VARGTÄNDER - "Munproblem"

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Solosanta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 186
S

Solosanta

Jag skulle vilja veta era erfarenheter av just vargtänder samt andra tandrelaterade problem...!
Vad fick er att misstänka tandproblem, hur hästen fungerade, skillnad före/efter osv!

Sv: VARGTÄNDER - "Munproblem"

Jag är också nyfiken! Ingen som vill dela med sig??:bump:

Min unghäst var lite småtjabbig för bettet men inget som egentligen störde ridningen. När hon väl fått in bettet och jag red henne tjabbarde hon ingenting. Däremot kunde hon vara lite tjafsig vid tömkörningen. Hon har stora vargtänder som ska bort, väntar på vet (ska ringa när dom kan dyka upp i veckan)...och till dess jobbar vi bettlöst.

Förra hästen var lätt fram, kastade sig, reste sig och höll på...alt.bet sig fast i bettet. Det var en foderhäst som jag precis tagit hand om och som var känd som "oridbar". Tog henne till en duktig vet.som fann svåra bettskador + att hon var "gombitare". Hästen åtgärdades och problemen mildrades betydligt. Hästen blev avslappnad och vågade lita på handen igen...

Min häst var alldeles för snäll för sitt eget bästa och visade egentligen ingenting, men har varit noggrann att rutinkolla henne så vet. upptäckte vargisarna. Drog dem strax efter, detta var nu i våras.

Annars har jag mött hästar som varit ovilliga att ta stöd på bettet eller att tränsas - vilket kan leda till misstankar.

Min häst rusade med huvudet högt, så fort jag tog i tygeln. Han är annars en väldigt lugn och sansad häst, så där var han tydlig. Vargtänder är orsaken, rider numer med hackamore.

Min unghäst fick problem när han var ca 2,5 år. uptäckte det då han vart entömmt vid körningen.och märkbart irriterad när man tog i ena tömmen. Kollade genom att föra tummarna utmed lanerna och hitta vargtänderna som var så pass lösa att jag kunde vicka på dem.Tog ut min duktiga distriktsveterinär som drog ut dom gick hur bra som helst körde sedan med ett läderklätt rakt bett som hästen trivdes i har inte haft ngr problem sedan.

När brukar vargtänderna komma på en häst då? När ska man vara extra uppmärksam? Kan dom ramla ut av sig självt/sitta kvar hela livet utan att göra någon skada?

Bra att veta..

Eftersom min var ca 2.5 år när vi tog bort dom borde dom ju komma ut där ikring dom var ju redan utväxta då. Hästarna kan ju få problem inan dom har kommit ut det är väl som på människan det känns säkert innan tanden har kommit fram men vi har ju inga bett i munnen. Vargtänder sitter både uppe och nere men hästarna har oftas inget besvär av dom som sitter uppe och det händer att dom följer med när dom byter kindtanden som sitter strax bakom.:)

Jaha, så dom kan försvinna utan veterinärhjälp med andra ord..

Vet sa att dom övre kunde göra det när hon konstaterade att han hade vargtänder där oxå (när hon tog bort dom nedre.) Dom övre är ju oftast inte till ngt besvär Skulle vi ha tagit bort dom hade det blivit ett kirurgisk ingrepp eftersom att dom satt fast ordentligt. Glömde att fråga om dom fortfarande satt kvar när hästen fick fixat gaddarna förra veckan.

Vi tar alltid ut vargtänderna.

Vi brukar ta dem vid 2,5 års ålder när de ska ridas in.Vi tycker att en del hästar kan vara oroliga i munnen innan vi tagit ut tänderna,andra kan bita sig fast i ena tygeln.En och annan har vi inte märkt så mycket på,men tänderan ryker ändå.Då är de väck och man behöver inte fundera på om de är ett problem.

Min häst gick och nickade, och var otroligt stel i båda sidor. Och min tös är en dröm att rida annars, så jag fattade direkt att det var något skumt. Åkte och kollade med en gång. Man ska alltid gå på sin magkänsla, och man känner ju direkt när något med ens häst inte stämmer.

Gör det till en vana att titta hästen i munnen när man ändå visiterar den!!!! Ett busenkelt sätt att förebygga problem. Särskilt på unghästen som växlar från mjölktänder till permanenta tänder(som vargtanden tex) men även på vuxna hästar så kan man lätt se sår på insidan av kinden orsakade av felaktig bettsling,bettfel ect.

Tandläkaren

Min häst har blivit underlig de senaste dagarna. Han vill inte bli skrittad på kort tygel. Tar jag tygeln så antingen slänger han upp huvudet och drar iväg eller så "fryser" han och bara ståår istadigt på samma fläck! Han har haft problem med bakknäna så antingen de eller tänderna som spökar. Han går glatt i alla gångarter på lång tygel. Ska kolla honom nästa fredag hos veterinär. Det känns verkligen inte som han bara är "dum", hästar är ju sällan dumma! Hoppas det är munnen!:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
550
Senast: Mearas
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 971
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka