Varm om fötterna i vinter, temp kallare än -15.

Sundbro

Trådstartare
Trött på att leta bland gamla råd och trådar? Vad ska man ha på fötterna för att inte frysa, ge era tips här. Detta är tråden för oss som vill ha råd om varma skor eller stövlar till vinterns ridning, gäller kalla temperaturer (- 15 och nedåt).
Vill även veta vad ni som har Raynauds syndrom rider i?

Sv: Varm om fötterna i vinter, temp kallare än -15.

Jag vill också gärna ha tips på riktigt varma skor eller stövlar. Förra vintern klarade jag tack vare toe warmers som klistras fast under fötterna och håller sig varma i flera timmar. Helt underbara!

Skoterstövlar med löstagbart foder. Bra att ta ut och torka till men slets fort och blev snabbt fuktiga innuti = fryste om tårna. Utslitna nu söker annan variant.

Toe Warmers? Hur funkar såna och vart köper man dem?

Har nog aldrig frusit så mycket om fötterna som förra vintern trots fyrdubbla lager med strumpor i thermostövlar, så den här tråden kommer följas med stort intresse :love:

Yllesockar och fårskinnsulor är ett måste för mig. Absolut inget bomull på fötterna, då fryser jag direkt!
Batteridrivna värmesulor är också otroligt trevligt, dock drar batterierna ur ganska fort när det är -25.

Muckboots är defintivt räddningen. Jag har inte ridvarianten, men har ett par vanliga som jag struttar runt i typ alltid.

Hittills vintertid har jag haft mina gamla MH (de "grova" ridstövlarna, ej termo) med ullstrumpor i, men tycker inte att det räcker, så nu blir det muckboots!

Min absoluta favorit är "Fodrad arbetsstövel" från Jula.
De är väldigt stora i storleken så om man normalt har 38 är 38 som en 39.
Men jag tar min vanliga storlek ändå, lägger i en fårskinnssula sen har jag en tunnare yllesocka, sen en tjock yllesocka för att avsluta med svärmors raggsockor i isländskt garn som är SÅÅÅ varma!
Sen kan man vara ute trots att det är 37- ute... När det börjar närma sig 40- så klarar man sig en timme eller två sen börjar jag frysa, men å andra sidan brukar jag inte vara ute mer än nödvändigt då så det går ändå :p

Å jag är extremt frusen av mig...

Jag har ett par Ariat vinterridstövlar som är för varma om det är 0 gradigt. Vid minus 20 hade jag ett par normal tjocka yllestrumpor (såg ut som vanliga om ni fattar) och det var ok så länge man gick eller red. Blev inte för kall när jag skrittade av tex.

Annars kör jag på för stora skor med fårskinns sula och smartwool´s tjockaste socka och det funkar vad jag kommer ihåg.

Batteridrivna värmesulor är också otroligt trevligt, dock drar batterierna ur ganska fort när det är -25.

Då blir det till att ladda ordentligt med batterier då för jag har nyss investerat i ett par elhandskar från Jula. Hade inte tänkt på att kyla drar ur batterierna, suck! :grin:

Muckboots, funkar de att rida i verkligen? Finns ju modeller som ska hålla värmen ned till - 40 men det är väl inte ridvarianten eller har jag fel. Hur är de i storlek och är skaften trånga eller töjer de sig? Tanken säger nej till gummistövlar i vinterklimat men tekniken går ju framåt :)

Hittade en gammal tråd med en del tips. Många modeller finns nog inte men en del tips är bra.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=819033&page=2

Senast ändrad:

Jag köpte ju Julas stövlar efter att sett ett inlägg av dej förra året, och jag frös inte om fötterna en enda dag :)
Dock kan jag inte rida i dem. Jag har köpt Hööks Steeds vinterkänga som är helfodrade, så hoppas på dem.
Muckbootsen tycker jag man fryser i efter -15, har både den låga modellen och jaktvarianten som har högt skaft och klack. Fast de är bra som höst och vårstövlar. De läcker ju aldrig.

Fast det är inte gummistövlar, det är neoprenstövlar:)

Den modellen jag har funkar inte att rida i, iaf inte i vanliga stigbyglar. Däremot tänkte jag köpa ridvarianten som är smalare, de kostar 1100-1400 kronor.

Då blir det till att ladda ordentligt med batterier då för jag har nyss investerat i ett par elhandskar från Jula. Hade inte tänkt på att kyla drar ur batterierna, suck! :grin:

Uppladdningsbara batterier är bättre än engångs. Försök om möjligt att ha batterierna så nära kroppen som möjligt så håller de spänningen bättre.

I vintras så höll laddningen på mina batterier upp till fyra timmar i -35 graders kyla, sen fick jag ladda dem. Tre uppsättningar batterier räddade mina fötter från att frysa, då fanns alltid färdigladdade batterier att byta med :)

Jag har muckboots, och de är :love:
Jag har dem året runt, utom i absoluta högsommaren.
Det enda minuset är att de är för låga i skaften, så där blir en glipa :angel:

I övrigt är de extremt slitstarka, har haft dem sedan 2008 och de håller än! Annars drar jag 1 par skor/år, på ett ungefär.

Skoterstövlar! Frös inte ens när det var -30! De är väl sådär att rida i, men varma och sköna att ha på sig.

Jag köpte ju Julas stövlar efter att sett ett inlägg av dej förra året, och jag frös inte om fötterna en enda dag :)
Dock kan jag inte rida i dem. Jag har köpt Hööks Steeds vinterkänga som är helfodrade, så hoppas på dem.
Muckbootsen tycker jag man fryser i efter -15, har både den låga modellen och jaktvarianten som har högt skaft och klack. Fast de är bra som höst och vårstövlar. De läcker ju aldrig.

Vad bra att du slipper frysa i dom :)

Varför kan du inte rida i dom? För breda eller för dåligt stöd?
De ger ju inte mkt till stöd i ridningen, men det gör nog inget om det inte är en riktig dressyrstövel..

*delvis kl*

Jag, som har bytt ridning mot körning och inte har behov av stöd för skänkeln, tänker definitivt titta på de där stövlarna från Jula. Jag har haft Mountain Horse Rinfrost Paddock (kängorna alltså) i flera år och är jättenöjd med dem. Inte frusit många stunder. Däremot så äter de skosnören...

Jag har fått för mej att de är för klumpiga. Hittade inte ett enda kort med dem när jag rider, så får kanske testa :)

Oki, ja det är ju helt klart en smaksak om man tycker att de är för klumpiga att rida i eller ej.

Jag rider i väldigt nätta skor i vanliga fall men rider i dessa på vintern och har peppar peppar inte tyckt att det är jobbigt eller obekvämt ännu..
Även om stödet inte är ngt vidare, men man får träna ankelmusklerna istället :D

n686495222_5887397_4980.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
293
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Senast: Buongusto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 094
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 029
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår