Varg rev hästarna

Sv: Varg rev hästarna

Men det är det oftast inte.
Jag o de flesta av mina kollegor har inte utbildningen att göra den bedömningen men däremot ett litet hum om hund olika rovdjur anfaller.
Vad jag vet så går vargen oftast inte på strupen förrän den fått omkull offret genom att slita o dra i ffa bakbenen.
PL

Det stämmer med vad jag lyckats läsa mig till också. Eventuellt ska vargen gå på manken/ovansidan av hals. Men jag tycker inte heller det låter troligt att man misstar stakskador eller trådskador för skador till följd av djurangrepp i halsregionen. Så, vilket djur kan det vara?
 
Sv: Varg rev hästarna

Ja, ett bra staket är ett mycket effektivare skydd än bössan. Staketet finns där ju hela tiden. Man kan ju inte gå vakt dygnet runt.

Vet va kloka ord av dig. Som sagt vill man skydda sina tamdjur mot rovdjur så är ett ordentligt viltstängsel att föredra. Det brukar förhindra att rovdjur kommer in i hagen och att hästarna inte springer ner staketet och skadar sig själva.

Själv är jag förvånad över hur bristfälligt många stängslar och det som gör mig mest upprörd är dom som sätter ner tunna plastpinnar med tunt el band mot en trafikerad väg. Skulle jag köra på en lös häst på den vägen och det visar sig att den har tagit sig igenom detta "Hamsterstaket" så finns det inte en tjans att jag kan dömmas vållande då markägaren har uppvisat grov oaktsamhet.
 
Sv: Varg rev hästarna

Snarare att jägarna behöver utbildas mer i hur de ska agera om de möter rovdjuren. Hundarna behöver också tränas då det ofta är de som retar upp björnen.
Helt enkelt, sättet vi jagar och håller våra tamdjur på måste anpassas för att skydda människor, tamdjur och rovdjur.

Håller helt med dig. bästa sättet att bli angripen av ett rovdjur är att smyga sig på det så det blir överraskat eller släppa en drevhund som "ställer" det. I båda fallen har detta djur inget annat val än att anfalla för sin instinkt till överlevnad. Valet som den först skulle ha valt om den kunde välja är att fly.

Rent hypotetiskt så kunde det ha varit så här. Jägare och drevhundar har ställt en varg, skadeskjutit vargen och vargen har slagit en av drevhundarna till döds. Därefter lyckats fly för att senare finna ett mer lättslaget tamdjur i en hage i hopp om att överleva.

Sedan går drevet, Varg rev häst och aldrig kommer det framkomma att orsaken till att vargen rev häst va i grunden jägaren och drevhundens "hobby" att vistas i naturen.

Den dagen människan lär sig att dela naturen med naturens invånare i allt vad det innebär så kommer även torskbeståndet i Östersjön att öka.

Människan är en stor egoist som bara tänker på sitt eget välmående och skiter fullständigt i vilka följder det får för både naturen och dess invånare.
 
Sv: Varg rev hästarna

Det stämmer med vad jag lyckats läsa mig till också. Eventuellt ska vargen gå på manken/ovansidan av hals.


Kattdjur slår alltid högt över manke,hals och länd/kors. Hunddjur slår alltid lågt mot bringa,mage,ben.

Varghybrid är precis den största delen av varg som återfinns i främst värmland. En korsning mellan vild Varg och tamhund och som utplanterades där i hemlighet för årtionen sedan.
 
Sv: Varg rev hästarna

Varghybrid är precis den största delen av varg som återfinns i främst värmland. En korsning mellan vild Varg och tamhund och som utplanterades där i hemlighet för årtionen sedan.
Vart har du fått det ifrån? Låter som ett uttalande från någon okunnig varghatare här i Värmland:crazy: Däremot finns det oseriösa uppfödare av varghybrider här i trakten som säljer sina djur för att ha som tamhundar.
 
Sv: Varg rev hästarna

Håller helt med dig. bästa sättet att bli angripen av ett rovdjur är att smyga sig på det så det blir överraskat eller släppa en drevhund som "ställer" det. I båda fallen har detta djur inget annat val än att anfalla för sin instinkt till överlevnad. Valet som den först skulle ha valt om den kunde välja är att fly.

Rent hypotetiskt så kunde det ha varit så här. Jägare och drevhundar har ställt en varg, skadeskjutit vargen och vargen har slagit en av drevhundarna till döds. Därefter lyckats fly för att senare finna ett mer lättslaget tamdjur i en hage i hopp om att överleva.

Sedan går drevet, Varg rev häst och aldrig kommer det framkomma att orsaken till att vargen rev häst va i grunden jägaren och drevhundens "hobby" att vistas i naturen.

Den dagen människan lär sig att dela naturen med naturens invånare i allt vad det innebär så kommer även torskbeståndet i Östersjön att öka.

Människan är en stor egoist som bara tänker på sitt eget välmående och skiter fullständigt i vilka följder det får för både naturen och dess invånare.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Varg rev hästarna

Den dagen människan lär sig att dela naturen med naturens invånare i allt vad det innebär så kommer även torskbeståndet i Östersjön att öka.
Jag måste bara göra ett litet inlägg även om det inte tillhör ursprungsämnet i tråden.
Angående torskbeståndet.
Angående att det kommer att öka om...
Det finns en stor risk att det redan till viss del är kört, torskbeståndet behöver inte nödvändigtvis öka, inte i den omfattningen som media deklarerar, bara för det blir torskfiskestopp.
Studier utanför Englands kust har bevisat motsatsen.
 
Sv: Varg rev hästarna

2 vargar travade över vägen ,precis framför min bil,i en by utanför Skara härförleden.De var på promenad mellan småland och värmland,sade expertisen,som vi genast kontaktade .Läskigt!!!
Dessutom hade vi en björn i området--men det är en annan historia.
Hur som helst--Sverige börjar likna en stor nationalpark,med alla vilda djur spridda över hela landet.Frågan är hur man skyddar sina hästar ,som går i hagar ,inte sällan en bit från boningshusen .
Visst finns det varg----jag har själv sett dem.
 
Sv: Varg rev hästarna

Så du anser att vi skall utrota rovdjuren för att du inte vet hur du skall skydda din häst???
PL
 
Sv: Varg rev hästarna

2 vargar travade över vägen ,precis framför min bil,i en by utanför Skara härförleden.De var på promenad mellan småland och värmland,sade expertisen,som vi genast kontaktade .Läskigt!!!
Dessutom hade vi en björn i området--men det är en annan historia.
Hur som helst--Sverige börjar likna en stor nationalpark,med alla vilda djur spridda över hela landet.Frågan är hur man skyddar sina hästar ,som går i hagar ,inte sällan en bit från boningshusen .
Visst finns det varg----jag har själv sett dem.
Vad är det för läskigt med det? Var glad istället att du sett dem! Som jag skrev tidigare i denna tråd kan du "pinka" runt hagen och märka ditt revir samt ha eltrådar satta lågt. Men vargen är inte intresserad av hästar och om jag vore du skulle jag vara betydligt mer orolig för att en människa skulle ta sig in i hagen och skada hästarna.
 
Sv: Varg rev hästarna

2 vargar travade över vägen ,precis framför min bil,i en by utanför Skara härförleden.De var på promenad mellan småland och värmland,sade expertisen,som vi genast kontaktade .Läskigt!!!

En kund till en av mina kollegor som bor inte alls såå,, långt i från Skara berättade när jag va där och hjälpte till att det bor och sedan länge har bott ett Varg par inte långt i från hennes lösdrift som absolut inte har viltstaket. Detta Varg par har ett stort revir och det händer att dom passerar genom lösdriften. Aldrig har ngn häst i lösdriften blivit riven eller attackerad av detta Varg par.
 
Sv: Varg rev hästarna

Underbart och härligt, äntligen lite varg och björn i närheten där jag bor.
Undrar om de lösspringande hundarna kommer att minska i antal då?
 
Sv: Varg rev hästarna

Varghybrid = korsning mellan hund och varg. Det sas iallafall då, i samband med det som hände, att hybriderna blir "farligare" elle rhu rman nu ska kategorisera det hela än en varg, eftersom den har både tamhundens och vargarnas drifter i sig. Det gör den förvirrad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När kvinnan kom ut till sina hästar upptäckte hon stora mängder blod på marken. Det visade sig sedan att någon knivskurit ett av djuren...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Hanna Andersson Taskinen, 24, från Luleå skulle borsta sin häst Corall blev händerna blodiga. Från ett sår i vulvan blödde hästen...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Niclas Petersson och hans familj fick en upplevelse värd att minnas. På åkern vid familjens hus i Stora Idehult utanför Nybro såg de en...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Hanna ryktade sin häst blev hennes hand alldeles röd av blod när hon nådde bakbenen. Blodet kom från ett främmande skärsår i hästens...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp