Sv: Varg
Jag har en gång i tiden varit 08:a, och är väl därför närmast att betrakta som en okunnig idiot i det här sammanhanget?
Så svamla du vidare om grizzlybjörnar i USA och älgar i Sverige som argument för total utrotning av varg här!
Att ens tänka tanken att människan borde anpassa sig till djur och natur går inte för dig? Nej, utrota allt som inte passar dig och fårfarmarna och dom egoistiska jägarna!
LIA
Lärde du dig inte att läsa när du lärde dig att skriva eller
Jag frågade om du på riktigt mött dessa djur ute i skogen och den frågan tycker du är irrelevant i sammanhanget!
Nummer 1:
Om du istället kunde svara på den enkla frågan skulle det kunna inge antigen respekt eller ingen respekt för efter ett möte på tumanhan med en sådan här bjässe har man en viss grundinfo om vad det rör sig om för storlek på rovdjur!
Nummer 2:
Om du överhuvudtaget hade haft någon kunskap om dessa djur skulle du dessutom inte se det som något världsunikt att jag överlevt mina mycket nära möten med både björn och varg när jag gått till fots ute i skogen.
Vet man hur man ska läsa djur och om man vet hur djur fungerar så ligger man liksom steget före döden i sådana här sammanhang. I detta fallet ligger vi steget t.ex Nafayettes nyfödda föl som skulle agera som ett bytesdjur gör nämligen FLY. MUMS sa vargen!
Nummer 3:
Utmåla inte mig till någon varghatare, det tyder bara på din egen oförmåga att läsa vad andra skriver. Jag citerar mig själv, igen.....
I ett idealiskt samhälle skulle människa och vilt leva i fred sida vid sida men människan har ändrat förutsättningarna. Svartbjörnarna i USA t.ex är fredliga och trevliga varelser som istället för att kämpa för överlevnad ute i skogen nu kommer in i tätbebyggda områden och lever livet bland sopresterna.
Jag är personligen förtjust i allt levande liv som har färre än sex och fler än två ben på kroppen och jag tycker att vi ska måna om djur och natur men ibland måste man faktiskt sorgligt nog sätta gränser på hur nära hus och hem dessa vilda djur får hållas för ibland funkar det helt enkelt inte att samverka.
Du jiddrar på om att förr var där minnsann varg över hela Konungariket Sverige och inga problem med varg.
Att de var utbredda över landet i bra mycket större utsträckning än vad de är idag är inget jag bestrider. Däremot var Sveriges folkmängd vid förra sekelskiftet drygt 5 miljoner människor idag är vi över 9...... Ställ 4 miljoner människor brevid varandra så ska du se att de tar upp en ganska stor yta och jag kan lova dig att alla dessa inte bor i Stockholm.
Även ute i landsbygden bor det tack och lov människor och dessa brer ut sig även de med nya bostadsområden och industrier detta leder till att viltet har mindre plats att röra sig på och eftersom vargar har väldigt, väldigt stora revir och rör sig motsols genom dessa är det svårt för dem att hitta yta att leva fritt utan människa.
För mig framstår du som en typisk individ av en specifik gren djurrättsaktivister. De där som står utanför KI i Solna och demonstrerar men när de får en inbjudan så skiter de i att gå in för om de gick in skulle de kunna se att folket som jobbar med försöksdjuren faktiskt trots allt tycker om djur!
Varg och människa
Den skandinaviska vargen är vanligtvis skygg och möten mellan människa och varg är relativt ovanliga. Precis som björnar kan vargar lära sig att associera människor och bebyggelse med mat. Detta kan innebära att vissa individer börjar uppträda mycket oskyggt och till och med aggressivt. Det är därför mycket viktigt att se till så det aldrig finns köttrester i närheten av bebyggelse.
Angrepp på människor har i modern tid skett i delar av världen där vargens livsbetingelser på många sätt skiljer sig från dem i Sverige. I samband med dessa angrepp har ofta en av följande faktorer legat till grund; rabies, närmast total avsaknad av vilda bytesdjur eller inmatade vargar.
Sedan andra världskriget finns uppgifter om att som mest fem människor i Europa utanför Ryssland kan ha dödats av icke-rabiessmittad, vild varg. Trots att här under de drygt femtio åren hela tiden funnits ungefär 10 000 vargar och flera hundra miljoner människor.
Det enda trovärdigt dokumenterade tillfälle någonsin, då varg dödat människor i Sverige, är från 1821. Den vargen hade hållits i fångenskap och sedan släppts ut i skogen.