Varm i benen..

Gabriol

Trådstartare
Pållen har den senaste veckan varit varm i alla sina ben och hovar.
Inte jättevarm men mer än vad som är normalt..
Han är även lite svampig på bakbenen innan man har ridit, men när han fått röra på sig så försvinner det.
(han rör sej inte så mycket i hagen antar jag..)

Men varför är han varm?
Han har ingen feber och har inte ont, är pigg o glad som vanligt.

Tacksam för svar / Zofia
 
Hästar ska ha varma ben. Detta pga att blodcirkulationen då är bra. När vi skor hästarna så stryper vi ofta mkt av cirkulationen, strålen får inte komma ner i marken och göra det viktiga "pumpandet". Hästen har 5 hjärtan brukar man säga.

Nåt speciellt du gjort med hästens hovar nyligen? Är den skodd?
 
Tack för svaret.

Men han har alltid haft kalla ben innan ju, det är främst förändringen jag oroar mej för.. :crazy:
Men han kanske har fått bättre blodcirkulation nu ;) :)

Nej,han är inte skodd och han har inte blivit verkad på senaste tiden, inga förängdringar i fodret eller nåt sånt heller..
 
Om han inte är skodd och strålarna kanske fått växa sig långa, samt hovarna växt "efter marken", så kan ju det ha lett till bättre blodgenomströmning.

Känner du på benen varje dag? Hur länge går hästen ute, och hur länge har den gått ute den tiden den gör..?
 
Det var ett tag sedan han blev verkad sist, men han ska verkas på onsdag..

Ja, jag känner på benen både före och efter jag ridit, alltså var dag.

Han går ute 6-8 timmar varje dag och det var ca 2-3 veckor sedan han blev installad.
 
6-8 timmar per dag bara? :crazy: Det var inte mkt. Din häst får ju då stå inne 16-18 timmar per dag, hör du hur mkt det låter..?

Att benen är varma efter ridning är ju normalt iaf. Fast före om han står inne så pass... Står han inne innan du rider och isf hur länge..?
 
Jaa, han ska flytta till helgen, till ett stall med mer utevistelse. :love:

Jag tar bara in honom och gör honom i ordning, så han står inte inne så länge innan ridningen..
 
Okej men om han är varm i benen då han kommer in från hagen är det ju "okej", för då har han ju rört sig och blodcirkulationen är igång ordentligt.

Bra att du ska flytta! :)
 
mina är bara kalla om benen om det är kallt ute..... Det du ska kolla efter är om hästen är torr och ren i benen, och att alla benen har samma temperatur.
 
Hum...

Själv har man ju alltid hört att ben och hovar ska vara kalla...

Jag har ju en misstänkt hovböld bak på min häst, men själv tror jag mer och mer på vrickning/stukning av något slag.

Hovslagaren tog av bägge bakskorna, hästen har blivit klart bättre, men inte helt bra, markerar och är stel vilken jag tror kan bero på att han slängde sig vid skoningen. Reagerade inte vid någon söm med visitertång. Han fick smärtreaktion vid tryck på korset som jag nu ej har kunnat provocera fram igen.

I och med att bakskorna tagits bort får ju strålen mer kontakt med marken = bättre blodgenomströmning i ben/hovar. Hur ska jag då märka skillnaden mellan bra och dålig värme? Tänker även i framtiden om detta uppstår igen, trots skor. Han går ute i mindre hage dagtid, jag kan inte klänna puls.

Jag har veterinärtid.

F'låt min kanske korkade fråga... :o

MVH Cim
 
Hur sunt är det att hästen skulle ha kalla ben egentligen..? Men visst, min häst har kalla ben då hon är skodd runtom, och för skodda hästar är ju det "normalt", då vi helt strypt hovens naturliga funktion. :(

Känn på resten av hästen, hur varm är den t.ex. på halsen? Benen ska vara behagligt varma om det är en bra blodgenomströmning.

Men bara för att din häst inte har skor nu så betyer inte det att den kan börja pumpa. Hela hovens form måste ju egentligen ändras, så strålen kommer närmare marken. Och dessutom- om din häst bara går i liten hage så kommer den inte kunna gå så mkt den vill så att hovarna och benen blir varma igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 368
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 614
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp