Varför så få svenskfödda bussförare?

Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Det jag funderar lite på är om det är så att invandrare inte ens tänker "lyx" om jobb i samma utsträckning, utan att dom är mer arbetsvilliga och vill jobba oavsett vad det innebär.

De är väl tvungna, räkningarna ska ju betalas... Om det handlar om "arbetsvilja" vet jag inte. Snarare tror jag att det handlar om "ok, detta är det jobb jag kan få, då tar jag det".

På vissa ställen i Världen så har det också litet högre status än vad det har i Sverige, det spelar också roll.

Och min gissning är då, som jag skrivit, att det beror på att det är ett lågstatusjobb som svenskar drar sig för för att de kan. Jag tycker alltså inte att det är rätt om man hellre går arbetslös än kör buss - men jag tror att det enkla svaret är den låga statusen. Något som stödjer den teorin är det du säger att så många invandrade söker - deras arbetsmarknad är så mycket mindre att de inte kan unna sig lyxen att välja.

Helt rätt, arbetsmarknaden blir dessutom än mindre om du saknar högskoleutbildning( i vilken utsträckning man läser vidare ÄR en klassfråga) och då ska vi inte ens prata om hur det är när man saknar gymnasium eller till och med svensk grundskola.. :crazy:

De är väl tvungna, räkningarna ska ju betalas... Om det handlar om "arbetsvilja" vet jag inte. Snarare tror jag att det handlar om "ok, detta är det jobb jag kan få, då tar jag det".

Fast det här med "jobba oavsett vad det innebär" ligger säkert något i, kanske inte ekvivalent med arbetsvilja, men en vilja att vara oberoende och kunna överleva utan att behöva ta emot pengar från andras arbete.

En del människor som vuxit upp i länder med ganska bra förutsättningar blir ganska lata och kräsna. Jämför exempelvis med i Norge där svenskar betraktas som fantastiskt plikttrogna och ställer upp på skitjobben som norska ungdomar aldrig skulle befatta sig med. Så det finns en skala åt båda håll, Sverige är inget unikum i någon slags ände av skalan.

Klarar man sig ändå, utan att jobba, kan man välja att inte göra det.

Snarare tror jag att det handlar om "ok, detta är det jobb jag kan få, då tar jag det".

Fast så är det för många, många infödda ungdomar också. Och ändå väljer de bort den typen av jobb. Det finns inget enormt utbud av tjänster och arbetsplatser att välja mellan för en ungdom, oavsett etnicitet.

Fast att söka är inte detsamma som att få. Det är (tack och lov) fler som söker än vad som utbildas, så att det iaf sket någon form av urval.

Det är brist på busschaufförer, och arbetslösheten bland invandrare är stor. Därför övertalar arbetsförmedlingen alltför många gånger invandrare att gå en yrkesutbildning. Arbetsförmedlingen är pigg på att utbilda så många dom hinner och orkar till busschaufförer pga att dom nästan alltid får jobb. Därför blir dom oftast över representaterade inom detta yrke. Men baksidan av detta är att, omsättningen på chaufförer är hög eftersom de som blir övertalade av AF kanske inte är så motiverade att bli just chaufför. Många får dessutom bara slava på timmar.
Af tjatar inte lika hårt på svenska arbetslösa pga att dom är inte lika många.

Jag skulle inte vilja köra buss av 2 anledningar: den dåliga lönen samt skulle jag bli knäpp av samma jäkla sträcka hela tiden. Skulle heller inte vilja köra spårvagn..egentligen ingenting där jag måste skjutsa folk. Har ju sett vad otrevliga människor det finns.

Typ 95% av nyanställda linjebussförare är idag födda utanför Sverige. I alla fall är det så i de större städerna.

Hur kommer det sig tror ni att så få svenskfödda söker jobb som bussförare?

Kan ju vara så att många inte vill jobba 12 och 13 timmars arbetspass utan att ha möjlighet till toalett besök eller vara säker vara säker på att få rast efter 4,5 timmes körtid. Kan också vara så att många inte vill vara utsatta för misshandel, rånförsök under kvällar och nätter. Alla vill kanske inte börja 03.00 på morgonen och jobba till 14.00. Dessutom kanske inte så många vill jobba under dessa arbetsvillkor och få 18.000 i lön Brutto, innan skatt. Att köra mot samma tidtabell oavsett om det är vinterväglag eller sommarväglag kan också påverkar att inte så många SVENSKAR, för det är väl det du menar, vill jobba som busschaufförer.
Visste du att ca 8 av 10 passagerare säger hej när kliver på bussen i snitt. Så vill du ha ett jobb att utvecklas inom, där du känner dej uppskattad och sedd, med glda möjligheter till att avancera är Bussföraryrket INGET för dej. Kan vara något av detta som gör att det inte är något superjobb för framtiden. Men du blir stresstålig och har ett gediget ansvar i de 13 timmarna du har passagerare ombord och ska vara kompetent ända in till sista kvarten.

Nej, det är klart. Då ingår man hellre i arbetslöshetsstatistiken eller ser till att man "får" sig diagnosticerat en lättare depression och tar gärna emot pengar från de människor som arbetar som busschaufförer för att försörja sig. De som gör det där hemska jobbet som jag inte kan tänka mig. The new swedish way.

The older swedish way handlade mer om att man gick ihop tillsammans och arbetade för att förbättra villkoren för sitt arbete. Numer är det lite mer egoism som gäller.

Jag tror som andra; det är ett yrke där man faktiskt har chansen att få jobb som utlandsfödd.

På tal om jobb som svenskar rynkar på näsan åt så är "steka hamburgare" rätt ofta något som folk skriver att de skulle vägra göra. Igår var jag på McDonalds och jag tror all personal jag såg var av icke-europeisk härkomst - och både killen som expedierade mig och killen i kassan bredvid var så sjukt trevliga! Redan i kön reflekterade jag över hur positiva och serviceminded de var, jag blev riktigt glad av att handla skräpmat. Om de tyckte att de hade skitjobb så var de duktiga på att dölja det.

Jobbar du där jag jobbar så har du inte dagar på 13 timmar utan max 10 (om man inte valt annorlunda för att få andra fördelar, jag jobbar exv 3dgr och sen ledig 2, alltid och har då dagar som är max 11h). De flesta får jobba de tider du vill och ingångslönen är ca 22.000kr brutto.

... den dåliga lönen samt skulle jag bli knäpp av samma jäkla sträcka hela tiden.

Man kör inte samma sträcka hela tiden.
Oftast så är det uppåt 45 olika linjer att hålla reda på.
Och om man tycker att det är en dålig lön att få ut runt 18 000:- efter skatt så undrar jag vad man anser vara en tillräckligt bra lön?

Visst, grundlönen är väl inte så hoppsan men det blir alltid en massa OB och i Stockholm är det runt 10:-/h i tillägg.
Om jag kör i Stockholms Län så tjänar jag 137:-/h + OB efter timmar motsvarande 2 år i yrket.
På 12 veckors utbildning.

Kan ju vara så att många inte vill jobba 12 och 13 timmars arbetspass utan att ha möjlighet till toalett besök eller vara säker vara säker på att få rast efter 4,5 timmes körtid.

Eller så är man mentalt stark nog att ta sin rast och gå på toaletten ändå.
Så gör jag.
Försöker de hetsa mig så svarar jag att det är mitt körkort och jag kör när jag är klar.

Ännu så har jag aldrig fått någon kritik för det av mina arbetsgivare.

Typ 95% av nyanställda linjebussförare är idag födda utanför Sverige. I alla fall är det så i de större städerna.

Arbetsgivarna söker förare som inte ställer krav mer än att få ett jobb.

Att svenskfödda inte får jobb som busschaffis i linjetrafik beror just på arbetsgivarens önskemål om kravlöshet.

Jag är genuint svensk, många års erfarenhet från turistbuss och chartertrafik, medlem i transport och kan ställa krav på arbetsförhållanden vilket medför en nackdel. Jag är inte heller berättigad till anställningsstöd vilket gör att arbetsgivaren måste betala min anställning till fullo.

Jag har sökt många tjänster som just linjechaufför men aldrig valts ut trots min erfarenhet för personbefordran och det beror nog mest på ovanstående.

Med tankte på hur bussbolagens rekrytering går till så är det nog så att det är ett ställe där de flesta kan få jobb och ryktet går bland vänner och bekanta. (Mig kollade de inte ens referenser på och víssa som började samtidigt som mig undrar jag faktiskt vart f*n dom hittade dessa människor?)

Men att det är mycket invandrare har jag inget svar på, det är ju lika inom taxibranchen och båda yrkena ses väl lite som skitjobb...

Jag "hörde" mitt "namn" nämnas.

Jag har ännu inte heller mött någon Engelsman som kör buss t.ex.
De som verkar trivas bäst är de som har en kultur som innebär att det viktigaste som finns är att man samlas många och umgås.
Flyktingar som klarat sig genom krig tycker ju att en fredagskväll i förorten är en mild sommarbris medan den försiktige svenske chauffören nästan bryter ihop av samma situation.

Vi har minst 2 britter på mitt företag vad jag vet. :) Men det du säger om fredagksvällen i förorten stämmer nog rätt bra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
825
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 306
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 467
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V