Varför...

Centaur

Trådstartare
...ska pullback-nosgrimmor alltid vara så himla små för? Min häst har ett helt normalt huvud i full stl, men på båda Kieffer tränset och det nya rundsydda Hubertus tränset jag köpte igår så var nosgrimman alldeles för kort! :mad: Det går att spänna men då blir dom ju helt fruktansvärt tighta och så elak tänker jag inte vara mot häststackarn.

Har dom gjort tränsen så för att man SKA dra åt allt vad man orkar eller? :crazy:
Jag fick leta upp en snokrem i rätt färg och sätta dit istället så nu passar den... Fler som upplevt detta?

Sv: Varför...

Jag köpte ett träns med pullbackknäppning på nosgrimman och stl. full var t o m för stor för min nordis. Det var ett av de lite dyrare tränsen som Hööks hade...

Jag har upplevt samma sak som du med alla träns med pullback utom mitt nya Hubertus (förmodligen samma som du köpte, det rundsydda Classic?), det funkar bra.
Jag blir inte heller klok på det, jag är nog inne på din teori, att nosgrimmorna inte är tänkta att sitta löst... :crazy:

Jag hade inte samvete att dra åt den så hårt... :crazy: Visst det går, men AJ... Dessutom blir även nackstycket till nosgrimman väldigt hårt spänd för det dras ned när nosgrimman sitter så hårt, blir jättestort tryck mot nacken pga tränset är rundsytt.

Blev så på Kieffer också, det var kantsytt med delad nackstycke. Måste ju vara obekvämt? :crazy:

Som tur är så satt det inte tajt övht med Hubertus på min häst. :)

Men som sagt, på alla andra jag provat.. Hansbo/Willab's var värst. :crazy:

Små? Jag tycker alltid att pullbacknosgrimmorna är förbannat stora! På innersta hålet sitter de fortfarnade löst... Iof så det ska va men det blir så lång flärp över då...

Wille har väääärldens största huvud, det är verkligen enormt. Så urvalet nosgrimmor blir litet.
Den från ridsportshopen/Riders Company sitter bra, men han hatar den.
Så jag får ha små tunna nosgrimmor eller remont, vilket han går grymt bra på just nu!

Visserligen, men jag har dels hört att det ska vara dom "snällaste" och sedan sitter dom i alla fall bra på min häst. Överlag så är alla nosgrimmor (i af de aachen och engelska jag testat, av olika modeller) tok små för henne, men tränsen sitter bra i övrigt.
Så jag blundar för remonten :D

Remont funkar inte på min häst, allt som stänger igen munnen det minsta framför bettet hatar han. :crazy:
Vet ej varför, är inga problem i munnen eller så men har har ju dåliga erfarenheter av bett så jag antar att han kanske inte vill känna sig så låst. :cool:

Vad konstigt..måste vara just den modellen av kiefer som du köpt som är liten då för jag hade ett till min STORA halvblodspojk o den gick runt utan problem..

Har också det problemet, och min häst har ganska nätt huvud.:crazy: Fick ta bort hakplattan på den senaste för att öht få ett par fingrar att rymmas under den...

Fast de flesta pullbacknosgrimmor är ganska breda, så jag har övergett dem av estetiska skäl. Jag vill gärna se min hästs ansikte, inte täcka det med en nosgrimma.;)

Har också ett gammalt pullback som jag har till mitt unsto som har normalt - litet FULL huvud, och där går det bara att spänna på yttersta hålet trots att tränset är FULL.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 439
Senast: Sirap
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 350
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Ja, det finns ju lite överallt men inte det jag vill ha :( Är på jakt efter ett helt rundsytt, dvs utan den där hemska blaffiga breda...
Svar
11
· Visningar
2 313
Senast: Daredevil
·
Utrustning Köpte ett pullarträns från H''ks, tror det heter Poseidon .. det har iaf typ vita dekorsömmar och är riktigt snyggt enligt mig. Hur som...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer