Varför så få hästar som har kapacitet för svår hoppning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 5 293
Sv: Varför så få hästar som har kapacitet för svår hoppning?

Jag skulle vilja säga att det till största delen beror på brist på ryttare som klarar svår klass.

Ja jag håller med. Ser många väldigt kapabla unghästar som hamnar hos ryttare som "förstör" dem

I dagens DN finns en artikel om Roffe Bengtsson. Han får frågan om hans första VM-häst (Paradiso) hade räckt till idag. Och hans svar är nej? Kraven idag är betydligt högre. Kanske en förklaring till att färre hästar klarar dem.

Tja jag vet inte om jag håller med honom där, tror faktiskt att han glömt bort hur mkt kapacitet det fanns i honom ;)

Jag tror med dagens träning så hade han säkert platsat han med, men det är ju svårt att jämföra med de hästar Roffe har idag

knapplån

Jag tror att många som föder upp hopphästar gör det av rent och skärt intresse, snarare än av affärsmässiga skäl. Vill man då att ens unghästar skall upp i den absoluta toppen, så kommer man att få betala för det. Ryttare som rider på landslagsnivå är många gånger intresserade av redan tävlade hästar, inte av helt råa unghästar, och för att det skall vara en häst som är intressant nog att köpa, måste den verkligen vara bra (men oftast inte alltför dyr). Dom som betalar stora pengar för hästarna kan många gånger vara en helt annan kundgrupp, dom är inte nödvändigtvis bra på att rida. Så där får man ju som uppfödare ta ställning till om man helst får ut pengarna, eller om man hellre ser den gå stora klasser.

När det inte finns pengar i systemet så blir det ju en missgynsam situation för alla parter. Alla vill ha betalt, men ingen kan betala... Som ägare tycker man att man ställer upp när man erbjuder någon att utan kostnad nyttja en fin häst, och som ryttare tycker man att man gör ett arbete som utbildar den.

Det är ju ett moment 22, för om hästen man "lånar ut" blir riktigt bra, så är det ju en ordentlig värdeutveckling, som antagligen inte hade skett om man behöll den för eget hobbybruk. Om hästen kommer upp i den absoluta eliten och säljs för mångmiljonbelopp, så har man ju valuta för att ha bekostat utbildningen. Värre är det väl om den inte blir så bra...

Du verkar ha missat att vi tex diskuterade hästar som redan gått igenom unghäst biten det är efter championaten = hästar som i alla fall är klara för 140, vi pratar om och dessutom diskuterade vi det faktum att det finns många där försäljning aldrig är aktuellt därav finns heller ingen "nytta" att lägga ut pengar för att värdeöka hästarna. Det syns ju tydligt att det uppenbarligen inte finns tillräckligt med folk som vill bekosta ryttarnas eget tävlande, då hade de haft lite fler hästar tillgängliga än de har idag, det är tvärtom en ytterst begränsad liten skara som är beredda och har de finansiella möjligheterna att göra detta.
Det finns däremot gott om bra hästar som har ägare som inte är intresserade/har råd av att göra detta och som glatt utnyttjar sina hästar själva istället på lägre nivå detta samtidigt som "toppryttarna" saknar hästar. Inte så svårt att räkna ut att det behövs en förändring om det inte skall fortsätta att vara så.

:bow::bow::bow:Håller med dig gällande hästägaren som sponsrar med häst och ska betala för det.

Det trista är ju att toppryttarna inte tjänar så mycket på att rida på heltid. En felfri runda i 140 kan ge 250 kronor, typ vad man fikar för under ett meeting. Dom blir tvungna att ta betalt av hästägarna för att ha råd att gå runt. I slutet av dagen kostar det en massa pengar, och varken uppfödare, ägare eller ryttare vill ju jobba gratis. Om det handlade om större prispengar i sporten skulle nog läget bli betydligt gynsammare.
Fast det handlar inte bara om prispengar heller! I många länder så betalas ju prispengarna ut till hästägaren och inte till ryttaren i alla fall, så den biten funkar ju inte ifall man ligger på internationell nivå ändå.

Det är få förunnat att bara rida. Ska man rida och inte är dunderrik, måste man ha en annan inkomst också. En bra sådan inkomst är att sälja unghästar på väg upp till andra. Man måste som elitryttare utan större sponsorer eller hästägare som är glada att betala se till så att pengarna kommer in på annat håll.

Jag känner flera som tävlar/tävlat internationellt med sina hästar och de allra flesta är lite hästhandlare också. Om de inte har egna som de säljer så förmedlar de väldigt många.

Det är få förunnat att bara rida!

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 037
Senast: Cambrie
·
R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
17 733
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 107
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka