Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Gård mitt i skogen. Inom ett vargrevir. Ensam gammal shetlansponny släpps ut utan inhägnad. Att den försvarslösa hästen blev vargdödad är hemskt- ja, men inte konstigt.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Bor på en gård i skogen mitt i ett vargrevir, och min lille micropålle går i en rovdjursskyddad hage, jag sover gott om natten o pållen med.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

*KL*

Med ökande varg antal kommer denna rubrik bli sedd oftare...

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

stackars ponny .men det som stog i tidningen om att det kunde vara en värdefull travare tyckte jag inte va så trevligt skrivet .alla hästar är lika mycket värda i mina ögon .
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Bor på en gård i skogen mitt i ett vargrevir, och min lille micropålle går i en rovdjursskyddad hage, jag sover gott om natten o pållen med.
Rovdjursskyddad hage= att ta ansvar, klar att ni ska sova gott
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Gård mitt i skogen. Inom ett vargrevir. Ensam gammal shetlansponny släpps ut utan inhägnad. Att den försvarslösa hästen blev vargdödad är hemskt- ja, men inte konstigt.

I det fallet har hästägaren bara sig själv att skylla. Tyvärr spär det väl på varghatet ännu mer.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Håller helt med att hästägaren får skylla sig själv .. inte har man en häst gående lös ute om man vet att det finns vargar runt omkring ?? Stackars häst :crazy:
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

stackars ponny .men det som stog i tidningen om att det kunde vara en värdefull travare tyckte jag inte va så trevligt skrivet .alla hästar är lika mycket värda i mina ögon .
Men vad de menar är att det är viktigare att vara flera när det kan bli fråga om höga ersättningsbelopp, viltspårana kommer ju inte ut förrän hästen är död. Eller menar du att en 25 årig shettis skall ersättas med samma belopp som en tävlingshäst?
PL
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

stackars ponny .men det som stog i tidningen om att det kunde vara en värdefull travare tyckte jag inte va så trevligt skrivet .alla hästar är lika mycket värda i mina ögon .
Håller med helt å hållet. varför skulle en känd travare vara värd mer än någons älskling i värde för ägaren. bara för att den är berömd å drar in pengar?
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

En gång till, det är när det gäller ersättning från staten som skillnaden är stor. Viltspårarnas undersökning av det dödade djuret ligger till grund för värderingen.
PL
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Håller med... Har man hästen lös i ett vargrevir så får man skylla sig själv.. synd om kusen dock :(

Det står att ägarna ska söka ersättning, får man det om man inte ens försöker skydda hästen från attack med exempelvis stängsel?

Jag vet verkligen ingenting om sånthär, men jag tycker det känns lite som att ringa folksam och säga "jag låste inte cykeln, den blev stulen i stan när jag var på krogrunda mitt i natten, kan jag få den ersatt?" :crazy:
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Håller med... Har man hästen lös i ett vargrevir så får man skylla sig själv.. synd om kusen dock :(

Det står att ägarna ska söka ersättning, får man det om man inte ens försöker skydda hästen från attack med exempelvis stängsel?


De kommer att få ersättning om det är varg, antagligen är den högre än vad ponnyn hade varit värd på marknaden.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Man tror knappt att sånt händer...
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Nej vad hemskt ! Och tänk när ägaren hittade hästen :O :/
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inga Ängstegs shetlandsponnyer dödades av varg i helgen. Det är första bekräftade dödliga vargattacken mot häst i Örebro län. – Det är...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: linoda
·
  • Artikel
Hästnyheter Chefen för Viltskadecenter, Inga Ängsteg, drabbades i helgen av en vargattack. Två minishetlandsponnyer dödades på familjens privata...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Dalarnas län har fastställt att en shetlandsponny i södra Malung-Sälens kommun har dödats av en varg. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
724
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Som vi berättade i går så blev en ponny tidigare i veckan dödad av varg i Liljendal utanför Lesjöfors. Per Larsson, naturbevakare...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp