Varför rider man med gramman på rätt sätt??

diabla

Trådstartare
Ja, varför? Nu vill jag inte ha några svar som att det är för ryttare som inte kan rida och som är lata. för det kan det ju knappast vara. MEN jag vet att den används av många på fel sätt och då av just denna anledningen. Men när den används på rätt sätt, av vilken anledning rider man med den då?

Sv: Varför rider man med gramman på rätt sätt??

nej men ojda, nu när jag läser här så kan jag se att man kanske förstår rubriken på fel sätt.

Jag menar ju självklart inte varför man skulle rida med den på rätt sätt istället för på fel,

jag menar varför man ens rider med den, även om man rider på rätt sätt.

Hoppas ni förstår

och vad är rätt?

Man kan rida hur "rätt" man vill och vara duktig, har man en häst som ridits t.ex. med hög hård hand med formen uppe över vad hästen orkar bära sig med är det svårt att arbeta den och visa vart formen ska vara på eget bevåg.
Min häst har gått i en sådan falsk GP-form och vi använde oss av gramanen under en period för att visa honom att han kan gå lägre utan att han dör av det, det har varit ett jävla slit med muskler, bärighet m.m. men nu sen kanske 4 månader tillbaka går det skitbra utan gramanen, den har hjälpt honom - och ffa mig, hur jag ska göra , vart han ska gå, vart han orkar bära sig o.s.v.
Tror det blev lite luddigt men förhoppningsvis går det att förstå ändå.

Så det finns faktiskt en tanke bakom graman? Jag är inte insatt när det gäller hjälptyglar då jag inte använder dom själv. Men varje gång jag har frågat folk i min omgivning har jag inte fått ett svar som liknar ditt Breccia, snarare att det är bra med graman om hästen är pigg och man inte klarar av att hålla hästen. (och därför har jag inte använt graman på min häst av en förklarlig anledning...)

Kan du förklara hur man ska rida på den, eller ska man bara vara mjuk i handen? Är det något speciellt man ska tänka på?

Jag personligen förstår varför man kan tänka sig använda gramman under kortare tid på sin häst. Vissa hästar behöver lära sig genom att man visar vart man vill ha den. Dock gäller detta för privathästar där ryttaren vet hur man rider med gramman å när det är dax att ta av den.

Däremot så passar det sig inta att sätta på en gramman å ha den på i ett halvår när ryttaren/ryttarna inte vet hur man ska rida med grammanen. Då blir hästen förstörd å helt nerbryten i psyket. Sett detta själv på ridskola, jag red hästen i fråga en gång å sedan sa jag som jag tyckte om denna gramman till ridläraren. Poff sa det så var grammanen utbytt till en martingal å hästen var gladare å hade mera lust veckan därpå när jag red honom, då var han en dröm i steget igen som han var innan dom slängde på honom grammanen även om han inte är helt återställd så går det fort iaf :)

Jag har den bara lång för att hästen mer ska... alltså hur jag än beskriver det här kommer det låta som om jag sitter och tjuvhåller hästen nere i en form utan bakben och bärighet men det är verkligen inte så jag upplever det när jag ser mitt sätt utövas eller använder mig av gramanen.
Man har ett lätt stöd för att visa hästen att det är okej att inte gå upp med huvudet (min häst är ju byggd i uppförsbacke, världens mest enorma överlinje (okej jag överdriverr men du förstår) och blivit riden mest tjuvhållen där uppe för det ser snyggt ut, ryggen har han inte orkat med), att det är okej att komma ner lite med halsen och nacken. Ett lätt stöd i gramanen (lättare än i vanliga tyglarna) och drivning så att hästen arbetar framåt och söker sig neråt.
När hästen ÄR där den ska vara så behöver man inte gramanen, men det är ju en fas man är med i hästen där den ska lära sig det så att ha gramanen till hands är en bra idé, iallafall under en period när man just vill få igenom detta.
Att ha gramanen för att hästen är pigg är bara en dum bortförklaring, vad sjutton gör gramanen som vanliga tyglar inte göra för piggheten?
Om min häst är pigg och jag skulle försöka trappa ner det med hjälp av graman skulle jag snarare få en häst som går med hakan in i halsen och springer fortare.
Tänk dig som i mitt fall, förklarar lite mer utförligt (haha gud det här låter jättekonstigt när jag skriver det), en häst som sitter fast i nästan hela halsmuskulaturen, att försöka få den att slappna av i halsen och bära sig ÄR svårt, ridning är svårt, hittar man något som man kan få hjälp på traven av så är det bra men man måste använda sig av det man får på rätt sätt.
Istället för att jag ska sitta och bråka med min häst som då är fast i musklerna så har jag valt gramanen.
Men helt krasst kan jag säga att jag ridit ganska dåligt sen jag fick den här hästen, jag har knappt ridit utan suttit och tjuvhållit.
Nu först börjar saker och ting falla på plats.
Jag känner mig som världens sämsta människa på att förklara vad jag känner, hoppas du förstår mitt tankesätt iaf.

Helt enkelt för att korrigera en häst som INTE går i rätt form eller är svår på annat sätt.

Om hästen hade blivit riden på "rätt" sätt så hade ju man inte behövt använda gramanen från första början :smirk:

Talesättet att använda en graman på rätt sätt är ju bara ett sätt att inte missbruka gramanen, dvs använda den på FEL sätt.

olgaklara skrev:
Om hästen hade blivit riden på "rätt" sätt så hade ju man inte behövt använda gramanen från första början :smirk:

Jag menar ju självklart inte, som du säkert förstod, att om hästen går perfekt, så sätter man på en gramman. Jag menade att om man använder grammanen på rätt sätt. men det förstod du säkert.

Missestar skrev:
och vad är rätt?

JA, det vill jag också gärna ha svar på.

Men att rida med den på fel sätt är väll först om främst om man inte riktigt vet varför man har den, eller om man använder den för att tvinga hästen i rätt form.

Jag vill mer se det som att visa hästen vart den ska gå.

Fel är väll också om man inte släpper efter på grammanen DIRKET när hästen går där vart man vill ha den.

Jag ser ingen mening med att ha graman på en pigg häst, men de som jag känner som använder den verkar mest ha den för att de tror att de har mer kontroll över hästen bara för att de använder graman. Precis som du tycker jag detta låter helt befängt och därför har jag aldrig använt graman.

Jag tror jag förstår ditt tankesätt, och jag tycker det låter som ett mer "sunt" sett att se det på än vad jag skrev ovan.

så som jag förstår det av era svar, så använder man den för att visa hästen vart den ska gå? Breccia skrev att den används när hästen går för högt med huvudet(om jag fattade rätt) kan man då även använda den om hästen går för lågt med huvudet och plogar i manegen? Hon liksom sänker huvudet sakte men säkert och drar ut nosen lite lite i taget nästan utan att man märker det, och sen så tittar man i spegeln och så sitter man helt plötsligt där med 2 meter långa tyglar och hästen går som en giraff.

Senast ändrad:

Jag skulle inte använda en graman på en häst som går för lågt med huvud, att få upp huvudet är lättast utan graman för den har en tendens att dra in nosen på hästen när man kortar den.

Breccia_ skrev:
Jag skulle inte använda en graman på en häst som går för lågt med huvud, att få upp huvudet är lättast utan graman för den har en tendens att dra in nosen på hästen när man kortar den.

Okej, jag förstår hur du menar. Men för att kunna ha lågt huvud så måste hon ju dra ut nosen. En indragen nos och lågt huvud går ju inte, då måste ju hästen vara byggd på ett väldigt kosntig sätt. Så hon behöver dra in nosen när hon tar upp huvudet igen, eftersom hon har tagit ut nosen när hon drog ner huvudet. förstår du vad jag menar?

Om hästen ploggar i manegen är det väll en själv som ryttare som ska plocka upp hästen i en högre halsställning. Grammanen kan ju inte hjälpa till där den funkar ju inte på det sättet eftersom att den går från mellan bennen och sitter i betringarna för att sedan gå till ryttarens händer, effekten utav en gramman är att sänka ner hästens huvud och drar även in huvudet mot kroppen. Så det blir ju lite fel hjälp där även om man får upp huvudet en bit så får man ju även in huvudet när man plockar in grammanen lite.

Jag red min häst på graman emellanåt för att visa honom "hur" han skulle gå och för att jag skulle få känslan själv. Han var 16 år när jag fick honom och har blivit mer eller mindre felriden hela sitt liv. Med gramanen gick han som en klocka och allt stämde så himla bra. Red faktiskt på bara gramanen och jag vet inte om det är många som anser att det är "fel sätt" men på min häst fungerade det bäst.... det är ju så himla individuellt hur en häst fungerar på saker så vad som är rätt går ju inte att säga..

Diabolical_Kitten skrev:
Jag ser ingen mening med att ha graman på en pigg häst, men de som jag känner som använder den verkar mest ha den för att de tror att de har mer kontroll över hästen bara för att de använder graman. Precis som du tycker jag detta låter helt befängt och därför har jag aldrig använt graman.

Ska kanske först förtydliga att jag inte brukar använda graman, har inte haft någon häst som haft svårt att söka sig neråt. MEN förra året fick jag sätta på graman efter vintervilan. Varför? Jo pållan var extremt pigg, kastade upp huvudet och rusade iväg... Då det var halt och fläckvis isigt ute så var det inte så lämpligt... Vill inte riskera livet på varken mej eller hästen. Bättre då att ha gramanen på, så lös att den bara verkar om hon drar upp huvudet och försöket sticka. Räckte med ett par gånger så hade hon förstått att det inte var ett önskvärt beteende.

På en pigg häst som drar så tror jag altså inte den gör nytta, men är de som min som slänger upp huvudet och försökjet rusa iväg så är det en bra tillfällig "nödbroms.

pemi

Jo, jag förstår. Men skillnaden hos dig är att du slutade använda den om jag förstod dig rätt, jag tycker snarare det är så att när folk ahr börjat använda en graman så slutar dom inte för att det är "enkelt" att använda en. (sen om de använder den rätt är jag osäker på...) Precis som med starka bett, folk använder ett starkt bett i skogen för att hästen lätt rusar iväg, men tiden går och till slut får de byta till något starkare, eller så när de provar med ett vanligt bett så lyssnar inte hästen...

iveckan hoppade en tjej i stallet riktigt STORA hinder med en grammn. Usch.

pemi skrev:
Jo pållan var extremt pigg, kastade upp huvudet och rusade iväg... Då det var halt och fläckvis isigt ute så var det inte så lämpligt... Vill inte riskera livet på varken mej eller hästen. Bättre då att ha gramanen på, så lös att den bara verkar om hon drar upp huvudet och försöket sticka. Räckte med ett par gånger så hade hon förstått att det inte var ett önskvärt beteende.

På en pigg häst som drar så tror jag altså inte den gör nytta, men är de som min som slänger upp huvudet och försökjet rusa iväg så är det en bra tillfällig "nödbroms.

pemi

Jag säger inte att du gjorde fel eller försöker påpeka någonting, jag bara undar. Det jag vill veta är varför du inte valde en martingal istället för en gramman?

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 499
Senast: skiesabove
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
628
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka