaraponny.

Senast ändrad:

Ungefär så ser travtränsen ut.
Bara en upplysning i största allämenhet :D

*kl*

Jag använder inte nosgrimma, det behövs inte. Bettet ligger bra med bara curbstrap och tränset sitter stabild med pannband. Red dock utan pannband ett tag och det fungerade inte alls, har bara träffat en enda häst som verkligen fungerade med bara nackrem och sidostycken. Till mina islänningar har jag alltid kört med remont, varken hårt eller löst spänd utan så att man får in två fingrar utan problem. Det har varit smarta, istadiga unghästar som har öppnat munnen på vid gavel, svängt runt och sprungit hem - kollade på klinik och utan smärtor båda två såklart.

Det gör jag också.
Remmen har jag oerhört löst så att den inte behöver öppnas vid tränsning.
Den är jättebra på unga hästar om man blir oense om vilket håll man skall åt.
Bettet går ju inte att dra ur munnen på hästen med en sådan rem utan remmen påverkar ju som en grimma eller sidepull.

Har aldrig heller skrivit att dom är lösgjorda för att dom tuggar. Jag skrev att dom tänker och är avslappnade när dom tuggar. Skillnad.
Hästar tänker jämt.. annars skulle dom inte ha nån hjärna om de inte kunde tänka..

tugga och dregla av avslappning är fortfarande inget som är önskvärt under ridning.. det tyder på ouppmärksamhet..

Hahahaa... Tänker jämt gör väl alla varelser. Var kanske inte direkt den sortens tänkande jag menade. Den koncentrerar sig på vad man vill att den ska göra. Den sortens tänkande.

Precis som vi tänker på ett sätt när vi koncentrerar oss till exempel på ett mattetal... Ganska stor skillnad på det och det vi tänker på när vi går och städar eller lagar mat eller nåt...

Och så finns det två olika sorters avslappnat också.. Eller fler kanske... :P
Men jag vill då fasen inte sitta på en spänd häst som inte koncentrerar sig på mig.
Och jag tror nog att om du tänker efter och ställer dig och observerar din häst om du tränar den från marken (helst något den inte kan redan) så kommer du märka att den tuggar när det går upp ett litet ljus för den. Plus att om du står och borstar den eller masserar den och den är spänd så tuggar den lite grann när spänningarna släpper.
Men det betyder fortfarande inte att den är koma-liknande tillstånd. :P

Känns inte som att någon av er som inte tror mig verkligen har stått och observerat era hästar och hur dom beter sig i olika situationer.
Och som jag skrev innan, tränar man horsemanship så är det dom här tecknen man letar efter.

Men visst, ni får gärna sno in era hästar i vad fasen ni vill. Ingen bryr sig mindre än jag egentligen.
Men jag vill att min häst ska vara häst och inte ett redskap. Därför tar jag hellre bort än lägger till...

Tro mej... Efter snart 50 år med hästar vet jag mycket väl hur mina hästar reagerar eller har reagerat i olika situationer... Både spända och avslappnade..... :D

Okidock... Men då vet du också att det finns flera olika sätt för en häst att vara avslappnad.. och man vill ju inte ha en spänd häst när man rider...

En häst MÅSTE vara spänd till en viss grad annars är det som att sitta på en smörklick på en het potatis... allt är "slirvigt" och far åt alla håll utan kontroll.

Ska du sen hoppa måste det till en anspänning i hästen så den kan elevera uppåt och ta ett språng i luften, samma anspänning behövs i rörelserna i den svårare dressyren, varesej det är klassisk eller tävlingsdressyr....

Och utan någon form av spänning hamnar ryttaren obevekligt på dom suerkänsliga tornutskotten. Dom skyddas av att hästen kan "pumpa upp" sin ryggmuskler och utan spänning klarar den inte det.

När hästen böjer på hasen och sätter bakbenen under sej sträcker den ryggmusklerna och nacken kommer upp som högsta punkt och huvudet "viks/tappas/böjs", välj vilket ord du vill, nedåt och klämmer då på spottkörtlarna. och det är genom den "massage" som spottkörtlarna får som gör att hästen får saliv i munnen som den sen använder till att bryta ner maten med.
Det är den saliven som även hästen utsöndrar när den rids oavsett om man har bett i munnen eller inte.
Salivmängden har alltså inget what so ever att göra med bettet att göra.

Nu kan man även få en häst att producera massor med saliv genom att dra in näsan till bogen med ren handkraft, men inte ens det har med bettets vara eller icke vara att göra. Utan enbart med att spottkörtlarna blir masserade.

Tvärtom brukar ett felaktigt masserande få spottkörtlarna att producera MER saliv än normalt. Och det brukar få folk att tycka att se hur bra min häst går det bara sprutar saliv om munnen på den...
Klart det gör när den oftast i det läget har en hårt åtdragen nosgrimma som hindrar hästen från att svälja eller en ryttare som hela tiden håller tryck på spottkörtlarna oavsett nosgrimman på eller inte...

Så som du ser så finns det fler olika sorters spänning än det finns avslappning så du måste definiera VILKEN sorts spänning du pratar om...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 366
Utrustning Jag har funderat på en sak, varför har vi egentligen nosgrimma och vad är funktionen mer att det är snyggt? Köpte min häst för en månad... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 498
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka