Det känns som om vi inte riktigt pratar om samma sak, utan pratar förbi varandra?
JA, det är självklart att reportrar utan gränser eller rent av journalister i allmänhet är emot statskontrollerad media där regeringen kan styra vad som skall skrivas eller sägas (och för extra tydlighet - jag är också emot det). Men för mig är det INTE samma sak som att man är för public service, jag anser att det är två olika frågor. För skriven journalistik har vi ju ingen motsvarighet till public service, anser du att det minskar yttrandefriheten för skrivande journalister jämfört med reportrar i TV och radio? Jag anser inte det. Jag ser alltså inte public service som nödvändig för yttrandefrihet, gör du det?
Och JA, jag håller med om att det är ytterst problematiskt om staten skulle gå in och styra vad som får rapporteras i media - det går bl.a. stick i stäv med vår svenska grundlag. Men anser du att det är det SD vill och på vilket sätt i så fall? Att flytta ansvaret från den ansvarige utgivaren till den enskilda journalisten (som jag tycker är ett dåligt förslag) behöver ju inte ge staten större makt, om man inte samtidigt ändrar reglerna för VAD som får skrivas?
Som journalistutbildad - ja, definitivt. Att flytta ansvaret till den skrivande journalisten är definitivt problematiskt. Att tycka att man kan dra lönen av denna om den skriver fel saker är självklart helt åt fanders. Det vi kan konstatera är att journalister i många länder, just på grund av sådana saker, inte vågar rapportera. Vi behöver inte ens dra det så långt som till att journalister blir avrättade på grund av sin kritiska rapportering om det inte passar, det finns så kallade demokratier som går in hårt för att bestämma vad som ska skrivas och hur staten får granskas. Israel är ett bra exempel där systemet faktiskt används, hur många rapporter tror du kommer av israeliska journalister när det kommer till skildring av konflikten? Hur många israeliska journalister sitter, på grund av det, i fängelse, i vad många skulle säga, en demokrati? Hur tror du mediarapporteringen hade sett ut om israel inte kontrollerade enskilda medier och journalister? Ungern, samma sak, men de har inte en konflikt där det skulle behövas objektivitet att rapportera från. Tro mig, dit vill vi inte. Men det är faktiskt de idéerna SD har och också gått ut med.
Trevligt inlägg

Vad gör man för de som inte kan eller vill studera mer än talar om att de är usla människor och att vi måste höja kompetensnivån? Jag har då inte sett särskilt mycket. Det enda jag ser är att man glatt proklamerar att alla enkla jobb ska bort för de ska skötas av robotar. Det enda undantaget är att man anser att alla de som inte kan ha kvar sina enkla jobb ska börja jobba inom vården, typ.
Du måste kunna bättre än sådär eller gillar du att försöka bemöta seriöst oroade inlägg med en klackspark och rätt otrevlig ton?
Det finns oerhört mycket statliga insatser. Nej, jag har aldrig hört någon tala om att folk är värdelösa, men höja kompetensnivån är väl en bra grej tänker jag? Klart vi har regler som ska gälla alla, det tycker jag inte är ett dugg konstigt, du får till exempel inte aktivitetsstöd från FK om du missbrukar insatsen du är satt på (vilket ofta kan vara en utbildning, bekostad av staten), du får inte A-kassa om du skiter i att söka arbete, eftersom det är en omställningsförsäkring och inte en semesterförsäkring, vi har CSN för studier som inte är i arbetsförmedlingens regi, AF har SIUS, rehab, kartläggning och en massa andra insatser för den som har svårt på något sätt att arbeta eller studera.
Så vad vill du att staten ska göra om du själv inte vill arbeta eller studera?
Det finns skyddsnät för de allra flesta. Men ja, någon kanske trillar genom stolarna, men annars måste man ju vara beredd på att ta emot det också.
(observera att jag med du menar individen, inte just du shaggy, din livssituation vet jag inget om, men att det inte finns insatser och stöd från statligt håll håller jag inte med om, det finns en hel del och har då funnits under alla mina år som jag har varit vuxen. Att det däremot finns paragrafer som kan vara katastrof för den enskilda individen håller jag med om, det finns det på alla statliga verk eftersom det handlar om att alla ska bedömas enligt samma regelverk, en juridisk rättssäker process, men det är definitivt inte samma sak som att det inte finns insatser för de som inte har jobb eller studier).