Vårföräldrar 2022

Bukefalos 30 år!

Som väntat har vi nu covid i huset. Dottern blev sjuk i helgen och maken testade positivt på snabbtest idag. Jag är ännu symptomfri men det är väl bara en tidsfråga.
Åh nej, vad jobbigt! Enda positiva är väl att ni har det "avklarat" till förlossningen i alla fall. Håller tummarna för lindrig sjukdom som knappt märks.

Hur går det för er andra med namn? Här går det inget bra alls, vi lyckas inte komma överens om nåt.
Tyvärr samma hos oss, jag ger snart upp. Snart är det liksom för sent ändå, hon kommer att få heta Knyttet livet ut för det har fastnat rätt hårt. (Både jag och min bror fick inom familjen heta våra i magen-namn så länge våra föräldrar levde, så ofta att jag identifierar mig mer med det namnet än med mitt riktiga namn, så min rädsla är inte obefogad. Mitt smeknamn var på ungefär samma nivå som Knyttet och min brors ännu värre 😅 )

Vi har tre namn som vi väljer på nu, två som jag vill ha och ett som maken vill ha. Vi har båda två strukit en del favoriter och är väl båda ok med att det blir något av de här tre, men ingen av oss vill vika sig sista biten. Jag är såå kluven, maken har strukit fler namn än jag och jag borde nog gå med på hans förslag som ändå var typ nr 5 på min topplista, men det namnet är bara en stavelse och jag nojar över att det ska bli opraktiskt i vardagen, plus att det inte fungerar toppen internationellt.

Vi tyckte hela tiden att flicknamn var så mycket lättare, tills vi faktiskt behövde välja ett. Om NIPT mot all förmodan skulle visa fel har vi ett bra pojknamn vi är överens om, det blev tvärtom lättare eftersom det kändes som att det fanns mycket mindre att välja på.

Hur går det för er andra med namn? Här går det inget bra alls, vi lyckas inte komma överens om nåt.
Vi har ett riktigt bra flicknamn som vi båda gillar lika mycket och ett ganska bra pojknamn, det är de enda namnen vi har lyckats komma överens om så jag hoppas att det är en flicka där inne. Om det är en pojke får vi nog pröva oss fram lite mer när den är ute. Vi har satsat på namn som fungerar på svenska, engelska, våra två dialekter samt passerat testet förskolelärare på skånska landsbygden (dvs inga namn med R i).

Hoppas att ni får en mild covidinfektion, tråkigt att behöva åka på det :wtf:

Tyvärr samma hos oss, jag ger snart upp. Snart är det liksom för sent ändå, hon kommer att få heta Knyttet livet ut för det har fastnat rätt hårt. (Både jag och min bror fick inom familjen heta våra i magen-namn så länge våra föräldrar levde, så ofta att jag identifierar mig mer med det namnet än med mitt riktiga namn, så min rädsla är inte obefogad. Mitt smeknamn var på ungefär samma nivå som Knyttet och min brors ännu värre 😅 )

Vi har tre namn som vi väljer på nu, två som jag vill ha och ett som maken vill ha. Vi har båda två strukit en del favoriter och är väl båda ok med att det blir något av de här tre, men ingen av oss vill vika sig sista biten. Jag är såå kluven, maken har strukit fler namn än jag och jag borde nog gå med på hans förslag som ändå var typ nr 5 på min topplista, men det namnet är bara en stavelse och jag nojar över att det ska bli opraktiskt i vardagen, plus att det inte fungerar toppen internationellt.

Vi tyckte hela tiden att flicknamn var så mycket lättare, tills vi faktiskt behövde välja ett. Om NIPT mot all förmodan skulle visa fel har vi ett bra pojknamn vi är överens om, det blev tvärtom lättare eftersom det kändes som att det fanns mycket mindre att välja på.
Efter många om och med fick min unge sitt i magen namn som mellannamn 😁
Fanns 7 i Sverige som hette så

Bifogade filer

• 4D56995C-8896-43F5-AD73-7E980BB7CBB3.webp
    4D56995C-8896-43F5-AD73-7E980BB7CBB3.webp
    40,7 KB · Visningar: 50
Knyttet är ju ändå ganska gulligt @Vira Här blir det Pippi.

Det där "skånska testet" ställer till det rejält här @Aconite , många namn har ratats pga "funkar inte på skånska". Tydligen fastnar jag för såna namn, samt namn med "fel färg" (synestetet) :cautious:
Ja jag är väl inte bättre jag... namnet får inte vara för långt och inte för kort, inga fula smeknamn, ska funka på en vuxen, och inte minst så ska det kännas rätt.

29 dagar kvar till BF för mig! :bump: Magen har definitivt sjunkit mer nu och helt plötsligt kan jag andas bättre:heart. Däremot har jag varit sjukt hormonell de senaste dagarna och igår var jag genomledsen hela dagen, helt utan anledning. Idag är det bättre dock!

I helgen har vi så smått börjat packa BB-väskan och så har vi rekat de tre närmaste sjukhusen (ingång till förlossningen, parkering, etc). Känns skönt att ha det gjort! Särskilt för min stackars make som känner att tiden rusar fram och vill förbereda sig så mycket det går 😬. Kändes fint och helt galet att packa bebisens kläder till BB-väskan, tänk att hon är här så snart och faktiskt kommer finnas till och vara hos oss? Helt omöjligt att ens begripa känns det som ❤️.

Så ja, här rullar det på och tiden går så sanslöst snabbt! Känner inte alls igen mig i att graviditeten känns så lång, inte än i alla fall. Jag känner att jag knappt hinner blinka så har en till vecka swishat förbi 😬🙈.

Hur går det för er andra? ☺️

29 dagar! Inte ens en månad! :)
Jag har 58 dagar kvar och ingenting förberett. 6 veckor kvar att jobba (eller är det 5?!) och huur mycket som helst att avsluta. Fram till typ v 25 gick det långsamt, det var världens längsta höst, men just nu går det fort.

29 dagar kvar till BF för mig! :bump: Magen har definitivt sjunkit mer nu och helt plötsligt kan jag andas bättre:heart. Däremot har jag varit sjukt hormonell de senaste dagarna och igår var jag genomledsen hela dagen, helt utan anledning. Idag är det bättre dock!

I helgen har vi så smått börjat packa BB-väskan och så har vi rekat de tre närmaste sjukhusen (ingång till förlossningen, parkering, etc). Känns skönt att ha det gjort! Särskilt för min stackars make som känner att tiden rusar fram och vill förbereda sig så mycket det går 😬. Kändes fint och helt galet att packa bebisens kläder till BB-väskan, tänk att hon är här så snart och faktiskt kommer finnas till och vara hos oss? Helt omöjligt att ens begripa känns det som ❤️.

Så ja, här rullar det på och tiden går så sanslöst snabbt! Känner inte alls igen mig i att graviditeten känns så lång, inte än i alla fall. Jag känner att jag knappt hinner blinka så har en till vecka swishat förbi 😬🙈.

Hur går det för er andra? ☺️
Tycker också att graviditeten går galet fort. Eller kanske inte första trimestern men efter det har det bara swishat förbi!

39 dagar kvar till BF här. Fick åka in för kontroll pga minskade fosterrörelser i fredags, bebis började såklart sparka pinsamt mycket så fort CTG skulle på men det var bra att vi fick komma in. De reagerade på att jag har väldigt mycket sammandragningar som i kombination med att det gjort ont dagarna innan tydligen inte alls var bra. Jag har trott att det var ligamenten som gjorde ont, hade liknande när magen gick in i en växtspurt kring v.25 men det var tydligen inte så bra. Påverkad livmodertapp och ett bebishuvud precis i position. Så i helgen har jag legat i soffan och har sjukskrivit mig från jobbet. Ska prata med chefen idag om hur jag ska göra men lutar åt att vara hemma, planen var ändå att gå hem nästa vecka.

Känns mycket bättre efter helgen och det positiva var att vi fick tummen ur och köpte ett skötbord. Så nu är vi i princip helt redo för bebis ankomst, även om det får dröja några veckor till :angel:

71 dagar till BF för mig! Det går sjukt långsamt just nu och jag är rätt less på att vara gravid :down: Känner mig bara trött, tung och gnällig just nu..
Men vi är klara med alla förberedelser utom att packa BB-väskan så det känns väldigt skönt! Eventuellt ska vi åka förbi och se vart infart & parkering är vid förlossningen på sjukhuset som är i grannstaden ifall vi blir skickade dit.

De reagerade på att jag har väldigt mycket sammandragningar som i kombination med att det gjort ont dagarna innan tydligen inte alls var bra. Jag har trott att det var ligamenten som gjorde ont, hade liknande när magen gick in i en växtspurt kring v.25 men det var tydligen inte så bra. Påverkad livmodertapp och ett bebishuvud precis i position
Oj då! Tur att du åkte in. Dum fråga: Hur har det gjort ont på dig och varför är det inte bra? Jag har haft väldigt mycket sammandragningar de senaste dagarna och en jäkla smärta men har trott att det är okej och helt normalt. Jag får den där elchockssmärtan i underlivet, har gissat att hon har huvudet så långt ned att hon bumpar i nerverna på mig. Ska till BM på onsdag (om hon inte blivit sjuk och jag blir ombokad igen) så tänkte ta upp det då men det kanske är nåt jag borde ringa om redan nu?

Skönt att ni är klara med allt för bebisens ankomst :), samma med dig @Jossan_92 . Hoppas tiden snabbar på för dig @Jossan_92 , det är ju inte så långt kvar nu!

Oj då! Tur att du åkte in. Dum fråga: Hur har det gjort ont på dig och varför är det inte bra? Jag har haft väldigt mycket sammandragningar de senaste dagarna och en jäkla smärta men har trott att det är okej och helt normalt. Jag får den där elchockssmärtan i underlivet, har gissat att hon har huvudet så långt ned att hon bumpar i nerverna på mig. Ska till BM på onsdag (om hon inte blivit sjuk och jag blir ombokad igen) så tänkte ta upp det då men det kanske är nåt jag borde ringa om redan nu?

Skönt att ni är klara med allt för bebisens ankomst :), samma med dig @Jossan_92 . Hoppas tiden snabbar på för dig @Jossan_92 , det är ju inte så långt kvar nu!
Jag har haft mer eller mindre konstanta sammandragningar som heller inte släppt av att vila. Och gjort ont. I lördags när jag faktiskt vilade och kände efter så fick jag sammandragningar så fort jag rörde lite på mig eller bebis sparkade. Just smärta är ju svårt att beskriva eller jämföra eftersom det är så individuellt, det har känts som en mer stickande mensvärk i hela nedre delen av magen. Har också en liknande nervsmärta i blygdbenet men det känns mer ilande.

I mitt fall så är det inte bra eftersom bebis riskerar att födas prematurt. Jag har heller inte lyssnat på kroppen/ förstått att det var varningstecken så i onsdags när det började göra rejält ont skrittade jag en sväng med hästen. Tog ett bad när jag kom hem som hjälpte lite och sen tog jag två alvedon innan jag åkte till jobbet. Så behövde tydligen en ordentlig tillsägelse att ta det lugnt :o

Som min BM brukar säga, har man väl börjat tänka tanken att ringa/ kolla upp så är det bättre att göra det annars går det inte att släppa. Så ring och fråga, det är ju det de är till för :)

@Aconite Tack för ditt svar! Det låter helt klart som du haft mycket mer sammandragningar än jag och mycket mer smärtsamma sådana. Bra att du fick det kollat och att du tar det lugnare nu framöver! Fattade sen att det var prematurrisken för dig som var problemet, var bara lite trög i huvudet när jag läste först :o.

Jag känner mig rätt lugn i att allt är okej här så jag pratar med BM på onsdag och så får det räcka så. Ska vila lite extra men tror att allt är lugnt :).

BB-väska

Vad tänker ni ta med er? Hur mycket till bebisen? Hur mycket till dig själv? Jag har tänkt att bebisen mest kommer ha blöja och filt på BB och därför behöver typ en pyjamas, en mössa och en uppsättning kläder för hemresan. Så vi har packat ner det i strl 50 och så i 56. Men det känns som så lite..?

Blöjor, amningsnapp och amningskupor, ska man ta med det eller finns det på BB? Ska vi ta med nappflaska och ersättning i fall att amningen inte funkar? Vissa säger att det är så kallt på BB och att man ska ta med filt. Borde sånt inte finnas på plats? Känns som så mycket att släpa på.

BB-väska

Vad tänker ni ta med er? Hur mycket till bebisen? Hur mycket till dig själv? Jag har tänkt att bebisen mest kommer ha blöja och filt på BB och därför behöver typ en pyjamas, en mössa och en uppsättning kläder för hemresan. Så vi har packat ner det i strl 50 och så i 56. Men det känns som så lite..?

Blöjor, amningsnapp och amningskupor, ska man ta med det eller finns det på BB? Ska vi ta med nappflaska och ersättning i fall att amningen inte funkar? Vissa säger att det är så kallt på BB och att man ska ta med filt. Borde sånt inte finnas på plats? Känns som så mycket att släpa på.

Det är nog svårt att svara på vad som finns på bb och inte, helt enkelt för att det varierar mellan olika bb. Hos oss fanns blöjor och filtar (och Babynest och barnvagn) men inte amningsnapp och amningskupor. Jag har dock inte behövt något av det på bb. Kupor först några dagar senare och napp inte alls.

Dock finns det ju nästan alltid apotek på sjukhus så inte så svårt att få tag på m det behövs :)

Ersättning tar jag för givet att det finns.

BB-väska

Blöjor fanns på vårt bb, det tycker jag borde finnas men kanske inte gör det på alla? Men folk måste ju glömma tänker jag? Det jag hade missat var att det inte fanns några tvättlappar till blöjbyte utan bara papper, så det hade jag tagit med om du inte vet att det finns.

BB-väska

Fråga din barnmorska. :) Annars skulle jag säga att det kan vara bra att ha med både blöjor, tvättlappar och förlossningsbindor. På vårt BB fanns allt sånt så man fick, dock spenderade vi första natten på patienthotellet och där fanns inget sånt alls. Hade säkert kunnat få från BB om vi frågat dock.

Babyolja skulle jag säga är himla bra att ha med också! Det bad vi om då vi inte hade så fick ett par flaskor - men det kan behövas för att lyckas tvätta bort det första ”tjärbajset”.

Liknande trådar

• Vinter/vårföräldrar 25/26
  • Vårföräldrar 2019 - del 3
  • Vårföräldrar 2019 - del 2
  • Vårföräldrar 2017 del 7

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat