Varför passa inte sadeln??

bettysmatte

Trådstartare
Mätte hästen i går. Hon är ca. 90 grader över ryggen. Mätte sadeln, som inte passar, i dag. Den är också 90 grader så vitt jag kan se. Denna sadel åker dock fram på henne, så den passar ju inte. Nu vet jag att bomvinkelmått inte är det enda man går efter, men varför tror ni att denna sadel inte passar? Föreslå gärna andra faktorer som kan orsaka att en sadel glider framåt i stället för att ligga stilla. Kan man åtgärda det på något sätt? Någon sorts padd? Provade svanskappa men tyckte inte att det hjälpte speciellt bra. Har nu en Iceland Super liggandes, med andra ord, som är knappt använd. Det retar mig! Försöker sälja, men det är ju svårt. Jag är rädd för att köpa en annan sadel och att få samma problem med den... :(

Sv: Varför passa inte sadeln??

Nej. Köpte den eftersom jag provred min häst i en sån. Fd. ägaren red i stort sett alltid barbacka, men brukade ibland låna en Iceland Super. Ingen sadel följde med hästen, och jag ville skaffa en sadel lite snabbt efter köp, så jag trodde att det skulle gå bra med en Iceland Super eftersom den verkade passa. Tydligen hade jag fel... :(

Att bara gå efter gradantalet är inte att bra eftersom modellen på sadeln ska passa hästen, panelerna ska passa hästen osv.
Gå på en föreläsning om hur du gör, tag hjälp av någon som kan!

Jag tycker att det bästa du kan göra är att ta ut en sadelutprovare (helst en som inte bara saluför ett märke) som gör en riktig ryggprofil på din häst, för det är verkligen inte bara bomvinkeln som avgör vilken sadel du ska ha. På det viset sparar du både tid å pengar eftersom du slipper hålla på o köpa o sälja sadlar, se bara till att det är en seriös utprovare (hör med andra vilka dom anlitat o tyckt om) som kan sin sak.

Håller med alla andra; ta ut en sadelutprovare.
Man mäter ju bara gradtalet så folk han ha en hum om hur vida dom är i storlekarna. Och har din häst 90 ska den inte ha 90 utan alltid lite vidare då hästen antagligen musklar sig ganska mycket om hon/han aldrig har haft en sadel regelbundet. Är en av dom som tror på at det är skadligt att hästen rids barbacka, så då är det bättre att satsa på en bättre begagnad till ett rimligt pris för du kommer nog behöva byta rätt ofta dom närmsta åren.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 200
Senast: super
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 069
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 453
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 868
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka