Varför skickar man virus?

zassoo

Trådstartare
Jag antog att tråden skulle ligga här.

Jag har funderat på varför det cirkulerar så mycket virus på internet. Vem håller på med detta och varför? Vinner de något på det eller är det bara för att jävlas? Jag kan liksom inte se några fördelar.

Kanske nån som har några tankar om detta? :)

Sv: Varför skickar man virus?

Finns flera olika alternativ, tex "för att jag kan" eller "för att hämnas" eller "för att bli rik".

Alltså hamnar det mesta under kategorin "bara för att jävlas".. ;)

"För att bli rik" - hur är det möjligt att bli rik på att skicka virus?

(Virus är väldigt sällsynta nu för tiden.)

Många maskar/trojaner och annat har som syfte att göra den infekterade datorn del av ett botnet, som sedan kan användas för diverse syften. Till exempel skicka spam = pengar.

(Virus är väldigt sällsynta nu för tiden.)
Bra det i alla fall.

Många maskar/trojaner och annat har som syfte att göra den infekterade datorn del av ett botnet, som sedan kan användas för diverse syften. Till exempel skicka spam = pengar.

Aha. Varför skaffar de sig inte ett vanligt arbete istället? :rofl: Nämen skämt åsido så tycker jag det är ett jäkla skit det där.

Alltså hamnar det mesta under kategorin "bara för att jävlas".. ;)

"För att bli rik" - hur är det möjligt att bli rik på att skicka virus?

Har du ett virus när du loggar in på din Internetbank kan dina pengar vara varsomhelst sen...

sitter man med windows får man skylla sig själv då man inte vet bättre ;)

Har man en bank där man kan bli av med pengar på grund av standard malware är det dags att byta bank!

sitter man med windows får man skylla sig själv då man inte vet bättre ;)

Det där är ett typiskt killsvar!

Så djävla löjligt!

Naturligtvis är virusskapare "småkillar med dåligt självförtroende" som måste hävda sig genom att förstöra för andra. För de lyckas aldrig göra något bra på rätt sätt så de får den uppmärksamhet de behöver.

Jämför med mobbare/andra översittare så hittar man genast likheterna.

löjligt? man är ju mer än väl informerad om att det kommer på köpet om man har en internetuppkoppling ihop med windows.. att man blir frågad om man inte ska köpa "säkerhetspaket" till, som är sågottsom ettmåste om man ska ha msn så tycker jag det har gått långt över styr.. jag tycker personligen att man då får skylla sig själv..

sålänge folk köper denna vara så kommer microsoft inte göra något åt saken, och konsumenterna får acceptera detta,och många ser det som så, "Det ska vara så"..

det finns många orsaker till att allt fler byter plattform, till mac,eller linux etc..

det är ungefär som att köpa ett par tretornridstövlar.. man vet att man får skaffa sig ett par nya inom kort pga dålig produkt... vilket är väl utbreddinformation i hästvärlden.

Ehm, allvar? Dagens Windows är inte osäkert. Användarna är det visserligen, men det är en annan sak.

Mac och Linux? Oh please. OS X har visserligen en hyfsad andel men Linux är fortfarande en droppe i oceanen. När det kommer till att faktisk användbarhet har det andra av de två dock inte mycket att komma med jämfört med Windows. Distributionerna är fortfarande av nördar, för nördar. En del börjar närma sig (ubuntu t.ex.) men inom många områden har de fortfarande långt kvar. (Och klumpa inte ihop alla fria som liknar Unix och kalla det "Linux"!)

sålänge folk köper denna vara så kommer microsoft inte göra något åt saken, och konsumenterna får acceptera detta,och många ser det som så, "Det ska vara så"..

Det är visserligen sant att många verkar se det som något självklart med virusskydd och säkerhetspaket, och det är väl bättre så än tvärt om egentligen, även om det är bakvänt. Men att säga att Microsoft inte gör något åt saken är väl att ta i? De verkar ju ständigt jobba med säkerheten - ibland räcker det inte hela vägen och ibland går det överstyr som med Vistas UAC - men så är det väl med allt?

Det finns väl ännu inget operativsystem som är helt säkert mot skit bakom tangentbordet.

det är ungefär som att köpa ett par tretornridstövlar.. man vet att man får skaffa sig ett par nya inom kort pga dålig produkt... vilket är väl utbreddinformation i hästvärlden.
Ja, det brukar kallas att Boot:a om :p

Det där är ett typiskt killsvar!

Så djävla löjligt!

Naturligtvis är virusskapare "småkillar med dåligt självförtroende" som måste hävda sig genom att förstöra för andra. För de lyckas aldrig göra något bra på rätt sätt så de får den uppmärksamhet de behöver.

Jämför med mobbare/andra översittare så hittar man genast likheterna.
De som skriver virus/malware/spyware etc är oftast mycket duktiga programmerare. Om de använder sina kunskaper i goda syften kan de nog lyckas...

fast jag har suttit i tre månader utan fungerade virusskydd med windows och inte fått virus..och han använt msn...dock klickar jag jag ju inte på knepiga länkar eller öppna okända mail...men det gör jag inte av andra sidan på min andra dator som har linux som OS heller..

Folk vill ju testa sina kunskaper, så då gör det väl på detta viset. Samma sak som hackers hackar datorer.

Liknande trådar

Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 349
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 283
Senast: Iamia
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
741
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 177
Senast: Majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka