Varför spruta med två sortes kortison i led?

Alexandra_W

Trådstartare
Kele blev ju sprutad båda bakknäna idag, med kortison + tuppkam. Det som förvånade mig var att förutom den 'traditionella' celestona och HY 50-coctailen så injicerade de kenacort med.

Vad finns det för anledningar att ge två sorters kortison ihop med tuppkam, och inte bara 'standardcoctailen'. I allmänna villervallan glömde jag fråga vet om VARFÖR..

Sv: Varför spruta med två sortes kortison i led?

Ingen? *puttar upp*

Det enda jag kan tänka mig är för att få mer långtidseffekt av kortisonet?

Det finns lite olika idéer och studier om vad som är bäst. En rel. ny jämförande studie indikerar att triamcinolon (kenacort) kan vara bättre för ledbrosket. Triamcinolon är mest väldokumenterat.
Det finns dock en lite större risk för att utlösa fång med högre doser triamcinolon än med betametason (celestona) , så om flera eller större leder behandlas använder man det i stället eller i kombination.

Hoppar glatt ( :smirk: ) in i spruta leder-diskussionen och frågar också varför man 02/03 kan tänkas ha valt att BARA spruta mitt sto med kortison (Celeston) och INTE tillsammans med tuppkam? :confused:

Hoppas på någon bra medicinsk förklaring så att inte förklaringen blir att vet. bara försökte spara pengar åt mig, ( :eek: ) då min häst har reservationer för hältor... Skulle det vara så att det var för att spara på mina pengar så.. hallååååå? :confused:
Don't do me any more favours!!! :mad:

/JES

Det kan bero på flera saker än ekonomin - vissa leder tex. tycker en del veterinärer har visat sig svara bättre på behandling med bara kortison än med kombinationen med tuppkam.

Det kan också spela in i vilket stadium inflammationen bedömts vara.

Den ekonomiska aspekten finns ju också där, men då bör ju en diskussion tas med hästägaren innan man låter bli pga av det. I ett fall där behandlande veterinär bedömer att tuppkammen inte tillför så mycket, så kan den nog lämnas med gott samvete.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har nu gått på bete 1 vecka, och ska gå 1 vecka till innan jag gör något drastiskt. Men jag tänkte ändå kolla upp lita saker...
Svar
13
· Visningar
4 009
Senast: Docka
·
  • Låst
Hästvård Jag sliter mitt hår i att försöka begripa vad sjutton som hänt med fbldonnans carpalsenskida. var ju in på ÅB i torsdags, då var gallan... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
12 780
Senast: Boj
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 806
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?