Vårföräldrar 2022

Bukefalos 30 år!

Tack för råd!

Dock finns det ju nästan alltid apotek på sjukhus så inte så svårt att få tag på m det behövs :)
Yes, men amningsnapp och nappflaska måste ju steriliseras innan användning, så det kan vi ju inte gärna köpa på apoteket vid BB och mecka med där. Jag tänker att vi får göra som planerat då, och ta med helt enkelt. För säkerhets skull.

Det är just för att det varierar så mycket mellan olika BB:s att det är svårt att veta vad man ska ta med :).

Blöjor fanns på vårt bb, det tycker jag borde finnas men kanske inte gör det på alla? Men folk måste ju glömma tänker jag? Det jag hade missat var att det inte fanns några tvättlappar till blöjbyte utan bara papper, så det hade jag tagit med om du inte vet att det finns.
Tack för tipset! Jag tycker också att blöjor borde finnas. Tvättlappar är nedpackat efter tips från kompis :up:.

Fråga din barnmorska. :) Annars skulle jag säga att det kan vara bra att ha med både blöjor, tvättlappar och förlossningsbindor. På vårt BB fanns allt sånt så man fick, dock spenderade vi första natten på patienthotellet och där fanns inget sånt alls. Hade säkert kunnat få från BB om vi frågat dock.

Babyolja skulle jag säga är himla bra att ha med också! Det bad vi om då vi inte hade så fick ett par flaskor - men det kan behövas för att lyckas tvätta bort det första ”tjärbajset”.
Tyvärr har min BM varit sjuk de senaste gångerna jag varit på MVC och jag har fått träffa lite olika personer, varav ingen hittills haft så bra koll på mitt förstaval och vad som finns där. Jag hoppas på att få träffa min vanliga BM nästa gång och att hon har lite mer koll än de andra.

Tack för tipset om babyolja! Vi har packat ned det, efter tips från kompis. Jag tänker att vi får ta med allt helt enkelt då, för säkerhets skull. Min man röstade för att packa "allt" och jag har röstar för att packa mindre. Men då får han vinna den här omgången :p :D.

KL typ

Men kläder till bebisen - hur tänker alla där? Även fellow vårföräldertrådare - hur tänker ni? Tar ni med ombyten eller tänker ni att bebisen kommer vara en nakenfis i blöja de första dagarna i alla fall? Vi har liksom ingen aning om vad som är rimligt att ta med.

Igår var min bebis mindre aktiv och jag blev så himla orolig och stressad. Jag och maken delade på en glass och låg sedan på soffan med varsin hand på magen och räknade rörelserna medan maken sjöng och pratade i maghöjd på mig. Då kom hon igång mer och vi kunde pusta ut. Idag har hon varit mycket mer aktiv under dagen som tur är och varenda spark och obekväm knuff känns som en lättnad och välsignelse.

Jag kan inte ens beskriva hur skönt det ska bli att ha henne på utsidan så att vi kan vara två som håller koll på henne och tar ansvar. Jag blir stressad av att det är jag som har henne i magen, jag som ska hålla koll och ta ansvar. Även om min man som ett mantra upprepar att det är ett ansvar vi har tillsammans och att det aldrig är jag som behöver bestämma om vi ska ringa förlossningen eller inte, utan att vi bestämmer tillsammans. Jag vet att det finns en biljon nya saker att oroa sig för med bebisen på utsidan men då är vi åtminstone på riktigt verkligen två om det.

Fyra veckor kvar. Hoppas på fyra veckor med lite oro och mycket rörelser <3.

@gulakatten Jag tycker det låter som att ni har packat rimligt med kläder till bebisen :) Min erfarenhet är att det är 100 % hud mot hud fram till att man åker hem från BB (dvs bebis har enbart blöja). Sen kanske det är skillnad om man måste stanna länge pga komplikationer eller liknande.

@gulakatten Jag tycker det låter som att ni har packat rimligt med kläder till bebisen :) Min erfarenhet är att det är 100 % hud mot hud fram till att man åker hem från BB (dvs bebis har enbart blöja). Sen kanske det är skillnad om man måste stanna länge pga komplikationer eller liknande.
Tack! Då kör vi på det!

Tack för råd!

Yes, men amningsnapp och nappflaska måste ju steriliseras innan användning, så det kan vi ju inte gärna köpa på apoteket vid BB och mecka med där. Jag tänker att vi får göra som planerat då, och ta med helt enkelt. För säkerhets skull.

Är helt övertygad om att bb-personalen hjälper er med det! Jag pumpade under dagarna vi var på BB. Pumpen (elektrisk) fick jag låna där och personalen hjälpte till med att både diska och sterilisera :)

Är helt övertygad om att bb-personalen hjälper er med det! Jag pumpade under dagarna vi var på BB. Pumpen (elektrisk) fick jag låna där och personalen hjälpte till med att både diska och sterilisera :)
Ah okej! Det vore ju super!

Jag tror att vi packar två pyjamasar, en i 50 och en i 56. 50 borde vara lagom men man vet aldrig så 56 får följa med också. Och så får den vara reserv om det skulle hända en olycka av nåt slag. Tar också med en liten mössa och en filt.

Mina spontana måsten till bb-väskan är lypsyl (tydligen blir man sjukt torr om läpparna av lustgas), hårsnodd och inneskor som är enkla att hoppa i och ur. Och gravid-/amningskudden såklart :D

I övrigt är jag också förvirrad över vad man behöver ta med till bebis. Minns inte vad som fanns sist, och siktar dessutom på att hamna på patienthotellet och inte på bb den här gången. Amningsnapp och flaskor kommer inte med dock, det utgår jag från att det tillhandahålls om det behövs.

@gulakatten, jag tänker också att ni planerat bra med kläderna och säger som @zassoo att det är mest blöja i början. Vår bebis hade ju blöja i tre veckor 😂
Tror säkert att storlek 50 räcker bra (vi hade en strl 44 och en 50 med oss men vi hade ju indikationer på liten bebis). Pyjamas är för övrigt vårt absoluta favoritplagg, så i efterhand hade jag skippat body och byxor, och bara kört pyjamas på BB/på väg hem 😂 så smidigt! 😍

Sockerbelastning nr 2 avklarad med lika bra värden som i början av graviditeten :banana: Det var lika äckligt den här gången och det är först nu, drygt 3h senare som jag inte mår illa och har lite huvudvärk.. :wtf:
Har även fått ett TUL inbokat 1/3 så jag hoppas allt ser bra ut där också!

Uppdaterar listan med korrigerat datum!
Mars
1 mars - Underensten, 33 år, andra barnet, Västra Götaland
7 mars - gulakatten, 35 år, första barnet (flicka)
13 mars- Peperomio, 32 år, andra barnet, Halland
18 mars- Aconite, 33 år, första barnet, Skåne
29 mars - Winifred, 33 år, andra barnet

April
6 april- soom, 35 år, andra barnet, Skåne
11april - glimmer första barnet, pojke
19 april- Jossan_92, 29år första barnet, Östergötland
24 april - Vira, 28 år, första barnet

Igår var min bebis mindre aktiv och jag blev så himla orolig och stressad. Jag och maken delade på en glass och låg sedan på soffan med varsin hand på magen och räknade rörelserna medan maken sjöng och pratade i maghöjd på mig. Då kom hon igång mer och vi kunde pusta ut. Idag har hon varit mycket mer aktiv under dagen som tur är och varenda spark och obekväm knuff känns som en lättnad och välsignelse.

Jag kan inte ens beskriva hur skönt det ska bli att ha henne på utsidan så att vi kan vara två som håller koll på henne och tar ansvar. Jag blir stressad av att det är jag som har henne i magen, jag som ska hålla koll och ta ansvar. Även om min man som ett mantra upprepar att det är ett ansvar vi har tillsammans och att det aldrig är jag som behöver bestämma om vi ska ringa förlossningen eller inte, utan att vi bestämmer tillsammans. Jag vet att det finns en biljon nya saker att oroa sig för med bebisen på utsidan men då är vi åtminstone på riktigt verkligen två om det.

Fyra veckor kvar. Hoppas på fyra veckor med lite oro och mycket rörelser :heart.
Haffar ditt inlägg.

Om fosterrörelser, ska man alltså räkna varje spark varje gång och komma ihåg det ifall det ändras?

71 dagar till BF för mig! Det går sjukt långsamt just nu och jag är rätt less på att vara gravid :down: Känner mig bara trött, tung och gnällig just nu..
Men vi är klara med alla förberedelser utom att packa BB-väskan så det känns väldigt skönt! Eventuellt ska vi åka förbi och se vart infart & parkering är vid förlossningen på sjukhuset som är i grannstaden ifall vi blir skickade dit.

Här är det också tungt att vara gravid 🥺❤️
Försöker överleva en dag i taget.

Har sån fruktansvärd foglossning i ryggen/höfterna att jag inte kan sova, ligga ner, sitta eller knappt gå.
Klarar inte av att jobba hemifrån heller( som man gjort i pandemitiden) då jag inte får någon sömn och inte klarar av att sitta någon längre stund alls. Så har varit heltidssjukskriven ett tag nu. 😞

Det här gör så ont, så det kommer bara bli ett barn. Aldrig att jag vill genomgå denna ryggvärk igen. 😢😫

Tycker det är så svårt att veta hur mycket bebisplagg man ska köpa i varje storlek?

Hur många plagg har ni i storlek 50 t.ex.?
Jag har typ bara två bodys, och två pyjamasar och sen en massa kläder i storlek 56 och uppåt.

Tycker det är så svårt att veta hur mycket bebisplagg man ska köpa i varje storlek?

Jag har typ bara två bodys, och två pyjamasar och sen en massa kläder i storlek 56 och uppåt.

Min tremånaderbebis har fortfarande strl 50 i det mesta, och 56 i några pyjamasar. Sen är hon en väldigt liten tjej, men hade absolut inte kunnat ha strl 56 i början ❤️

Mina ungar hade storlek 50 i flera månader men de var inte heller så stora. Svårt att veta innan dock, men de drunknade typ i storlek 50 när de föddes så 56 hade inte gått.

Haffar ditt inlägg.

Om fosterrörelser, ska man alltså räkna varje spark varje gång och komma ihåg det ifall det ändras?
Du ska inte behöva fundera på om bebis rört sig, tex. Däremot behöver du inte räkna sparkar som sådant. Min pojke rörde sig definitivt mer än de 10 sparkar på två timmar de sa var normalt, men för mig var det ändrad karaktär på rörelserna. Svårt att förklara, men de var segare och inte lika kraftiga som innan. Så då fick vi komma in på kontroll.

Alla bebisar är individer, även i magen. Du får lära känna ditt barn :).

Börja med några enstaka, får du en liten bebis kan det ju vara idé att köpa mer då. Men min treveckors har växt ur 50-kläderna nu… Så det är ju väldigt individuellt hur snabbt de växer.

Här är det också tungt att vara gravid 🥺❤️
Försöker överleva en dag i taget.

Har sån fruktansvärd foglossning i ryggen/höfterna att jag inte kan sova, ligga ner, sitta eller knappt gå.
Klarar inte av att jobba hemifrån heller( som man gjort i pandemitiden) då jag inte får någon sömn och inte klarar av att sitta någon längre stund alls. Så har varit heltidssjukskriven ett tag nu. 😞

Det här gör så ont, så det kommer bara bli ett barn. Aldrig att jag vill genomgå denna ryggvärk igen. 😢😫
Har du fått nån hjälp med foglossningen? Inte för att det finns så jättemycket hjälp att få, men allt som kan underlätta är ju värt att prova. Har du varit hos sjukgymnast?
Har en kompis som hade extrem foglossning som fick citodon så att hon iaf fick lite sömn, kanske är det nåt att lyfta med läkaren?

Haffar ditt inlägg.

Man ska "lära känna bebisens mönster". Jättesvårt tycker jag.

Räkna rörelser kan man göra om man tycker att rörelserna är minskade, man ska känna minst 10 rörelser på två timmar. (Men som @hemlig säger så kan de vara minskade ändå, så kolla hellre upp en gång för mycket om det känns annorlunda)

@gulakatten, jag tänker också att ni planerat bra med kläderna och säger som @zassoo att det är mest blöja i början. Vår bebis hade ju blöja i tre veckor 😂
Tror säkert att storlek 50 räcker bra (vi hade en strl 44 och en 50 med oss men vi hade ju indikationer på liten bebis). Pyjamas är för övrigt vårt absoluta favoritplagg, så i efterhand hade jag skippat body och byxor, och bara kört pyjamas på BB/på väg hem 😂 så smidigt! 😍
Haha vad fan, jag som tänkte igår att hon ju lika gärna kan åka hem i blöja men så beställde vi ändå ett fint set med body och byxor igår bara för att :laugh:. Aja, får väl se det som en bonus att vi fick en ursäkt till att köpa ett fint set i strl 50 :D.
Haffar ditt inlägg.

Nej, du ska inte räkna. Däremot är det bra att lära sig lite hur ens bebis brukar vara, hur aktiv är den och när och hur liksom. Jag räknar bara när jag tycker att jag inte känt henne tillräckligt, räknar då för att ha mer koll. När vi var inne på en check för rörelser sa läkaren att man ska känna 10 rörelser eller mer på två timmar. Har man en bebis som är superaktiv så kan ju dock 10 vara väldigt lite och då får man gå på den känslan istället. När jag har ringt in till förlossningen angående rörelser (min bebis är ju lite besvärlig på så vis att den är väldigt aktiv vissa dagar och väldigt lugn vissa dagar, typ i cykler) så har de inte frågat så mycket om hur mycket eller många rörelser det varit utan fokuserat på MIN känsla - tycker jag att det är mindre än vanligt, känner jag mig orolig.
Du ska inte behöva fundera på om bebis rört sig, tex.
Men det beror så mycket på bebisen. Vissa dagar kan jag komma på mig själv med att "oj då, när kände jag henne senast egentligen?". Men då kan det vara att jag haft fullt upp med annat eller att det känns som att det gått längre tid än det gjort sedan senaste rörelserna. Då tycker jag att två timmar på soffan och räkna rörelser är bra, det blir mer svart på vitt. Särskilt när man har en lugnare bebis som faktiskt inte sparkar och bökar hela tiden liksom.

Jag tycker också att det där är svårt. Alla säger att man inte ska köpa för mycket i strl 50 men vad som är för mycket beror ju på hur stor bebisen är när den kommer och hur fort den växer sen. Vi köpte 5 bodies och 3 byxor i strl 50 samt 2 pyjamaser och det kändes som väldigt lite. Men sen fick vi en helt enorm mängd kläder av en vän så nu har vi mängder. Vi köpte dock ingenting fint eller spännande i strl 50 utan allt var billigt och enkelt, mycket knäppa färger på rea :D.

Hoppas din foglossning ger med sig :heart.

Liknande trådar

• Vinter/vårföräldrar 25/26
  • Vårföräldrar 2019 - del 3
  • Vårföräldrar 2019 - del 2
  • Vårföräldrar 2017 del 7

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat