Varför transportskydd?????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Question
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 992
Sv: Varför transportskydd?????

Vi har aldrig transportskydd på våra hästar. De är skodda runtom och på vintern är de broddade. Hittills har det aldrig blivit en skråma på någon av dem. Däremot skulle en kompis häst åka med oss till en träning en gång. Den var lindad efter konstens alla regler med lindor. När vi kom fram så hade en linda släppt på ett bakben och hästen rivit upp ett stort jack med brodden på ena bakbenet. Frågar är ju om lindan släppt först och skrämt hästen eller om lindan släppte för att hästen trampade sig. Vi lär aldrig få veta...

Jag använder inte transportskydd på min häst, av den enkla anledningen att hon står så mycket särme med skydd. Hon vill knappt gå med transportskydd på sig (annat än Hööks tunna korta skydd) och trampar om mycket mer i transporten om hon har stora skydd på sig.
Därför åker hon med senskydd + boots fram, medicine boots bak. För dem är hon ju van vid från ridningen (även om hon sällan har alla de skydden på sig) och irriteras inte av.

ja har alltid transportskydd främs för att min ena häst är svår lastad och kan fara runt villt på lämmen. sen står hon och trampar runt i transporten och har väldigt lätt att riva upp sår på sig själv.

jag har alltid täcke om det är kallt eller om de är svettiga när man åker hem.

Jag kör alltid hästen med tjocka höga skydd, vart vi än ska. Ska jag rida direkt när jag kommer fram har jag ridskydden/ridlindorna under transportskydden. Billig försäkring tycker jag.
Har alltid täcke, eftersom det drar i transporten när ventilationen är helt öppen (är den inte det blir luften dålig). När det är varmt har han ett tunnt ull- eller fleecetäcke, när det är kallt har han termotäcke+fleece-/ulltäcke

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar normalt sett ha höga transport skydd eller lindad långt upp o ner men min ena häst reste från Uppsala till delsbo utan skydd med brodd utan en skråma, leasingtagarens beslut.
Min föl märr åkte från Uppsala till färgelanda utan skydd , transportörens beslut så det har gått bra men helst vill jag ha skydd men ej liindor, har mina hästar startat har de lera o lindor under transportskydden hem men annars bara transportskydd, varför ha en massa under , det tar två sekunder att sätta på ridskydden, eller?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 450
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 964
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
24 175
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Vi som letar häst II