Varg rev hästarna

Sv: Varg rev hästarna

Räven å Grävlingen har varit här ett par gånger å tagit både höns å kalkon men ja har lärt mig min läxa å ha dom instängda på nätterna å när vi inte e hemma....

Jag har samma inställning som du har. Jag har också både höns och kalkon, man får stängsla så gott man kan, och ibland räkna med att få bju någon annan på ett skrovmål.
 
Sv: Varg rev hästarna

Har inte läst hela tråden men... jag reagerade skarpt på artikeln. Tycker det är fel att skylla på något djur innan hon vet med säkerhet (expertutlåtande, även om inte ens de alltid stämmer) vilket djur det var. Risken att det är hund som river borde vara större än att varg skulle ge sig på tamdjur som finns i närheten av mänsklig bostad. hundar är ju inte direkt rädda för varken människor, deras boningar eller husdjur vilket ju vargen är. Jag skulle gladeligen ha varg runt huset, är inte det minsta rädd för dem. finns det rovdjur där man bor får man anpassa sig efter läget eller flytta.
 
Sv: Varg rev hästarna

Kanske för att rovdjuren har rätt att leva och inte förstår att det är fel med att ta tamdjur?
Hemma laddar vi inte bössan för rovdjur som angriper, annat än om de är bevisligt sjuka, som hårt skabbangripna rävar.

Visst har dom rätt att leva, men MIN hästhage ska dom hålla sig borta ifrån.

Vad gör du när rovdjuren angriper? Tittar på och tycker det är vackert? Ja, det finns väl en skönhet i det också, men bara när man inte drabbas själv.
 
Sv: Varg rev hästarna

Säg mig, hur kommer det sig att samtliga björnattacker endast drabbats jägare och deras drevhundar???

Aldrig någonsin har en svamp plockare eller övrig friskvårdare med "sällskaps hund" som gillar att ströva i skogarna blivit angripna.

Förstår du poängen???

Kanske för att svampplockare och friskvårdare med sällskapshund för sånt fruktansvärt väsen att björnar flyttar på sig för att gå undan.
Jägare sitter/går tysta just för att komma nära vilt. Då kan man komma nära björn och då kanske den känner sig trängd. Fullständigt naturligt, detta är realitet.

Förresten... FINNS det sån statistik?

Så - vilken är poängen? Att det är fel att jaga?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varg rev hästarna

Borde vara lätt att se på skadorna om det var från staket eller djurangrepp.
 
Sv: Varg rev hästarna

Min ena häst blev förmodligen riven av en varg, eller möjligen varghybrid, som gick omkring i sydöstra småland för ett par år sedan. Den hade rivit får i 7(!) olika hagar på sin väg och skymtades sedan i bostadsområdena. Otäckt, otäckt..
 
Sv: Varg rev hästarna

Min ena häst blev förmodligen riven av en varg, eller möjligen varghybrid, som gick omkring i sydöstra småland för ett par år sedan. Den hade rivit får i 7(!) olika hagar på sin väg och skymtades sedan i bostadsområdena. Otäckt, otäckt..

Otäckt ja! Vad är varghybrid för något? Hur såg hästens skador ut?
 
Sv: Varg rev hästarna

Mitt förr stall fick sin lilla shettis rovdjursriven, konstaterat av vet,
för någon månad sedan. Hon var riven och sliten i, speciellt i mankam, sidorna och baksidan av bakbenen. Stackars liten. :(
Helt genomblodig så de fick duscha av henne innan de kunde se skadorna. Hade det inte varit för att jag känner dom så hade jag knappt trott på det, låter så otroligt att det händer i Östergötland.
De bor förvisso ute på landet men iaf.
Har funderat lite på vilket djur det kan vara....
Vet trodde på lodjur, då de fann en bit av en klo men dom är ju så skygga...vad tror ni ? Järv, kanske ? :confused:
Skulle vara intressant att få veta vilket rovdjur det var....
/ J.
 
Sv: Varg rev hästarna

Visst har dom rätt att leva, men MIN hästhage ska dom hålla sig borta ifrån.

Vad gör du när rovdjuren angriper? Tittar på och tycker det är vackert? Ja, det finns väl en skönhet i det också, men bara när man inte drabbas själv.
Jag försöker sätta bra staket, inte heller det hjälper alltid, och ja, har skadan redan skett så suck, jävlar, men mer gör jag inte OM inte djuret är illa sjukt ex rävskabb.
Rör inte friska rävar överhuvudtaget.
Nu har vi klarat oss från, främst lo som finns här,men den dagen det blir varg, så visst, staket, INGET ANNAT. Jag skulle aldrig hämta bössan för ett rovdjursangrepp, men har inga problem, teoretiskt, att hämta den för en hundattack.
Man kan inte räkna med i vårt samhälle att kunna skaffa tamboskap överallt, men man kan ha som krav att hundar hålls i koppel.
 
Sv: Varg rev hästarna

Jag försöker sätta bra staket, inte heller det hjälper alltid, och ja, har skadan redan skett så suck, jävlar, men mer gör jag inte OM inte djuret är illa sjukt ex rävskabb.
Rör inte friska rävar överhuvudtaget.
Nu har vi klarat oss från, främst lo som finns här,men den dagen det blir varg, så visst, staket, INGET ANNAT. Jag skulle aldrig hämta bössan för ett rovdjursangrepp, men har inga problem, teoretiskt, att hämta den för en hundattack.
Man kan inte räkna med i vårt samhälle att kunna skaffa tamboskap överallt, men man kan ha som krav att hundar hålls i koppel.

Ja, ett bra staket är ett mycket effektivare skydd än bössan. Staketet finns där ju hela tiden. Man kan ju inte gå vakt dygnet runt.
 
Sv: Varg rev hästarna

Möjligen lo...Järven har inte kommit så långt söderut än. När jag flyttade från norra Hälsingland 2004 hade man anat ett par strax norr om där jag bodde...:cool:

Lon kan komma in på gårdarna, framförallt på vårarna är hannarna lite disträ. Har själv sett en hanne strosa på min gård (även det i Hälsingland) och den stod och kliade sig på brevlådorna och på grannens bil vid ett tillfälle. Den stod nos mot nos med min hund vid ett tillfälle och vi trodde att den skulle anfalla men eftersom vi var rätt många människor ute valde den att vända till skogen...En sändarförsedd hanne simmade över ån mitt i byn i fullt dagsljus också...
 
Sv: Varg rev hästarna

Så - vilken är poängen? Att det är fel att jaga?

Snarare att jägarna behöver utbildas mer i hur de ska agera om de möter rovdjuren. Hundarna behöver också tränas då det ofta är de som retar upp björnen.
Helt enkelt, sättet vi jagar och håller våra tamdjur på måste anpassas för att skydda människor, tamdjur och rovdjur.
 
Sv: Varg rev hästarna

Snarare att jägarna behöver utbildas mer i hur de ska agera om de möter rovdjuren. Hundarna behöver också tränas då det ofta är de som retar upp björnen.
Helt enkelt, sättet vi jagar och håller våra tamdjur på måste anpassas för att skydda människor, tamdjur och rovdjur.

Nu har vi kommit mycket långt från ämnet - nämligen lösspringande hundar där husse/matte INTE håller dem under uppsikt. Det är dessa hundar som orsakar mest skada.

Annars håller jag med om att jägare kanske bör se över sin taktik men det är ju som sagt helt OT
 
Sv: Varg rev hästarna

Borde vara lätt att se på skadorna om det var från staket eller djurangrepp.

Men det är det oftast inte.
Jag o de flesta av mina kollegor har inte utbildningen att göra den bedömningen men däremot ett litet hum om hund olika rovdjur anfaller.
Vad jag vet så går vargen oftast inte på strupen förrän den fått omkull offret genom att slita o dra i ffa bakbenen.
PL
 
Sv: Varg rev hästarna

Min ena häst blev förmodligen riven av en varg, eller möjligen varghybrid, som gick omkring i sydöstra småland för ett par år sedan. Den hade rivit får i 7(!) olika hagar på sin väg och skymtades sedan i bostadsområdena. Otäckt, otäckt..
Men kontaktade du inte Länsstyrelsen eller Viltskadecenter för att få klarhet i vad som orsakat skadorna? Det är ju såhär som alla rykten uppkommer om att vagen är skyldig till allt som man inte har en förklaring på.

När jag kontaktade Viltskadecenter för något år sedan för att jag ville veta hur jag bäst skyddar mina djur (bor mitt i vargrevir) så sa de att det fanns bara ett dokumenterat fall att häst blivit dödad av varg och det var en sjuk gammal Shetlandsponny som blivit riven. Så de tyckte inte att jag behövde oroa mig för hästarna (och föl) eftersom hästar inte är vargens naturliga bytesdjur. Men om jag oroade mig så är bra stängsel med lågt satta strömtrådar bra. Samt att "pinka" in mitt revir!

Så gå nu ut och pinka ägorna alla oroliga djurägare!:idea:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När kvinnan kom ut till sina hästar upptäckte hon stora mängder blod på marken. Det visade sig sedan att någon knivskurit ett av djuren...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Hanna Andersson Taskinen, 24, från Luleå skulle borsta sin häst Corall blev händerna blodiga. Från ett sår i vulvan blödde hästen...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Niclas Petersson och hans familj fick en upplevelse värd att minnas. På åkern vid familjens hus i Stora Idehult utanför Nybro såg de en...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När Hanna ryktade sin häst blev hennes hand alldeles röd av blod när hon nådde bakbenen. Blodet kom från ett främmande skärsår i hästens...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp