Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Djur blir överkörda, transportskador, går ner sig i diken... Vad har det med rovdjurs debatten att göra?

Eget ansvar.. hmm... det är ju inte jag som ser till att det finns varg i skogen, jag får bara ta konsekvenserna den dagen den kommer till mitt område.

MVH Russin8

Därför att hitills så finns endast två kända fall i Sverige där Varg slagit häst medans det dagligen dör hästar i trafiken,transportering,tar sig ur bristfällig inhägnad och går ner sig,okunnig hästhantering.

Det är samma sak med samerna,, deras renar dör till 95% genom trafikolyckor,tågolyckor medans resterande 5% dör av att bli offer för rovdjur.

Ändå blir det ett jävla ramaskri så fort ett tamdjur blir slaget av ett rovdjur trots att ett rovdjur aldrig slår ett fullt friskt djur utan alltid söker det svagaste offret.

Aldrig att det uppstår så upprörda tjänslor och hat i dom övriga 95% men det kanske beror på att det är vardagsmat..

Egent ansvar i detta fall betyder att om man flyttar ut på landet så bör man oxå fört tänka på att man kommer bosätta sig där vilt och rovdjur sedan urminnes tider bott och left.

Om du nu har så svårt för att leva bland vilda djur,, varför flyttar du då inte in till en storstad eller vida lämpliga åtgärder för att hålla vilt åtskillt dina tamdjur.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

När du nu har en sån vettig syn på vargens existens i övrigt förstår jag inte varför du envisas med att tro på konspirationsteorierna om inplantering.
PL
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Finns det ngn vettig tråd i din argumentering för att vargarna skulle vara inplanterade?
PL

Som sagt, tjuvjakten är stor och mörkertalet är stort. Skjut, gräv, tig fungerar. För hur många tjuvskyttar har man tagit? Och om du läser länken jag sände ed mitt senaste inlägg så ser du att man upptäckt på påkörda vargar och vargar som skulle märkas osv, hade skottskador.

Jag tycker att tjuvjakten och vargens population hör samman. Varför undrar du nog. Jo därför att vargens population helt plötsligt ökade märkbart under 90-talet och framåt. Hur har den kunnat det? juvjakten är densamma som då och man får fortfarande inte fast tjuvskyttarna. Hur har vargen ensam kunnat ta sig till en bättre population och varför har så många vargar varit orädda så att dom gått in i byar och gårdar av så få vargar? Vargar är som du förhoppningsvis vet skygga djur. Och tar vilt, särskilt när det finns gott om det som i Sverige. Så vad är orsaken till att dom då börjar strosa runt bebyggelse när inte deras byten gärna gör det.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Men din logiska kullerbytta är ditt påstående att tjyvjakten skulle vara ett bevis för inplantering!
Tjyvjakt i glesbygden men inte runt tätorten kan dock vara en förklaring till mindre skygga djur där.
En ganska fri skyddsjakt när det gäller oskygga djur o djur som tar tamboskap vore en bra lösning om man kunde lita på jägarna, dagens rovdjurshat gör det dock svårt.
PL
PL
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Varfär vill du att jag ska flytta till storstaden?

Jag flyttade till ett område som faktiskt inte har varg, än!

Sen är det väl så att med ett ökat antal vargar så kommer fler tamboskap bli tagna.
Det är ju bara fakta. För många kommer inte att ha råd att sätta upp de staket som behövs.

Sen är det så att det inte är mina hästar jag är mest rädd för när det gäller vargen.

Har mer djur på gården.

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Men din logiska kullerbytta är ditt påstående att tjyvjakten skulle vara ett bevis för inplantering!
Tjyvjakt i glesbygden men inte runt tätorten kan dock vara en förklaring till mindre skygga djur där.
En ganska fri skyddsjakt när det gäller oskygga djur o djur som tar tamboskap vore en bra lösning om man kunde lita på jägarna, dagens rovdjurshat gör det dock svårt.
PL
PL

Så småbyarna där varg gått inne på gården räknas alltså till tätort? Jag tvivlar starkt på att vargar som den i sthlm hade sitt revir där utan var som sagt på "genomresa". Så den kom troligen från vildmark, där dens förhoppningsvis skygga föräldrar levde.

Jag ser inte det som en logisk kullerbytta att nämna tjuvjakten som en orsak för att vargen inte skulle kunnat förökat sig själv. För tänk så hårt pressad vargpopulationen varit av tjuvjakt till nästan utrotning. Hur har då vargpopulationen helt plötsligt kunnat vända och så snabbt som den gjorde?

Sedan ser jag inte problemet med att vargar skulle vara inplanterade, snarare tvärtom(om det inte är tamvargar då). För de svenska vargarna har varit få och inavel är ju inte direkt bra. Inplanterade vilda vargar med nytt blod till vargstammen ser jag som bättre alternativ än att vargen fått inavla sig till sådan stor gräns som den svenska vargen.

Fri skyddsjakt tycker jag också vore det bästa, tjuvjakten är som sagt ett problem. Men tror mycket av varghatet egentligen är ett annat hat. Ett hat mot lagarna och de som sitter vid makten som gjort det så svårt att skydda det man håller kärt. Det har inget med blodtörstighet att göra, snarare förtvivlan.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

*KL*

Måste bara få kommentera en sak.
Satt och tittade på andra rubriker som Gunnar lagt in. Inte i någon var det så många inlägg som i den här...;)

Vargen är uppenbarligen ett ämne som många har väldigt starka åsikter om.

MVH Russin8
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Precis vad jag tänkte gå in och skriva... Lite skrämmande att den här tråden har 4 gånger fler inlägg än tråden om ridläraren som dömdes för våldtäkt...
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Precis vad jag tänkte gå in och skriva... Lite skrämmande att den här tråden har 4 gånger fler inlägg än tråden om ridläraren som dömdes för våldtäkt...

Fast samtidigt inte. När det gäller vargar så kan ju folk ha fler olika åsikter. För jag antar att de flesta har samma åsikt gällande den där ridläraren och därför blir det inte en diskution. Man håller med alla.
 
Sv: Varg dödade ponny norr om Lesjöfors

Och här kommer min åsikt, vi ska/bör acceptera vargen som ett inslag i vår fauna. Den fanns före oss och våran boskap, visst är det ett gissel om den slår tamboskap men samtidigt. Vet man att det finns varg i omgivningen, kan man skydda sig mot det. Stammen i sig är inte så stor, varför jag inte kan förstå att det ska bli sådant rabalder om det.

Innan någon skriver att jag inte vet vad jag pratar om, så vill jag säga att det vet jag. Vi fick en häst riven av varg, dock ej skadad allvarligt då vargen fick på käften istället. I ett område som i denna tråd påstås vara befriad från varg, eller att ev individer är på genomresa. Kanske är det så, oavsett så ville denna/dessa varg/ar ha middag innan de fortsatte sin färd. Jag ska inte påstå att man vill bidra med sin häst som middag, men nu vet vi att de kan finnas och har vidtagit åtgärder för det. Lo har vi gått om, och de är inte heller roliga. Även om de inte river livet ur en häst, så kan de skada hästen rejält med men för resten av sitt liv. Det finns även flera hästar i detta område som ej längre är ridbara efter att ha träffat ett lodjur, dessa hästar blev sönderrivna över ryggen vilket är lodjurets sätt att attackera.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inga Ängstegs shetlandsponnyer dödades av varg i helgen. Det är första bekräftade dödliga vargattacken mot häst i Örebro län. – Det är...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: linoda
·
  • Artikel
Hästnyheter Chefen för Viltskadecenter, Inga Ängsteg, drabbades i helgen av en vargattack. Två minishetlandsponnyer dödades på familjens privata...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Dalarnas län har fastställt att en shetlandsponny i södra Malung-Sälens kommun har dödats av en varg. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
724
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Som vi berättade i går så blev en ponny tidigare i veckan dödad av varg i Liljendal utanför Lesjöfors. Per Larsson, naturbevakare...
Svar
0
· Visningar
814
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp