Varför rider man med gramman på rätt sätt??

Sv: Varför rider man med gramman på rätt sätt??

Var på kurs för Eric Lette och måste få citera honom: "Hjälptyglar är bara för hjälplösa ryttare". Något att tänka på kanske..

Ja och sen kan man diskutera vad alla ryttare och tränare säger, det finns tusen åsikter från tusen olika håll från allt och alla.

marrissparris skrev:
Var på kurs för Eric Lette och måste få citera honom: "Hjälptyglar är bara för hjälplösa ryttare". Något att tänka på kanske..

Och något att tänka på är kanske att hästen är redan riden av en "hjälplös" ryttare :angel: Och kanske behöver korrigeras

Mitt arabsto har ridits med lösvargtand tidigare i sitt liv.
Detta har resulterat i att hon hade väldigt svårt att slappna av när man tog i tyglarna. Så fort du tog minsta lilla i tyglarna så drog hon upp huvudet så högt hon kunde och kastade med det.

Min tränare föreslog att jag skulle rida med graman. Jag red i 3-4 veckor på den. Ju mer tiden gick så kunde jag släppa efter mer och mer för att idag inte ha använt den på flera månader. Hon hade ett återfall då hon drog upp huvudet och stack så då gick hon med den en dag.

Men beteendet är helt borta nu. Nu tränar vi på balans och bärighet i galopp.

Det jag tycker är bra med gramanen är att du bestämmer när du ska använda den och inte. Istället för att ha något som sitter fast där hela tiden under ridturen som man inet kan ändra på.

HeJ!

Den hästen jag red på graman för några år sen (massor faktiskt, fast det känns som igår) hade hela livet sprungit med huvudet i vädret, var MYCKET stark och med en enorm egen vilja. Så antingen graman eller gummisnodd, de flesta red med snodd, men jag tycker den är ivägen så jag red mest på graman. När hon "släppte" gick hon jättebra, men det var ingen lätt häst att jobba med, så vi slängde heller på gramanen för att slippa slåss mot henne hela passen. (efter ca 2 timmar utan graman började hon fundera på att jobba korrekt, men då var ju ryttaren mer eller mindre helslut sedan ca 1,5 timme tillbaka). Så jag antar att vi hade den för att underlätta för oss och i förlängningen även för henne... Fast det var som sagt flera år sen...

/ Lavinia, som inte ens ägen en graman och använder gummisnodden som träningsredskap åt mej sjäv och har den inte längre i stallet..

diabla skrev:
Jag säger inte att du gjorde fel eller försöker påpeka någonting, jag bara undar. Det jag vill veta är varför du inte valde en martingal istället för en gramman?

Tro mig, jag testade givetvis martingal först. Gramman är inte ett förstahands-alternativ hos mig. Men martingal har väldigt liten effekt på en överpigg pålla som slänger upp huvudet och piper iväg. Du får mycket bättre (snabbare) effekt av grammanen då den är mer "stum" då hästen slänger upp huvudet och behöver altså ha på den betydligt färre gånger än en martingal och får betydligt kortare "bromsträcka vilket var avgörande i detta fall.

Min erfarenhet är att man får vara försiktig vid ALL användning av hjälptyglar, man måste veta vad man gör och hur de ska användas innan man provar. Fördelen med graman är ju att den kan hänga helt fritt och inte störa hästen annat än när den verkligen behövs.

Martingal i all ära, men för att få effekt på hästar som slänger med huvudet så får man dels ha den ganska kort och sedan ha en låg hand, hur lätt det nu är på en pålla som glatt skuttar iväg..

Men för att än en gång förtydliga så är jag dels en van vuxen ryttare och som altså tillfälligt använde gramman vid 2-3 tillfällen. Hellre gramman de gångerna än att riskera både skadad häst och ryttare.

pemi

Utdrag från GD;

Eric Lette poängterade hästens form, hur viktigt det är att den går i rätt form i balans - utan att spännas in med tvång.
#- Exempelvis en häst som är inspänd med gramantygel klarar inte att fortsätta gå kvar med nosen något framför lodplanet om man tar av hjälptygeln. Hästen är så arbetad så ryttaren klarar inte att rida den utan hjälptygel. Av mina 13 hästar som jag har daglig kontakt och samarbete med hemma på gården lovar jag att ingen har gramantygel eller annan hjälptygel - aldrig någonsin. Hjälptyglar är till för de hjälplösa."

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 499
Senast: skiesabove
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 514
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
628
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka