Vargtänder

G

ginsa

Har fått ett litet problem angående vargtänder. Hade en hästtandläkare ute förra veckan som konstaterade att pållen har två stora vargtänder som måste bort om hästen ska kunna gå bra med bett i munnen. För tillfället är han väldigt strulig med munnen och går gärna och slår lite med huvudet. Jag tyckte att personen i fråga som fått sin utbildning i USA verkade väldigt duktig och trovärdig. Hon kunde dock inte göra detta utan en veterinärs medverkan eftersom sedering behövdes och hon behövde också en veterinärs godkännande. Vi bestämde att jag skulle kontakta min veterinär och försöka ordna en tid.
När jag pratade med min veterinär blev jag dock utskälld och fick höra att dessa hästtandläkare bara är oseriösa kvacksalvare som inte kan något. Hon påstod också att vargtänderna knappast kan ligga i vägen för bettet eftersom de sitter i överkäken, osv osv.
Nu vet jag inte hur jag ska göra, vem ska jag tro på? Ska jag kontakta en annan veterinär eller ta kontakt med en annan hästtandläkare som också är veterinär?
 
Min häst har också vargtänder i överkäken. Han känner av dem och är strulig på exakt samma sätt som din häst. Jag ska ta ut en tandläkare (har också en bra, seriös och välkänd hästtandläkare som är utbildad i USA) som kan ta ut vargtänderna, innan jag fortsätter med ridningen.

Om jag var du skulle jag försöka hitta en duktig tandläkare (kanske kan du få någon rekommenderad?)som kan ta bort din hästs vargtänder, utan veterinärens inblandning.

Annars, bry dig inte om vad veterinären säger, tycker det är hon som verkar oseriös om jag ska vara ärlig. Kanske kan du hitta en annan veterinär, som kanske har annorlunda inställning, som kan hjälpa till?

Jag tycker du ska ta bort vargtänderna, så kan du iallafall utesluta dem som orsak till din hästs problem med munnen!

Lycka till!
 
jag hade en tandläkare ute till mina hästar,
han är även veterinär.
Så han tog ut en pytteliten vargtand på min 6-åring!
 
Att hästtandläkaren i fråga ville samarbeta med vet. tycker jag ger ett seriöst intryck. Att vet. inte ville samarbeat med tandläkare tycker jag ger ett mindre seriöst intryck...
De hästtandläkare jag varit i kontakt med, bl.a en som är veterinär, säger att vargtänder skall bort. Dom skall dock tas bort helt och hållet, som jag förstår att din hästtandläkare föreslog, och inte knackas bort.
Trist att en del veterinärer har en sådan här inställning!
 
Vad jag tycker om dessa USA utbildningar har jag sagt i tidigare trådar. Jag skulle heller inte samarbeta med en med den bakgrunden. Om något skulle hända är det veterinären som är ansvarig. Om beh. görs utan vet. är du själv ansvarig. Har varit några sådana ärenden eftersom Jordbruksverket och socialstyrelsen inte godkänt USA utbildningen åker dom dit för kvacksalveri. Och du åker dit för djurplågeri enligt djurskyddslagen. De har ingen legitimation att förlora så du själv får ta den största smällen. Jag skulle inte låta en hästtandläkare behandla min häst. Dels för att utbildningen är mycket bristfällig och därför att jag själv har hela ansvaret om det händer något.
/absolut
 
Min veterinär drog ut vargtänderna på min ponny innan jag började med inridning och sådant, så att han inte skulle få problem i munnen senare. Men det är inte alla veternärer som klarar av att ta ur dom på ett bra sätt, så kolla gärna runt lite med folk som dragit ut vargtänder. Det gjorde jag och hade tur och blev rekommenderade den veterinär jag i normala fall har.
 
En häst hade samma symptom som din dvs han slog med huvudet (även med hackamore) och blev även svår att tränsa. Han fick tid direkt på hästklinik och veterinären opererade bort vargtänderna utan problem. Hästen blev sitt gamla jag igen :). Hästtandläkare behöver alltså inte vara inblandad.

Har hört skräckexempel där ej seriös behandlare försökt ta ut vargtänderna med skruvmejsel. Hästen fick sen ändå åka till hästklinik.

Jag kan ju sen tänka mig själv att ha någon metall som slår emot mina tänder ... :( ( och det även om de är små!)
 
Vill bara förtydliga att jag själv (hästen) :D har väldigt bra erfarenheter av hästtandläkare.

Varför inte leta efter en hästtandläkare som jobbar på klinik och får lov att sedera eller är veternär också? Att anlita två experter (både tandläkare och veterinär) blir lite dyrare då båda två ska ha betalt.
 
Ingen "hästtandläkare" får ta bort vargtänder utan veterinär medverkan, en veterinär som själv tar bort vargtänder går knappast med på att stå brevid o ha ansvaret medans en "hästtandläkare" gör jobbet den veterinär som inte kan göra jobbet själv bör knappast heller ta ansvaret om han inte känner "hästtandläkaren" väldigt väl o har stort förtroende för denne. En veterinär som som per telefon påstår att vargtänderna inte kan störa vet inte vad han talar om. Vargtänder bör tas bort vid minsta misstanke att de påverkar ridningen. Viktigt att inte anlita en vet som slår loss dem vilket tyvärr fortvarande förekommer.
PL
 
min pålle hade vargtänder när jag köpte honom...
dom störde honom frukansvärt med bett i munnen :(
kastade mkt m huvudet mm
lät veterinären komma och "plocka" bort dom två små vargtänderna,
och han blev efter ca 10 dagar en helt annan häst att rida :love:(blev stoor skillnad)
mvh/Arabizar
 
Som dom andra skriver skall vargtänder ut.

Det bästa är om du ringer till en klinik och bokar en tid hos en vet som är duktig på tänder eller en häst tandläkare som även är vet som du kan få hjälp med att hitta om du ringer till en klinik.

Men dra ut vargtänderna inan du använder bett i gän du kommer att förstå efteråt att det dom är borta.

Kram
 
Den tandläkare jag känner arbetar bla på en större klinik i södra Sverige och är välkänd och regelbundet anlitad av många seriösa hästmänniskor. Han är utbildad i USA, jag har känt honom i väldigt många år och har ett enormt stort förtroende för honom.

Jag litar betydligt mer på honom vad gäller hästens mun och tänder än på en veterinär. Sen finns det veterinärer som är duktiga på tänder, min erfarenhet är dock att det inte finns så väldigt många.
 
Vi har ju den stora förmånen här i Östergötland att ha en av dom bästa hästtandläkarna här bara 1 mil ifån mig som tur är :)

Mina (få) erfarenheter av veterinärer som raspar och drar ut tänder är dåliga. Vi var på ett av dom större djursjukhusen och dom raspade min vänns häst med sån okunnighet att raspen slog stora sår längst bak i munnen :devil: och efter det fick hon rida bettlöst i flera månader.

Så man ska nog välja med högsta noggrannhet. Det finns nog oseriösa människor som kallar sig tandläkare utan legitimationer men det finns även veterinärer som inte kan.

En liten erfarenhet bara från mig bara..... :smirk:

Lycka till med din häst

Kram Linda :banana:
 
Sv: Vargtänder

En fråga, min 3-åring har vargtänder som förmodligen behöver plockas bort. Problemet är att hon ska visas på 3-årstest den 11 maj. Hur snabbt kurerar hästen sig normalt ett att de dragits ut?
 
Sv: Vargtänder

Jag kan hålla med om att hästtandläkare inte behöver blandas in, en vetrinär som är duktig och har gjort det förut tycker jag är det bästa, jag har tagit bort vargtänderna på alla mina unghästar för att dom ofta ger problem, har köpt 3 st ponnys som lidit av sina och så såklart tagit bort dom på en gång innan man börjar rida, för sådana problem kan vara svåra att få bort från vissa hästar och det kan ta lång tid för dom att förstå att det inte gör ont längre, att ta bort dom tycker jag är en självklarhet:D MVH sara
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 011
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 276
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp