Sv: Varför rider man med gramman på rätt sätt??
Jag har den bara lång för att hästen mer ska... alltså hur jag än beskriver det här kommer det låta som om jag sitter och tjuvhåller hästen nere i en form utan bakben och bärighet men det är verkligen inte så jag upplever det när jag ser mitt sätt utövas eller använder mig av gramanen.
Man har ett lätt stöd för att visa hästen att det är okej att inte gå upp med huvudet (min häst är ju byggd i uppförsbacke, världens mest enorma överlinje (okej jag överdriverr men du förstår) och blivit riden mest tjuvhållen där uppe för det ser snyggt ut, ryggen har han inte orkat med), att det är okej att komma ner lite med halsen och nacken. Ett lätt stöd i gramanen (lättare än i vanliga tyglarna) och drivning så att hästen arbetar framåt och söker sig neråt.
När hästen ÄR där den ska vara så behöver man inte gramanen, men det är ju en fas man är med i hästen där den ska lära sig det så att ha gramanen till hands är en bra idé, iallafall under en period när man just vill få igenom detta.
Att ha gramanen för att hästen är pigg är bara en dum bortförklaring, vad sjutton gör gramanen som vanliga tyglar inte göra för piggheten?
Om min häst är pigg och jag skulle försöka trappa ner det med hjälp av graman skulle jag snarare få en häst som går med hakan in i halsen och springer fortare.
Tänk dig som i mitt fall, förklarar lite mer utförligt (haha gud det här låter jättekonstigt när jag skriver det), en häst som sitter fast i nästan hela halsmuskulaturen, att försöka få den att slappna av i halsen och bära sig ÄR svårt, ridning är svårt, hittar man något som man kan få hjälp på traven av så är det bra men man måste använda sig av det man får på rätt sätt.
Istället för att jag ska sitta och bråka med min häst som då är fast i musklerna så har jag valt gramanen.
Men helt krasst kan jag säga att jag ridit ganska dåligt sen jag fick den här hästen, jag har knappt ridit utan suttit och tjuvhållit.
Nu först börjar saker och ting falla på plats.
Jag känner mig som världens sämsta människa på att förklara vad jag känner, hoppas du förstår mitt tankesätt iaf.