Variera Kandar och "vanligt" bett

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Nortra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 076
N

Nortra

En i mitt stall rider på kandar praktiskt taget hela tiden. Ska man inte variera så hästen får ridas lite på "vanligt" bett med?
Eller hur är de med de?
Rätt el fel att rida på kandar hela tiden??

Sv: Variera Kandar och "vanligt" bett

jag tycker att variation är bäst, och det gäller det mesta kring hästar :)

Jag kände faktiskt till en som gjorde så för annars stack hästen- i ridhuset:rofl:
Den fick aldrig ngn eftergift så till slut ruttnade den o tog egna initiativ.

Hon var till slut med på en träningstävling o fick ett långt utlägg efteråt av domaren.
Hon red mest för sig själv o trodde att hon var Lussan:idea: :D

Jag kände faktiskt till en som gjorde så för annars stack hästen- i ridhuset:rofl:
Den fick aldrig ngn eftergift så till slut ruttnade den o tog egna initiativ.

Hon var till slut med på en träningstävling o fick ett långt utlägg efteråt av domaren.
Hon red mest för sig själv o trodde att hon var Lussan:idea: :D

Ruttnade?:crazy: :eek: ..

Så tror vår oxå!..
Vår nämnde nått om man inte har läst en speciel bok om foder så ska man inte ha häst!:rofl: (en i stallet frågade nått om havre:p )

En i mitt stall rider på kandar praktiskt taget hela tiden. Ska man inte variera så hästen får ridas lite på "vanligt" bett med?
Eller hur är de med de?
Rätt el fel att rida på kandar hela tiden??

En person jag känner (hoppas h*n inte läser på buke) red så mkt med kandar att när hästen sen haft en skada och skulle startas lägre klasser i början kom efter oss i prislistan:eek: . I båda klasserna. (LA) så hette det:

"Är så :devil: svår att rida på träns, inte van vid det, blir för stark!"
som om det betydde att den egentligen var för avancerad för en simpel LA :rofl:

Men just den personen hade alltid mycket hand också, även med kandaret:crazy:

Det är väl både och. För ren variation behövs det nog inte. De flesta sitter ju och rider på vanligt två-, tredelat bett hela hästens liv.

Sen beror det väl på hur och varför man använder kandar. Rätt använt så ser jag inget problem med det. Tycker det är ok att hästen är van med de bett den tävlas i. Själv rider jag nog ganska ofta på kandar men hoppar, rider ut eller lösgör, joggar henne på vanligt tredelat och har inga problem med det.

Använder man kandar jämt som ett bromsverktyg eller för att det är häftigt eller något annat dumt, då är man fel ute. En häst ska inte bli hård i munnen av att man använder Kandar. Själv känner jag ingen skillad på just den punkten när jag växlar.

Det är väl både och. För ren variation behövs det nog inte. De flesta sitter ju och rider på vanligt två-, tredelat bett hela hästens liv.

Sen beror det väl på hur och varför man använder kandar. Rätt använt så ser jag inget problem med det. Tycker det är ok att hästen är van med de bett den tävlas i. Själv rider jag nog ganska ofta på kandar men hoppar, rider ut eller lösgör, joggar henne på vanligt tredelat och har inga problem med det.

Använder man kandar jämt som ett bromsverktyg eller för att det är häftigt eller något annat dumt, då är man fel ute. En häst ska inte bli hård i munnen av att man använder Kandar. Själv känner jag ingen skillad på just den punkten när jag växlar.
Precis vad jag tycker också, rätt använt så är det inte sämre att rida på kandar än på vilket annat bett som helst.

Varför ska man lägga sig i hur andra människor rider sina hästar?
Jag tycker att din frågeställning i grunden är intressant fast jag läser också in att du retar upp dig på den här tjejen. Jag känner ju ingen av er men tror att det i grund och botten blir bättre stämning i stallet om folk lägger energi på sin egen häst/ridning.

Varför ska man lägga sig i hur andra människor rider sina hästar?
Jag tycker att din frågeställning i grunden är intressant fast jag läser också in att du retar upp dig på den här tjejen. Jag känner ju ingen av er men tror att det i grund och botten blir bättre stämning i stallet om folk lägger energi på sin egen häst/ridning.

Jo, jag vet.. Men de var min mamma som undrade om hon gjorde rätt med kandaret. (Mamma red mkt med kandar på 70 talet)

Jag tror också på att det är handen som är problemet, inte bettet. men en kompis som rider svår dressyr säger att hon måste rida sin häst med vanligt tränsbett och då minst 2 dgr irad för för första dagen så blir hon lite stark, men sen lyssnar hon igen...så det kan säkert vara bra att växla bett. Min tränare säger att man ska byta bett ofta för att hästen inte ska bli van med samma bett...?!?

Ok, jag förstår. Läser också svaren med intresse!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
584
Senast: Elo
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Dressyr Passar på att gnälla lite till om ridhuset. Gick nyss därifrån med första hästen och tänkte gå ner med nästa. Men ångrade mig för det... 2
Svar
30
· Visningar
695
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka