Varför pannband på träns?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 845
B

Bubben91

Jag funderar över en sak, varför har de flesta tränsen pannband?

För tillfället rider jag min pålle utan pannband pga. ett stort sår precis där det i vanliga fall är beläget. Jag tycker faktiskt att det är ganska snyggt utan pannband, det ser snyggt och lite "modernt ut", iaf mitt träns.

Jag funderade på varför det finns där och det måste ju vara för att tränset inte ska åka bakåt/nedåt på halsen som för stora grimmor gärna gör. Men så länge man har bett på hästen så kommer inte tränset någonvart ändå, iaf inte på min pålle.

Är det ngåon annan som vill filosofera tillsammans medmig?
Måste man verkligen ha pannband?
Finns det träns utan? (vet att det finns westernträns)
Om det finns, var hittar man sådana träns?

Sv: Varför pannband på träns?

min erfarenhet är iaf att utan pannband kan, som du säger, tränset åka bakåt. Det gör det även med bett och då dras bettet högre upp i hästens mun, och det är ju inte så bra. Din häst kanske har så mkt och tjock man att det stoppar tränset från att glida bakåt.

westernträns utan pannband brukar vara enöras. De har alltså en form av pannband men i annan utformning.

Är det ngåon annan som vill filosofera tillsammans med mig?Måste man verkligen ha pannband?
filosofera vet jag inte, men fakta är att pannbandet ska hålla tränset stadigt på plats, bl.a. genom att hindra nackstycket att glida bakåt. På en häst med kort, högrest nacke och tunn man lyfts gärna hela tränset bakåt om hästen lyfter huvudet och drar sig undan bettet. Hästar med mycket man funkar ofta bra utan pannband.

Finns det träns utan? (vet att det finns westernträns)
Det sitter ju pannband på alla "vanliga träns", men islandsträns kan säljas utan. Annars är det ju ingen stor operation att ta bort pannbandet, det har du ju själv gjort... ;)
En annan variant är att köpa en enkel stigbettsrem, men då finns ju ingen käkrem heller.

Om det finns, var hittar man sådana träns?
Överallt.

Här e 2 suddiga (mobilkamera när vi går i skogen) bilder på min tant i ett islandsträns från Hööks.
Köpte det för jag tyckte det var fint...Tanten är Arab/Halvblodskorsning...
och jag tyckte det blev fint på henne också...Det är vårt "slappe" träns...

Har hästen tjock man så sitter tränset nog ganska stadigt utan pannband oavsett bett. På min häst åker det tränset bak lättare utan pannband om jag har tränsbett, har jag stång så sitter det kvar bättre eftersom nackstycket "dras ner" mot nacken när man tar i tygeln, med tränsbett är risken större att bettet lyfts uppåt i munnen och nackremmen "glappar".

Har sett att det börjar komma fler och fler "akademiska träns" på marknaden som bara består av en nackrem. Det finns även sådana träns som man kan "skala av" lösa käkremmar, pannband och nosgrimmor (t.ex. westernträns, islandsträns m.fl.)

Här är mitt
12597039.jpg

Jag har ridit utan pannband ett tag nu pga att de som följer med stl cob-tränsen är för litet för min häst och jag kunde inte köpa nåt nytt just då :p
Det har gått alldeles utmärkt, hade bara nackrem, sidostycken och bettet med tyglar.

Men det lär ju vara bättre med pannband när man rider med nosrem (så allting sitter fast tänker jag).

Jag kommer att rida med pannband nu för jag har köpt ett som jag tror är lagom stort, men använder det bara för att jag tycker att det är snyggt:D

Ja, det blir väl att jag börjar rida med pannband när såret har läkt, jag blev bara så fundersam över pannbandets funktion egentligen..

Jag tycker ofta att pannband får nackstycket att trycka mot hästens öron, och det verkar inte skönt.
Själv har jag hästar med mycket man, så jag behöver inte ha pannband för den sakens skull. :) Har jag pannband så vill jag att de är så pass stora att de glappar och att nackstycket kan få lov att åka lite bakåt så att det inte trycks mot öronen. Käkremmen håller nackstycket borta från öronen tycker jag, när jag experimenterat lite.

testade en gång utan pannband och nosgrimma en gång på förra pållen, hade då vanligt tränsbett med småringar, men bettet gled ur munnen (sidostycket kom i munnen istället) på honom bara jag ledde honom :crazy: så tycker det blir stadigare med någon typ av pannband på, men beror mog mycket på vad för typ av man hästen har och bett.

Liknande trådar

Träning Har funderingar på att sälja mitt lilla sto, om/när hon blir fri från hältan som hon antagligen har haft sedan hon kom till mig... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 365
Senast: Lavinia
·
Utrustning Visste inte om denna tråd skulle vara här eller under hund men annars får ni bara flytta den! Jag fick för ett tag sedan ett träns av...
Svar
12
· Visningar
1 293
Tävling Jag undrar om man får lasta ur och leda en häst på tävlingsplats i ett bettlöst träns. I TR står följande "På tävlingsområdet ska hästen...
Svar
7
· Visningar
2 695
Senast: vike
·
M
Utrustning jag har precis inskaffat ett bettlöst träns, ett bitless bridle till fullblodet eftersom han har fått stora sår i munnen. rider...
Svar
6
· Visningar
1 989
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31