Varför rider man med snodd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 6 300
Sv: Varför rider man med snodd?

Gummisnodd är den enda hjälptygel jag skulle sätta på min häst, fast jag rider aldrig med hjälptyglar. Jag brukar istället ha den när jag tömkör eller longerar. Då fungerar den jättebra eftersom den får honom att använda halsmusklerna på ett bra sätt. Den gör också att huvudet sänks på sä sätt att ryggen höjs. Det är jättepraktiskt när man tömkör och inte är så där super van ( inte riktigt klarar att hålla tömmarna lagom sträckta hela tiden ) för den är ju stadig. Men som sagt, skulle aldrig rida med den.

Jag rider med snodd på min häst(på order från min ridlärare Lisa Rosell.) för att min häst i somras hade så dåliga ryggmuskler, han hade nästan inga alls för att han jämt höll huvudet så högt upp i tölten. Nu har jag gjort ett litet uppehåll, men har börjat så smått att använda snodden nu särskilt när vi är ute och rider i skogen, klättring och annat.

Har inte Höökskatalogen framför mig men jag vill minnas att det var i den där det stod att den ska hjälpa hästen att gå iform...

En sak med snodden är att hästen själv kan "stabilisera bettet" i munnen om ryttaren har fladdrande händer och ostadig kontakt. En stadig kontakt är alltid trevligare för hästen.

Sen är det alltid samma problem med att försöka få ner huvudet genom "vertical böjning" på en häst för att få den att jobba rätt. Om man gör det genom lateral böjning/ställning och att driva in bakbenen, på samma gång så funkar det mycket bättre. Men INGA ridlärare lär ut det numer. Och inga ryttare rider så heller. När man tittar på tävlingar på MSV och PSG nivå så går hästarna med näsan rätt ut i fri skritt i uppvärmningen, och när ryttarna sen "tar tyglarna" så menar de att hästen är så tränad att den själv kommer på tygeln. Tror rackaren det! Om man tar med 20 kg tryck!

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Okej jag har hållit tyst länge men nu måste jag säga det:

För att man är dum i huvudet och inte kan rida!
:devil:
hahaha...... :angel:

du tog nästan orden ur munnen på mig......

...och dessutom att man inte kan få hästen att gå med den så eftertraktade kröken på nacken på annat sätt :devil:

*lk*

Rent generellt om graman eller snodd. Båda har i princip samma verkan, men OM man är i behov av en hjälptygel, skall hästen som hänger sig på bettet ha en fast tygel och den som slår emot en flexibel, dvs gummisnodd. I mina ögon används dessa hjälptyglar som en vägvisare åt hästar som dragit på sig olater eller har en av naturen exempelvis hög huuvdhållning (araber tex kan behöva lite hjälp att hitta en avslappnad huvudposition). Har sett flertalet använda snodd vid inridning av travare, för att få dom att sänka huvudet, och därmed få en chans att höja sin rygg. Dock sitter snodden löst, men finns där som en fingervisning om hästen drar upp skallen i skyarna och ska springa till skogs...
Är ingen förespråkare av hjälptyglar, men i rätt händer gör dom faktiskt underverk, och tycker man ska passa sig noga för att säga att folk inte kan rida eller är dumma i huvudet för att dom använder sig av dom.:devil: Alla hjälptyglar har en funktion och är som namnet säger till för att hjälpa häst och ryttare, men många verkar se det som en genväg tyvär. Men som sagt i rätt hand kan alla dessa "onödiga snören" fylla sin exakta funktion.

När jag satte igång min dressyrvallack efter en skada andvände jag gramanen på uppvärmningen 10 min en gång i veckan... Efter tre månader red jag för min tränare och hon hade aldrig sett honom gå så bra! Gramanen kan aktsamt andvändas av mycket rutinerad ryttare, en viss tid! Det är min åsikt!:bow:

Själv har jag inte någon erfarenhet av extra utrustning man ta på hästarna för att tvinga dem att gå på ett visst sätt....Jag har sett en och annan som ridit med snodd,en del av dem hästarna låste sina bakben, det var hemskt tråkigt att se:confused: ..själv är jag emot sådana saker.....har alltid löst sig med bra träning och tålamod....;)

Rätt använda hjälptyglar tvingar inte en häst, utan hjälper den på traven ;) En hjälptygel skall aldrig användas låsande, varav den blir tvingande. Och alltid av kunnigt folk. Då uppfyller de sin funktion. Hjälptyglar kan även fylla funktion som "handbroms" på heta hästar vid framridning, vilket inte heller är helt fel alla gånger.

Gramaner såsom gummisnoddar har rätt använda en lösgörande effekt, och kan hjälpa många hästar att värma upp sig rätt, istället för att man ska tjaffsa med dom i en halvtimme. Men som sagt i rätt händer.

Bara för att man rider med snodd så går inte hästen i form.SJÄLVKLART så måste du ju jobba för att hästen ska gå rätt och få med sig rumpan.Den sänker ju bara hästen, den tvingar ju inte ner hästen.Den kan gå emot om den vill.
Kan ju vara bra hjälpmedel i början så att den bygger rätt muskler.
Om man jobbar och inte åker med bara.
Tycker att snodden är bra..............

Real_Life skrev:
Tack för ditt svar :)

Funderar på varför man låter orutinerade 12-åringar ha det på supersnälla ridlägerponnyer (jag hade det, men det var inte min idé för jag hade liksom ingen aning om hjälptyglar ;))

Det undrar jag med! Särskilt med tanke på att vissa 12åringar har en tendens att dra åt snodden så hårt det går bara för att kunna skryta med för kompisarna att häsen kan "stå på tygel".
Bah. Småbarn! :mad:

Tycker det är onödigt att rida med snodd om hästen inte har megaproblem med att gå i rätt form och höja ryggen. fast då är det ju bättre att lägga ut mer pengar på en PT (Personlig Tränare) som kan hjälpa en att rätta till hästens problem. Istället för att typ lägga ut dryga hundra spänn på ett gummiband.. Rent ut sagt...:angel:

Mystix skrev:
Tycker det är onödigt att rida med snodd om hästen inte har megaproblem med att gå i rätt form och höja ryggen. fast då är det ju bättre att lägga ut mer pengar på en PT (Personlig Tränare) som kan hjälpa en att rätta till hästens problem. Istället för att typ lägga ut dryga hundra spänn på ett gummiband.. Rent ut sagt...:angel:
Instämmer helt, så gott som alla kan få sina hästar att gå i rätt form och bära sig själva med rätt tränare och tålamod, utan massa hjälpmedel som tvinga hästen på ett onarturligt sätt. Många har tyvärr så bråttom.....;)

Sen så är ju även problemet vad som är rätt form.

Jag rider aldrig med hjälptyglar men jag rider inte heller i den höga formen (där huvudet kröks mm) utan i lång och låg form. Jag tror att alla hästar har en egen "form". Det handlar om att hitta den tillsammans med sin häst.

Där jag rider används gomisnodd på dom hetare ponnyerna/hästarna så dom inte sätter upp nosen och drar. Senspäns dom i bland lite hårdare på en lite äldre ponny så hon får efter ett tag släppa efter lite i nacken som ghon spänner hela tiden. Så då är den lös igen.
Min sköthäst är det. Har gomisnodd för att vara ngt mjukare i nacken och inte dra så mycket.

Tycker annars inte att det är så där super bra då jag tycker att man mera ska kolla på hästens rygg och bakben.

Jag använder inte särskilt ofta hjälptyglar när jag rider, men när jag gör det så använder jag graman eller snodd, beroende på vilken häst jag har och vad just den funkar bäst på. Min gamla ponny kunde jag t ex rida men graman 10-15 minuter för att hjälpa henne att hitta rätt och sen ta av den och hon gick som en dröm :love:, medans min andra häst inte alls gick bra på graman men funkade super med snodd. Att jag hade hjälptyglar på henne över huvud taget var för att hon alltid fått gå med mulen i vädret, så när jag började rida henne behövde hon få lära sig att hitta vägen framåt-nedåt. Alltså satt snodden mellan frambenen och löst spänd, för att på så sätt inte kunna dra upp huvudet och komma undan bettet som hon lärt sig. Hellre tränsbett och snodd då och då än skarpa bett för jämt. Hon blev fort mycket bättre även om det inte lär bli någon dressyrpålle av henne precis.. ;)

Tycker att snodd kan vara bra för de hästar som inte funkar på graman och användadet ibland som en hjälp. Finns ingen anledning att alltid ha det.

Men trots detta och efter alla mina år i sadeln, kan jag nog fortfarande räkna de gånger jag använt snodd vid ridning på mina fingrar och tår.. ;)

Jag varken rider eller longerar på gummisnodd, inga av mina hästar/ponnyer har (förståt) vitsen med gummisnodd, dom kämpar bara imot och vägrar lägga sig i en skön position, dom gör det inte ens om gummisnodden är väldigt hängig (knappt inspänd).

Därimot rider jag då och då med graman, men jag ser allt för många ryttare som sitter och rider på graman och inte vet vilken skada en graman kan göra i fel ryttares händer. Alla hjälp tyglar ska användas försiktigt och så lite som möjligt.

En d-ponny jag har, har välduigt lång rygg, hals, han behöver ett rejält stöd och ork att kunna bära upp sig och annvända sina lånabak ben, med mkt träning och lite hjälp från gramanen i uppvärmingen , så har han blivit jätte fin, fått en super snygg över linje, han har aldrig varit så musklad och maffig, riktigt stolt över honom, och nu har han ork att bära sig själv och arbeta i rätt form, istället för att ridas runt med en ryttare som kämpar och en häst som jobbar fel och får andra problem. Jag tycker gramanen e en jätte bra hjälptygel, och jag rider alltid gramen på lite längre tygel. :)

För ett antal år sedan reds nästan samtliga hästar på "min" ridskola med snodd eller andra hjälptyglar. Jag frågade en ridlärare om skälet ill detta och fick till svar att sedan man börjat med detta hade man mycket färre hästar som hade problem med benen ( om jag minns rätt sa hon frambenen). Numera har dett skett en generationsväxling bland ridlärarna som numera är yngre och dessutom strömsholmsutbildade. Inga hästar rids med snodd eller andra hjälptyglar. Många hästar är halta eller står av andra orsaker- rygg -och benproblem. Jag kan inte avgöra om det har med snoddanvändande att göra, men visst kan man fundera på om det finns något samband. Vissa grejor tycks vara moderna under en period, för att sedan bli helt omoderna och felaktiga. Jag skulle gärna vilja veta varför man använder snodd. Visst ska man kunna rida en häst i form utan att använda hjälptyglar, men det tar ju x antal år innan man kan det. Är det då alltid fel att visa hästen/ryttaren hur det ska vara med hjälp av en snodd? Vilken effekt har snodden på hästens rörelsemönster och muskelanvändning? Stämmer det att snodden kan skona hästens ben?

Jag skulle vara tacksam för att få en förklaring från någon som verkligen vet vad han/hon talar om, någon med verklig kunskap om hästars anatomi och rörelsemönster. Inget tyckande, tack, utan fakta baserat på kunskap och erfarenhet!

Jag vet att du inte ville ha löst tyckande men jag kan inte hjälpa att undra om hästen går i form för att man sätter på en gummisnodd som tvingar ner huvudet?

Enligt min lilla erfarenhet av vad jag sett så tycker jag oftast att hästarna går emot trycket och spänner sig.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka