Vårföräldrar 2022

Bukefalos 30 år!

6 veckor kvar till BF här :D. Vi fick lite smått panik igår när vi insåg att vi har en rätt lång lista på saker vi vill ha i ordning innan bebisen kommer men efter att ha gått igenom allt så känns läget mer under kontroll :). Idag lämnade vi äntligen tillbaka vår leasingbil (i förtid) och det känns jätteskönt! Vi behöver strikt taget inte två bilar, vi är inte nöjda med just den bilen och vi vill spara så mycket pengar vi kan under föräldraledigheten så att vi kan ta 50/50. Så ruskigt skönt att få det gjort!

Börjar också så smått preppa på jobbet inför min ledighet, har ju bara 4 veckor kvar att jobba nu. Känns overkligt att jag ska vara borta från jobbet och jag har lite blandade känslor, just för att jag tycker så himla mycket om mitt jobb. Har också haft mycket tankar på hur mycket jag missar när jag är borta, hur mina kollegor kommer utvecklas och lära sig så mycket medan jag är hemma. Men min chef lugnade mig med att jag har många år kvar till pensionen så nu känns det bättre :D. Jag har också tagit mod till mig och sagt till min chef vad jag har för mål och ambitioner framöver på jobbet och hen tyckte att jag skulle passa perfekt för det jag vill göra och vill hjälpa mig att komma dit. Så det ska bli målet när jag kommer tillbaka efter föräldraledigheten helt enkelt :). Som av en slump skulle jag i såna fall jobba på en arbetsplats 10 min hemifrån. Så det känns fantastiskt fint att jag ska få gå på föräldraledighet och vara hemma med min bebis och sedan få gå tillbaka till ett jobb jag älskar, med chans till att få byta enhet och testa på något som jag tror är minst lika intressant som det jag gör idag. Himla himla fint helt enkelt!

I övrigt rullar allt på. Gick en bedrövligt dålig amningskurs häromdagen, 90 minuter propaganda i princip, noll goda råd. Hade ingen aning om att amningsmaffian fortfarande härjade lika friskt :D.
Vad härligt med jobbet :)

Mindre härligt med amningskursen. Jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på den amningskurs jag gick 2017. Bestod av en himla massa tyckande och skammande av ersättning. Lyckligtvis bad dom deltagarna fylla i en utvärdering :devil:

Mindre härligt med amningskursen. Jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på den amningskurs jag gick 2017. Bestod av en himla massa tyckande och skammande av ersättning. Lyckligtvis bad dom deltagarna fylla i en utvärdering :devil:
Precis så var det på den här kursen! Barn som får ersättning riskerar dåligt självförtroende, glutenintolerans och övervikt - om de ens överlever spädbarnstiden typ. Kändes nyanserat och rimligt! Hon kallade konsekvent ersättning för komjölk - som i ”varför ska barn behöva dricka komjölk när det finns bröstmjölk som är perfekt för barnet?”. Det var inte heller okej att ha inställningen ”jag vill gärna amma om jag kan få det att fungera”. För huruvida amningen fungerar eller ej beror på inställning, så man ska bara bestämma sig för att det såklart ska funka.

Jag gick kursen för att jag ville få bra råd och tips rent praktiskt gällande amningen. Ingenting annat 🤷🏼‍♀️. Skickade ett mail med lite feedback dock 😬.

Precis så var det på den här kursen! Barn som får ersättning riskerar dåligt självförtroende, glutenintolerans och övervikt - om de ens överlever spädbarnstiden typ. Kändes nyanserat och rimligt! Hon kallade konsekvent ersättning för komjölk - som i ”varför ska barn behöva dricka komjölk när det finns bröstmjölk som är perfekt för barnet?”. Det var inte heller okej att ha inställningen ”jag vill gärna amma om jag kan få det att fungera”. För huruvida amningen fungerar eller ej beror på inställning, så man ska bara bestämma sig för att det såklart ska funka.

Jag gick kursen för att jag ville få bra råd och tips rent praktiskt gällande amningen. Ingenting annat 🤷🏼‍♀️. Skickade ett mail med lite feedback dock 😬.

Ujuj. Stackars mitt barn. Hon kommer inte ha det lätt i livet. Och vilken dålig inställning jag måste haft eftersom vi inte fick ihop det med amningen. Herregud, vilken häxa!! 😂😂
Bra att du feedbackade.

Precis vad man vill ska ringa i bakhuvudet på nyblivna mammor med känslorna överallt. Så att dom som kanske egentligen inte vill försöker ändå, och dom som får det kämpigt mår lite extra dåligt och kämpar onödigt länge. :stop:

Precis vad man vill ska ringa i bakhuvudet på nyblivna mammor med känslorna överallt. Så att dom som kanske egentligen inte vill försöker ändå, och dom som får det kämpigt mår lite extra dåligt och kämpar onödigt länge. :stop:
Ja, det var ruggigt pedagogiskt!

Vi satt här hemma igår och klurade på packlista för BB-väskan. Framstår man som en total idiot om man släpar med sig sin enorma bbhugme-kudde dit? 🙈 Jag bara tänker att den är så himla skön att ha bakom ryggen, den kan funka som stöd för bebisen i sängen (en kompis fick bulla upp med handdukar runt bebisen så hon skulle ligga säkrare i sängen på BB) plus att den ju är en amningskudde. Bara känner att jag vill ha den med men i och med att den är enorm känns det typ pinsamt att ta med den 😬.

Vi satt här hemma igår och klurade på packlista för BB-väskan. Framstår man som en total idiot om man släpar med sig sin enorma bbhugme-kudde dit? 🙈 Jag bara tänker att den är så himla skön att ha bakom ryggen, den kan funka som stöd för bebisen i sängen (en kompis fick bulla upp med handdukar runt bebisen så hon skulle ligga säkrare i sängen på BB) plus att den ju är en amningskudde. Bara känner att jag vill ha den med men i och med att den är enorm känns det typ pinsamt att ta med den 😬.
Isåfall framstår jag som en total idiot, min ska med!

Klart du ska ha med den! 😁 Vi köpte en under tiden vi låg på Neo, love it.

En av mina bästa grejer jag packade ner var batteridrivna ljusslingor för övrigt 😁✌️
Åh, det tog min kompis med och hon var jätteglad för det! Men min barska syster har pratat så mycket om hur töntigt det är att ta med sånt att jag helt tänkt bort det som ett alternativ 🙈. Jag tyckte det lät mysigt jag!

Vår packlista är dock lång redan så jag tror ljusslinga och sånt mys får vara kvar hemma. Kan ju inte släpa med hela bohaget 😬.

Åh, det tog min kompis med och hon var jätteglad för det! Men min barska syster har pratat så mycket om hur töntigt det är att ta med sånt att jag helt tänkt bort det som ett alternativ 🙈. Jag tyckte det lät mysigt jag!

Vår packlista är dock lång redan så jag tror ljusslinga och sånt mys får vara kvar hemma. Kan ju inte släpa med hela bohaget 😬.
Kommer alltså inte vara en av de där coola som sladdar in på BB med bara en tofs, ett babyskydd och en pyjamas till bebisen 🙈.

Men, vad är det för tramsig barnmorska?
Jag uppskattade det verkligen. Vi bodde ju förvisso på sjukan lääänge, men även på förlossningen tyckte jag det bidrog till lite mys faktiskt. Och fick bara positiva kommentarer om det 🥰

Edit: av någon anledning läste jag barnmorska, och inte syster 😂
Fick kommentar om det från en vän innan. "Vad ska du med det till? Så länge är man ju inte på förlossningen?"
Lätt för henne att säga som haft två supersnabba förlossningar. 🙄

@Sleepan Ja jag kan verkligen tänka mig att det är jättemysigt och som sagt så uppskattade verkligen min kompis att ha med det. Jag tänker att allt som gör det mer avslappnat och trevligt är väl bra helt enkelt! Och man vet ju inte hur länge man stannar.

Ska klura på det :).

@Sleepan Ja jag kan verkligen tänka mig att det är jättemysigt och som sagt så uppskattade verkligen min kompis att ha med det. Jag tänker att allt som gör det mer avslappnat och trevligt är väl bra helt enkelt! Och man vet ju inte hur länge man stannar.

Ska klura på det :).

Obs, tycker ej din syster är tramsig. Utan det var om det var en barnmorska som haft åsikter om det 😂

Kör på, låter jättemysigt att ha kudden med sig 😍 Jag hoppas att vi kan gå hem med BB hemma, man går då hem 6 h efter förlossningen med inbokade besök hemma dagligen så länge det behövs!

Vi har fått tips om iskaffe till sambon "för det tar alltid tid med första" så delar av bb-väskan kommer att packas i kylväska 😂

Kör på, låter jättemysigt att ha kudden med sig 😍 Jag hoppas att vi kan gå hem med BB hemma, man går då hem 6 h efter förlossningen med inbokade besök hemma dagligen så länge det behövs!

Vi har fått tips om iskaffe till sambon "för det tar alltid tid med första" så delar av bb-väskan kommer att packas i kylväska 😂
Vi hade MVC igår och bebis hade mycket riktigt vänt sig. Har haft det på känn i några dagar då revbenen blir sparkade flera gånger per dag men ändå skönt att få det bekräftat. All min halsbränna är dessutom borta, antagligen för att bebis ligger längre ned och inte trycker på magsäcken. Blev visad hur jag kan känna huvudet och kroppen, särskilt huvudet är häftigt. Blir ju liksom ytterligare en bekräftelse på att det är en liten människan där inne.

Älskar min barnmorska, pratade mycket om oro och ångest inför förlossningen. Har landat en del senaste tiden tack vare poddar och faktiskt föda utan rädsla. Plus då ändrade restriktioner på förlossningen så att sambon kommer att vara med oavsett. BM tyckte ändå att jag skulle fundera över mer stöd och har gett mig några dagar, om jag vill så skriver hon remiss till aurorateamet direkt 😍

Liknande trådar

• Vinter/vårföräldrar 25/26
  • Vårföräldrar 2019 - del 3
  • Vårföräldrar 2019 - del 2
  • Vårföräldrar 2017 del 7

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat