Vårföräldrar 2018 del 3

Här är en som inte fyllt fyra än, utan det är två veckor kvar!
Detta skall firas med besök på Liseberg är tänkt! Det kommer hon älska! 😍 Var där i höstas och hon var helt besatt av att åka karuseller.
Har funderat på kompiskalas, men fattar ärligt inte hur man går tillväga för att bjuda. Det får ju inte ske på förskolan, så jag antar att man måste luska reda på de andra föräldrarnas telefonnummer.. 🤔
Men nästa år ska vi väl försöka styra upp det.
Det är nog en av de jobbigare sakerna tycker jag 😅 Jag gillar att styra kalas, men att ha ett gäng barn, och deras föräldrar här känns väldigt stökigt 🙈
Det går ju ha kalas tex på en lekplats eller liknande, grilla korv etc. Hade mitt stora barn fyllt i en lite varmare månad hade vi gjort så med kalas, nu blev det inget alls istället 🙈, tycker det är precis lika svårt med inbjudningar mm.
 
Det går ju ha kalas tex på en lekplats eller liknande, grilla korv etc. Hade mitt stora barn fyllt i en lite varmare månad hade vi gjort så med kalas, nu blev det inget alls istället 🙈, tycker det är precis lika svårt med inbjudningar mm.

Det är ju en smart idé! 😊 Ska fundera på ett sånt upplägg till nästa år! I år känns det kanske lite för tight.. 🤔Men vi ska till några vänner vars barn fyller fyra några veckor senare, så kanske kan vi bli lite inspirerade då 😊

Ja, tycker det är jättejobbigt 🙈 Är rädd att det kan bli lite kalashets på nåt vis.. Men vi får se nästa år! 😊 Liseberg får duga i år!
 
Det går ju ha kalas tex på en lekplats eller liknande, grilla korv etc. Hade mitt stora barn fyllt i en lite varmare månad hade vi gjort så med kalas, nu blev det inget alls istället 🙈, tycker det är precis lika svårt med inbjudningar mm.
Tycker det är en jättebra idé. Våra små är fortfarande så små att kalas med kompisar känns onödigt. Våra är födda tidigt på året och jag har funderat på om man kan avtala möte en fin vinterdag och att alla har på sig varmt. Ser för mig en vandringsled med vindskydd, lite filtar och att man grillar korv, kanske ett kort rebus löp lr nått ☺️
 
Vi har inte såna bekanta att kalas är aktuellt här än (tack och lov :p). Men jag tänker också att helst håller jag dom ute sen om möjligt.
 
Här är en som inte fyllt fyra än, utan det är två veckor kvar!
Detta skall firas med besök på Liseberg är tänkt! Det kommer hon älska! 😍 Var där i höstas och hon var helt besatt av att åka karuseller.
Har funderat på kompiskalas, men fattar ärligt inte hur man går tillväga för att bjuda. Det får ju inte ske på förskolan, så jag antar att man måste luska reda på de andra föräldrarnas telefonnummer.. 🤔
Men nästa år ska vi väl försöka styra upp det.
Det är nog en av de jobbigare sakerna tycker jag 😅 Jag gillar att styra kalas, men att ha ett gäng barn, och deras föräldrar här känns väldigt stökigt 🙈
Jag tycker också det är svårt med kontaktuppgifter till föräldrar.
Vi har passat på när vi råkat mötas vid hämtning oftast. Vid nåt tillfälle har jag bett fsk om hjälp, då kunde de ge ut mitt nummer men inte tvärtom. Tror faktiskt de glömde bort det dock. För sonens kompis fick dem förskolan att skicka ut inbjudan via sms till de det rörde.
På "skol"portalen (Unikum för vår del) kan man se till att göra kontaktuppgifter synliga. Det har jag varit noga med men de flesta har inga. Sist skickade jag post-inbjudan tack vare ovanliga namn hos föräldrarna som kunde hittas på eniro.
 
Jag tycker också det är svårt med kontaktuppgifter till föräldrar.
Vi har passat på när vi råkat mötas vid hämtning oftast. Vid nåt tillfälle har jag bett fsk om hjälp, då kunde de ge ut mitt nummer men inte tvärtom. Tror faktiskt de glömde bort det dock. För sonens kompis fick dem förskolan att skicka ut inbjudan via sms till de det rörde.
På "skol"portalen (Unikum för vår del) kan man se till att göra kontaktuppgifter synliga. Det har jag varit noga med men de flesta har inga. Sist skickade jag post-inbjudan tack vare ovanliga namn hos föräldrarna som kunde hittas på eniro.

Testa att lägga en lapp i barnens fack på förskolan där ni frågar efter deras kontaktuppgifter. Det är ju inte en inbjudan, så de borde vara okej. Vissa föräldrar kollar sällan eller kanske missar, men det kan ju gå att få napp så!
 
Nu bor ju jag i Norge, men på vår förskola har man löst det med att föräldra gruppen (dom som representerar föräldrarna i möten med fsk) gjort en sluten FB grupp. Där kan alla föräldrar som vill gå med, där kommuniceras allt gällande föräldrar sidan på förskolan tex Lucia firande. Många som lägger in inbjudan till kalas där, typ i stil med Kalle på Bullerbyn bjuder in alla pojkar från sin avdelning på kalas.
 
Vår förskola har en app där alla föräldrars adresser, e-post och telefonnummer finns tillgängligt för alla. Supersmidigt när man vill boka kompisträffar och bjuda in till kalas.

Vi hade kalas med grillning och disko när dottern fyllde fyra. Föräldrarna var medbjudna. Vi bor i lägenhet men hade festen på vår innergård, där finns grill och bord med bänkar.

Sexåringen hade kompiskalas utan föräldrar närvarande. En förälder, som också är granne och vän till oss, kom också. Så vi var 3 vuxna och typ 10 barn (gud vem hinner räkna dem!) i åldern 4-6 år. Jag trodde det skulle bli kaos, men det gick kanonbra. Någon snubblade och slog sig, men då var en kompis snabbt där och tröstade och min dotter lånade ut sina Elsa-finskor (som är i stl 30 så hon ska kunna växa i dem) till kompisen så han inte skulle halka igen. De var verkligen snälla och omhändertagande mot varandra, så vi vuxna kunde fokusera på markservicen (som var nog!).
 
Kan ni fatta att våra små fyller en hel hand i vår??

Vi har väldigt mycket känslor i omlopp här, mycket skrik som vill ut, mycket kasta saker fast han vet man inte får, mycket tjat från mitt håll - känns som jag säger "inte kasta/knuffa/dra i kläder/skrämma/ta saker (från lillasyster)" mest hela tiden. Säkert är det inte hela tiden, men det känns rätt jobbigt vissa dagar.

Mycket frågor och funderingar kommer upp hela tiden också, på gott och ont.
Börjar komma mycket funderingar om döden också sen en tid tillbaka.

En rolig men ack så krävande period känns det som. Hur har ni det med era?
 
Kan ni fatta att våra små fyller en hel hand i vår??

Vi har väldigt mycket känslor i omlopp här, mycket skrik som vill ut, mycket kasta saker fast han vet man inte får, mycket tjat från mitt håll - känns som jag säger "inte kasta/knuffa/dra i kläder/skrämma/ta saker (från lillasyster)" mest hela tiden. Säkert är det inte hela tiden, men det känns rätt jobbigt vissa dagar.

Mycket frågor och funderingar kommer upp hela tiden också, på gott och ont.
Börjar komma mycket funderingar om döden också sen en tid tillbaka.

En rolig men ack så krävande period känns det som. Hur har ni det med era?

Ja det är stort! En hel hand😍

Känner igen mig mycket i det du skriver 😅
Mycket känslor överallt! Och integritet. Dottern har lätt för att bli sårad och kränkt, över vad jag tycker är små saker, men såklart är det inte det för henne.
Hon pratar jättebra förutom att R och sje-ljudet (stavas? ) inte sitter än. Men ordförrådet är fantastiskt och hon berättar så mycket roliga historier.
Mycket fantasi och rolllekar nu och hon är ofta nån karaktär hon hittat på 😍

På förskolan har hon gått upp till äldsta gruppen och är där yngst. Nästan alla andra barn fyller 6 i år och där märks viss skillnad. Hon fick också flytta ifrån sin bästis som går kvar på gamla avdelningen och det har varit tufft för henne.
Som tur är så är föräldrarna till den tjejen supertrevliga så vi har blivit vänner med dom och ses på fritiden en del. Och till hösten börjar dom på samma avdelning igen 😊

Världens roligaste unge, med temperament som inte är av denna världen 😅😉
Men annars nästan alltid glad och påhittig!
 
Kan ni fatta att våra små fyller en hel hand i vår??

Vi har väldigt mycket känslor i omlopp här, mycket skrik som vill ut, mycket kasta saker fast han vet man inte får, mycket tjat från mitt håll - känns som jag säger "inte kasta/knuffa/dra i kläder/skrämma/ta saker (från lillasyster)" mest hela tiden. Säkert är det inte hela tiden, men det känns rätt jobbigt vissa dagar.

Mycket frågor och funderingar kommer upp hela tiden också, på gott och ont.
Börjar komma mycket funderingar om döden också sen en tid tillbaka.

En rolig men ack så krävande period känns det som. Hur har ni det med era?
Här är det också mycket känslor i omlopp men också så många härliga tankar och funderingar. Även om döden som du skrev, fast inte på ett oroligt sätt utan mer ”vi kommer alla att dö, så är det bara” 😅

Det bråkas mycket med lillebror även om det leker helt otroligt bra där imellan och har väldigt stort nöje av varandra.

Vi är ganska nyss hemkomna från skidsemester och hej vad det går i backen nu. Så otroligt duktig och totalt orädd. Man får tvinga honom in från backen för lite mat ibland 😅

I övrigt är han en ganska orolig själ, tycker mycket är läskigt och behöver lång förberedelsetid. Säger alltid nej till att prova nya saker och vill gärna ha med lillebror eller oss som stöd.
Får ofta höra att han är försigkommen och företagsam så många tror att han ska börja skolan redan efter sommaren. Men jag som mamma behöver ett år till för att hinna vänja mig vid att man faktiskt har ”stora” barn nu 😅
 
Nu måste det vara ett gäng 5-åringar i tråden 😁

Vi har en dryg månad kvar och vi måste tag i kalaset. Kommer bjuda fem barn, har inte plats för fler hemma 🙈
Helst hade jag kört Liseberg i år också, men hon vill ha kalas så så får det bli! 😊
 
Japp, här har vi en 5 åring som fyllde år förra lördagen. Fredag eftermiddag blir han hemringd från förskolan med vattkoppor 🥲 Men tur i oturen så hade flera av barnen insjuknat på förskolan så han kunde ha sitt kalas ändå 😀 Fördelen med att bara bjuda barn som ändå träffas varje dag på förskolan 😅
 
5-åring sen ett par veckor här och idag BVC med vaccination. Tydligen lyckts bra med att förbereda honom för han var så duktig och även om han var lite orolig satt han helt stilla.

Vi hade kalas på lekland, själva fikat var dom knäpptysta typ men ute på lekområdet var det desto mer fart. Och sen var han bjuden på kalas dagen efter med.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 621
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp