Varg rev hästarna

Sv: Varg rev hästarna

Tills någon med rätt kompetens bedömt skadorna är det gbara ett löst antagande att det skulle vara en varg.
PL
 
Sv: Varg rev hästarna

Håller med! Vanliga tamhundar river betydligt mycket mer djur än vad vargar gör.
 
Sv: Varg rev hästarna

Jag tror på vargen det finns väldigt mycket varg här i Dalsland och Bohuslän. Den river allt från råddjur till älg så varför inte häst får har den ju redan gett sig på.
 
Sv: Varg rev hästarna

Jag tror också det är hund...

Hundar tvekar inte heller att ge sig på ganska stora djur om det vill sig illa. Jag såg tex en gång två hundar på driven...( typ labbe/border korsningar) som drev en kronhjortstjur genom skogen och dom är rätt stora!

/KT
 
Sv: Varg rev hästarna

Nämen:eek: nejnejnej har ni inte läst hela artikeln eller????

Självklart!!! så måste det ju vara stora stygga vargen som har varit framme, det står ju klart och tydligt i artikeln att det ej kan vara hundar för hennes hästar är vana vid hundar och att det dessutom inte finns några jakthundar där så då är det ju helt omöjligt att det är hundar som har gjort det alltså måste det vara vargen;)

Vad bra så eftersom jag är väldigt van vid människor (har växt upp med dom och haft dom omkring mej hela mitt liv) så kan inte jag bli attackerad av någon sådan då:idea: Guuu vad skönt då behöver jag inte vara rädd för att gå ut själv när det är mörkt ute:D
 
Senast ändrad:
Sv: Varg rev hästarna

Självklart!!! så måste det ju vara stora stygga vargen som har varit framme, det står ju klart och tydligt i artikeln att det ej kan vara hundar för hennes hästar är vana vid hundar och att det dessutom inte finns några jakthundar där så då är det ju helt omöjligt att det är hundar som har gjort det alltså måste det vara vargen;)

:D
Jag tycker för min del att det känns betryggande att jakthundar inte springer lösa alls, överhuvudtaget, nu när jaktsäsongen är över.
 
Sv: Varg rev hästarna

åh jag blir så trött på sånt här. människan har ju inte ens sett någon varg!

Och tycker hon att vargarna hör hemma på nordens ark så får hon nog ta och tänka en gång till då hon bestämt sig för att bo i sverige-vilket är ett land där vargen ingår i faunan. Så även lo.

Har ju blivit lite av hysteri här i bohuslän nu. De här boskapsrivande vargarna som folk är så säkra på härjar i skogarna är ju "riktiga monster" och "vem vet vad de tar nästa gång" etc. Och alla de varghatande bönderna får vatten på sin kvarn, sitter med bössorna laddade som de säger, och ska skjuta vargjäveln när den dyker upp.
 
Sv: Varg rev hästarna

det ej kan vara hundar för hennes hästar är vana vid hundar och att det dessutom inte finns några jakthundar där så då är det ju helt omöjligt att det är hundar som har gjort det alltså måste det vara vargen;)

D

:) ( förstår att ditt inlägg är lite ironi men kommer med ytterligare kommentarer).

Tss det spelar ju ingen roll om HÄSTARNA är vana vid hundar, blir dom attackerade av en hund så blir dom.... Däremot om hästarna inte TYCKER OM hundar.....och vet hur dom ska tas med en dum hund!

Tror inte att våran ena nordishingst eller min nu avlidna gamla russvalack skulle acceptera att en hund anföll dom....jag har sett hur russet drivit ut hundar ur hagen genom att slå efter dom med framhovarna med en otäck precision! Har också sett nordisen gå efter en rottveiler...

Som tur var var det väldresserade hundar som kom direkt till ägaren på inkallning annars hade det troligen blivit hundmos, kan väl säga att i synnerhet när det gäller russet var det bara REN tur att hunden klarade sig utan att bli träffad.

Även vår b-ponny ogillar när tex katter kommer in i hans hage, han jagar UT dom!

Det finns dessutom en hel del äldre nedteckningar där folk berättat hur dom sett hästar jaga bort varg. Men då har det oftast rört sig om tex nordsvenskar som gått lösa i flockar uppe i norrland, dvs hästar av rustik lantrastyp som har varit vana att leva halvvilda under sommarhalvåret. ( Sen kan det diskuteras hur sanningsenliga dessa berättelser är iofs).

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Varg rev hästarna

Visst mår man illa av utalanden som denna människa gör i artikeln. Ok jag skulle inte jubla om mina hästar blivit skadade av varg, men jag kan ju för den skull inte hata vargen för att den följt sina instinkter.
 
Sv: Varg rev hästarna

Ni som skriver ner denna mänska... läs här:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=378363

Besiktningsman har varit där, DNA spår är säkrade. Artikel om svar har jag ännu inte lyckats hitta... Monica väntar säkert också fortfarande på svar.

förövrigt...

Om nu "nåt" skulle ge sig på mina hästar i hagen så nog f'n skulle jag bli förbannad, och hata eländet också. Och jag tror nog att jag skulle ha bössan laddad inom räckhåll, och vara extra vaksam.

Om det sen är hundar eller varg som river, är egalt. Jag skulle skydda mina hästar. Antar att jag skulle åka fast men det får det väl vara värt. Varför skulle jag INTE göra vad jag kan för att skydda mina djur???

..och om man lever i vargrevir lever även lösspringande hundar vääldigt farligt!
 
Sv: Varg rev hästarna

Ni som skriver ner denna mänska... läs här:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=378363

Besiktningsman har varit där, DNA spår är säkrade. Artikel om svar har jag ännu inte lyckats hitta... Monica väntar säkert också fortfarande på svar.

förövrigt...

Om nu "nåt" skulle ge sig på mina hästar i hagen så nog f'n skulle jag bli förbannad, och hata eländet också. Och jag tror nog att jag skulle ha bössan laddad inom räckhåll, och vara extra vaksam.

Om det sen är hundar eller varg som river, är egalt. Jag skulle skydda mina hästar. Antar att jag skulle åka fast men det får det väl vara värt. Varför skulle jag INTE göra vad jag kan för att skydda mina djur???

..och om man lever i vargrevir lever även lösspringande hundar vääldigt farligt!

Tips! Här i Skåne kan vi titta på varg genom nät på Skånes djurpark och det är "säkert" för alla varelser att vara ute i naturen, utan att bli vargrivna.....

Tipsförtydligande...FLYTTA, på så sätt skyddar du ju hästarna!
 
Sv: Varg rev hästarna

Tills någon med rätt kompetens bedömt skadorna är det gbara ett löst antagande att det skulle vara en varg.
PL

Jag hade en gång en hund, korsning mellan pointer och schäfer, som högg efter strupen på hästar så fort hon kom åt. Hon jagade hästar, fick några tänder utsparkade, och fortsatte att jaga så fort hon råkade komma lös.... :angel:
 
Sv: Varg rev hästarna

Ni som skriver ner denna mänska... läs här:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=378363

Besiktningsman har varit där, DNA spår är säkrade. Artikel om svar har jag ännu inte lyckats hitta... Monica väntar säkert också fortfarande på svar.

förövrigt...

Om nu "nåt" skulle ge sig på mina hästar i hagen så nog f'n skulle jag bli förbannad, och hata eländet också. Och jag tror nog att jag skulle ha bössan laddad inom räckhåll, och vara extra vaksam.

Om det sen är hundar eller varg som river, är egalt. Jag skulle skydda mina hästar. Antar att jag skulle åka fast men det får det väl vara värt. Varför skulle jag INTE göra vad jag kan för att skydda mina djur???

..och om man lever i vargrevir lever även lösspringande hundar vääldigt farligt!

Det gjordes en undersökning som visade att hundar dödar långt fler tamdjur än vad rovdjuren gör: http://www.magentanews.com/redirect...://www.vf.se/vf/docs/visa.asp?artikelID=84908

Lammproducenterna ville få rätt att även skjuta hundar som attackerar får och det visade sig att det faktiskt redan finns en sådan lag, fast få känner till den:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=35419

HUR många gånger har vi inte sett att folk skyller på vargen?! Det slås upp stort i vissa nyhetsblaskor och sedan kommer en liten notis att "hoppsan det var visst inte varg den här gången heller..."
Varför kan inte folk bara konstatera att NÅGOT djur skadat hästen/kon/fåret och sedan,när det är bevisat bortom allt tvivel vilket djur det var, konstatera att det var hund/varg/lo...??!
 
Sv: Varg rev hästarna

Det gjordes en undersökning som visade att hundar dödar långt fler tamdjur än vad rovdjuren gör:
Förresten så kollade jag upp detta nyss med kommunen där jag bor, hon i sin tur checkade med sin chef. Kom fram till följande att enbart polisen har rätt att skjuta lösspringande attackerande hundar. Så det var intressant med det du visade.
 
Sv: Varg rev hästarna

Om nu "nåt" skulle ge sig på mina hästar i hagen så nog f'n skulle jag bli förbannad, och hata eländet också. Och jag tror nog att jag skulle ha bössan laddad inom räckhåll, och vara extra vaksam.

Om det sen är hundar eller varg som river, är egalt. Jag skulle skydda mina hästar. Antar att jag skulle åka fast men det får det väl vara värt. Varför skulle jag INTE göra vad jag kan för att skydda mina djur???

..och om man lever i vargrevir lever även lösspringande hundar vääldigt farligt!
Fast hundar är överrepressenterande vad gällande att riva tamboskap skjuts de väl nästan aldrig?
Men såfort det kommer en varg, eller det räcker med att folk tror att det kommer en varg, då börjar folk i dubbel bemärkelse YLA att bössan ska fram.
Jag tycker det är bra om lösspringande hundar lever farligt i ett vargrevir, då gör ju vargarna lite nytta, och man kanske slipper alla dessa jävla lösspringande hundar vars ägare intygar att just deras lilla voffsing aaaaaldrig skulle hitta på något hyss, ja menar de måste ju få röra lite på sig, få motion, säger ägaren medan denne i sig sjunker ner i TV- soffan, grabbar tag i en näve chips och suger i sig en klunk av kvällens redan tredje öl.
 
Sv: Varg rev hästarna

Tips! Här i Skåne kan vi titta på varg genom nät på Skånes djurpark och det är "säkert" för alla varelser att vara ute i naturen, utan att bli vargrivna.....

Tipsförtydligande...FLYTTA, på så sätt skyddar du ju hästarna!
Det har jag gjort men inte för rovdjurens skull utan för att jag inte tycker om vintern.

Vi hade alla rovdjur representerade i det område jag bodde. Det var bara att se till att stängsla säkert, kraftiga elstaket, så skyddar man djuren.

Här i Småland gapas det om björn så fort man sett nåt stort och brunt skymta förbi...hittills har det dock varit antingen vildsvin eller stora lurviga hundar...:cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När kvinnan kom ut till sina hästar upptäckte hon stora mängder blod på marken. Det visade sig sedan att någon knivskurit ett av djuren...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Hanna Andersson Taskinen, 24, från Luleå skulle borsta sin häst Corall blev händerna blodiga. Från ett sår i vulvan blödde hästen...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Niclas Petersson och hans familj fick en upplevelse värd att minnas. På åkern vid familjens hus i Stora Idehult utanför Nybro såg de en...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Hanna ryktade sin häst blev hennes hand alldeles röd av blod när hon nådde bakbenen. Blodet kom från ett främmande skärsår i hästens...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp