Vargtänder, måste, måste inte.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare CarolineNSV
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 171
Sv: Vargtänder, måste, måste inte.

du kan ta ut distrikt veterinären o få det gjort.

Tack för Alla svar! Jag blev klokare och det har slutat snurra runt i huvudet hur jag ska göra.

Eftersom han är 6 år. Och han inte har besvär, som Veterinären bedömde vid besiktingen. Och de är stora, så jag tror inte de växer mer (?)
Så tänker jag att nästa år ska han vaccineras, och då kanske man kan ta "2 flugor i en smäll".

Torbjörn är humantandläkare och även utbildad inom djurtandvård, men "hästtandläkare" som yrkesterm existerar inte. Om det är han du tänker på så jobbar han tillsammans med och utbildar veterinärer, både inom Sverige och utlandet, och alla jobb på djur utförs med närvarande veterinär.

Hej
Ang. ALE Djursjukus så kommer det hem en vetrinär/"tandläkare" som kan fixa tänderna hemma, men inte "dra" vargtänderna. Detta för att ha tillgång till klinikens tillgångar. Vi har haft henne hemma för att kolla över 4 hästar och två av dem skall ner snart och "dra" vargtänderna nere på kliniken.

Vi plockar vargtänder så fort vi upptäcker dem. Ibland kan det vara så att den finns men inte har brutit igenom tandköttet. Vi tar ut dem då också eftersom bettet kan trycka iallfall om den ligger precis under. Beroende på hur det ser ur så tar vi en del på kliniken medan vår distriktare som spec. sig på tänder tar en del här hemma.

När vi kastrerar unghingstarna så brukar vi slå två flugor på en gång och plocka ut dem medan de ligger ner....

Gira :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 113
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
789
Senast: Joppsa
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 179
Senast: Tiger tok
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka