Varg rev hästarna

Sv: Varg rev hästarna

gör du verkligen det?
har du tex byggt vargstängsel?

Jag har aldrig varit utsatt för det, men jag försökte sätta mig in i situationen. Och visst f*n vill man försvara sina djur, precis som man vill försvara sina barn till sista blodsdroppen om nån pedofil angrep dem! Och det är klart att jag skulle gå med bössan laddad om jag nyss haft ett rovdjursangrepp hemma. Varför INTE??

Eftersom vi inte har varg just där JAG bor (ännu) så har jag ingen aning om mitt stängsel funkar som vargstängsel, men jag hoppas det. Hade får innan i markerna, och därmed är det 5 uppspända elståltrådar som löper runt hagarna, den lägsta 1 dm från marken. Om inte det skulle hålla dem borta så vet jag inte vad mer som behövs.
 
Sv: Varg rev hästarna

Och det är klart att jag skulle gå med bössan laddad om jag nyss haft ett rovdjursangrepp hemma. Varför INTE??

Om förrymda hundar skulle ha rivit/attackerat dina djur, hade du gått med omkring med laddad bössa då också? Om inte - varför inte?
 
Sv: Varg rev hästarna

Ja.. alla har vi ju våra åsikter och tankar om andras utlåtanden och sätt att vara.. men alla är vi ju olika då vi uttrycker oss. Nog skulle jag då fundera om det hände mig.. man skulle nog hinna tänka på både 3-10 olika djur som kunde förosakat detta. Är det så konsitigt?????? Jag tillhör dom som delar med mig av mina tankar. Sen hur det uppfattas av andra är en helt annan sak.. Vad en person säger och en annan skriver kan vara två helt skillda saker bara för att saker kan tolkas olika.

Jag fattar inte så mycket av ditt ovan svar till mig, men...
Jag svarar väl som så, om man bortser från artikeln ovan, så är det i regel rovdjur som direkt får skulden när tamdjur blir skadade eller dödade, det är inte så ofta folk går ut i media och skriker " hunden kommer", fast problem, generellt sett, med hundar är större.
Jag tror det kan bero på 2 saker:
  • Det är mer accepterat att en hund kommer lös och "råkar" "lite på skoj" komma in i en hage och jaga tamboskap, och av "misstag" bita lite för hårt, inte i stridens utan i "lekens hetta".
  • Om man får det erkänt att tamdjuret rivits av ett rovdjur så utgår ersättning. Är det en hund så får man inget.(innan någon skriver,ja, jag vet, svårt nuförtiden med Dna och viltspårare, men förr var det lättare och utnyttjades även därefter.)
 
Sv: Varg rev hästarna

:smirk:
Om förrymda hundar skulle ha rivit/attackerat dina djur, hade du gått med omkring med laddad bössa då också? Om inte - varför inte?

Självklart! Samma sak! Och om det var lo, björn, katt, mink whatever... Synd att det inte funkar på knotten bara :mad:
 
Sv: Varg rev hästarna

Såpass farligt att jägarna inte vill släppa sina hundar ibland. Dom är rädda om dem.

Kolla här ska du få se: http://www.jagareforbundet.se/varmland/Sunne/Default.asp?archiveid=643&id=19175&oewCmd=3

Bättre stängsel håller jag med om, håller kanske ute både varg och hund.

Jag uppfattade att du menade att det är väldigt farligt för vanliga privatpersoner att släppa lös sina hundar (under uppsyn). Lös hund under jakt är lite annorlunda. Släpper man lös en jakthund så att man inte kan se den och där man dessutom i det här fallet sett vargen flera gånger så kan det bli såhär, det är synd, mest synd om hunden.
Frågan är i sådana fall om det är vargen som ska försvinna eller om det är vi som får ändra sättet vi jagar på...
 
Sv: Varg rev hästarna

Jag uppfattade att du menade att det är väldigt farligt för vanliga privatpersoner att släppa lös sina hundar (under uppsyn). Lös hund under jakt är lite annorlunda.

... och lösa hundar som man INTE har under uppsikt, och det är troligen dessa som då eventuellt river hästar.
 
Sv: Varg rev hästarna

Men hallå där. Är det vargens fel då att den följer sina instinkter? Det är DJUR vi pratar om här. Det är väl klart att hon som råkat ut för detta vill få det klart att det är varg så hon kan få betalt för kostnaderna som blivit pg.a detta.

Men jag tycker det låter illa att skriva att vargar endast ska ses på Nordens Ark och att dom minsann ska skjutas osv.

Givetvis så förstår man dom som fått sina djur rivna men jag tycker endå inte man vräker ur sig sånt där om ett annat djur.

Bor man i ett sådant område får man kanske försöka göra så mycket man kan för att försöka hålla varg/hundar borta så gott man kan med bättre staket exempelvis. Det kommer ju aldrig att fungera att stå med bössan redo dygn efter dygn endå.
Tack, bra skrivet.:bow: Tänkte inte ens bemöda mig att svara.
 
Sv: Varg rev hästarna

Jag fattar inte så mycket av ditt ovan svar till mig, men...
Jag svarar väl som så, om man bortser från artikeln ovan, så är det i regel rovdjur som direkt får skulden när tamdjur blir skadade eller dödade, det är inte så ofta folk går ut i media och skriker " hunden kommer", fast problem, generellt sett, med hundar är större.
Jag tror det kan bero på 2 saker:
  • Det är mer accepterat att en hund kommer lös och "råkar" "lite på skoj" komma in i en hage och jaga tamboskap, och av "misstag" bita lite för hårt, inte i stridens utan i "lekens hetta".
  • Om man får det erkänt att tamdjuret rivits av ett rovdjur så utgår ersättning. Är det en hund så får man inget.(innan någon skriver,ja, jag vet, svårt nuförtiden med Dna och viltspårare, men förr var det lättare och utnyttjades även därefter.)
Det var inte alls menat åt dig utan bara en tanke till alla som tycker och tänker så mycket och har ork att gnälla på andras tankar och kommentarer... som sagt.. alla har ju sin åsikt men ingen behöver vara sämre för det.
 
Sv: Varg rev hästarna

Precis som bilar dödar betydligt fler jakthundar än vad rovdjur, läs här varg o björn, gör.
...och jägarna själva dödar varje år fler hundar än vad vargen gör! (för att de tror att hunden är en ÄLG) :eek:
Är så j...a trött på att vargen får skulden för allt!

Bor själv i ett vargrevir och blir så glad varje gång jag läser på Buke om att fler än jag tycker att vargen är en del av vår natur! (De människorna är i minoritet i min bygd, tyvärr.)
 
Sv: Varg rev hästarna

Besiktningsman har varit där, DNA spår är säkrade. Artikel om svar har jag ännu inte lyckats hitta... Monica väntar säkert också fortfarande på svar.

Skulle vara intressant att veta vad resultatet var, om det var varg eller hund. Men frågan om tidningarna och hästägaren kommer skapa lika stora rubriker om det visar sig vara en tamhund..
 
Sv: Varg rev hästarna

Skulle vara intressant att veta vad resultatet var, om det var varg eller hund. Men frågan om tidningarna och hästägaren kommer skapa lika stora rubriker om det visar sig vara en tamhund..

Vill också gärna veta, har letat runt lite utan att se nån information. Men det där med DNA-prov tror jag tar ett tag, vet inte hur länge.
 
Sv: Varg rev hästarna

...och jägarna själva dödar varje år fler hundar än vad vargen gör! (för att de tror att hunden är en ÄLG) :eek:
Är så j...a trött på att vargen får skulden för allt!
För inte så länge sedan var det en äljägare som sköt grannens lösspringande tama minigris för "han tyckte den såg ut som en älg". Att man får lära sig skjuta när man tar jägarexamen vet jag, men det borde ingå artlära.

Jag vill ha vilda djur kvar fritt. Även rovdjur !!!
Det är viktigt !!!
Om rovdjuren försvinner, eller minskar för mycket, kommer andra arters förmåga att reproducera sig effektivt och framgångsrikt minska.
 
Sv: Varg rev hästarna

Och det är klart att jag skulle gå med bössan laddad om jag nyss haft ett rovdjursangrepp hemma. Varför INTE??
Kanske för att rovdjuren har rätt att leva och inte förstår att det är fel med att ta tamdjur?
Hemma laddar vi inte bössan för rovdjur som angriper, annat än om de är bevisligt sjuka, som hårt skabbangripna rävar.
 
Sv: Varg rev hästarna

Såpass farligt att jägarna inte vill släppa sina hundar ibland. Dom är rädda om dem.

Kolla här ska du få se: http://www.jagareforbundet.se/varmland/Sunne/Default.asp?archiveid=643&id=19175&oewCmd=3


Säg mig, hur kommer det sig att samtliga björnattacker endast drabbats jägare och deras drevhundar???

Aldrig någonsin har en svamp plockare eller övrig friskvårdare med "sällskaps hund" som gillar att ströva i skogarna blivit angripna.

Förstår du poängen???
 
Sv: Varg rev hästarna

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det i slutänden visade sig att dessa hästar ådrog sig dessa skador när dom sprang ner staketen.
 
Sv: Varg rev hästarna

Jag har inget mot rovdjur för d e vi som har inkräktat på deras revir genom att flytta ut i skogen så då tycker ja att man får ta sitt ansvar å sätta upp ordentliga stängsel å hålla sina djur inne... Räven å Grävlingen har varit här ett par gånger å tagit både höns å kalkon men ja har lärt mig min läxa å ha dom instängda på nätterna å när vi inte e hemma.... D som därimot upprörde mig mest var när en jakt hund(tax) kom in på min tomt å tog min stora fina kalkontupp... Å då va jägarna lite mer än 1 mil här i från å dom hade kört förbi innan å sett att vi hade kalkoner å sånt å då sagt att d va tur att dom skulle vara långt härifrån men icke så nicke va hjälpte d.... Så ja kan bara säga att tamhundar kan dom oxå... Kolla bara insidenten i malmö där tamhundar attackerade hästar mitt inne i stan... Detta e bara min mening å va jag tycker å funderar på ang ämnet...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När kvinnan kom ut till sina hästar upptäckte hon stora mängder blod på marken. Det visade sig sedan att någon knivskurit ett av djuren...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Hanna Andersson Taskinen, 24, från Luleå skulle borsta sin häst Corall blev händerna blodiga. Från ett sår i vulvan blödde hästen...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Niclas Petersson och hans familj fick en upplevelse värd att minnas. På åkern vid familjens hus i Stora Idehult utanför Nybro såg de en...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Hanna ryktade sin häst blev hennes hand alldeles röd av blod när hon nådde bakbenen. Blodet kom från ett främmande skärsår i hästens...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp