Sv: Värk i armarna, vad kan det vara för fel???
Jag hade exakt samma sak för några år sedan. Hade vansinnigt ont i mina armar när jag försökte lyfta dem, och smärtan strålade från muskelfästen i axlarna.Var till sjukgymnast och läkare men ingen hittade orsaken. Vaknade varje morgon med kramper i armarna, alternativt helt avdomnade armar, och låg och liksom kramade om mig själv i sömnen.
Kom att tänka på att jag blev bättre när sovit borta ett par nätter och började fundera på om det kunde vara vår vattensäng som var boven. Köpte en skummadrass och sov på golvet ett par nätter och för var natt avtog värken mer och mer. Började då analysera mitt sömnmönster och kom fram till att eftersom vattensängen var så mjuk, så sjönk jag ner för mycket med själva kroppen. Armarna blev då vinklade uppåt i axelpartiet och jag fick stopp på blodcirkulationen.
Klart som attan att musklerna skrek, de hade ju syrebrist! Så vi skickade faktiskt ut vattensängen, köpte vanliga sängar, rätt stum madrass på min sida. Sen började jag sova med en stor kudde under den armen som är uppåt när jag ligger på sida. Som en kramkudde. Då får jag fritt blodflöde iom att armen inte kan "ramla ner" framför mig.
Sen dess är mina besvär väck.

Ibland kan jag rulla ifrån kudden under natten och hamna i samma position som förr, eller lägga in armen under huvudkudden o få stopp i axeln på det sättet, men nu vet jag ju vad det beror på, och kan avhjälpa problemet snabbt. Om jag börjar få lite ont så ser jag till att göra mycket rörelser med hela armarna och axlarna, och känner då hur cirkulationen kommer igång.
Har fibromyalgi, o hade nästan gett upp med tanken att det måste vara den som spökar, men är så glad att jag nosade vidare i det hela.
Så mitt tips- se över din säng. Är madrassen för mjuk så du sjunker ner? Har du en bastant kudde som du kan krama när du ligger på sida? Testa