Varm om fötterna i vinter, temp kallare än -15.

Sv: Varm om fötterna i vinter, temp kallare än -15.

Jag köpte ju Julas stövlar efter att sett ett inlägg av dej förra året, och jag frös inte om fötterna en enda dag :)
Dock kan jag inte rida i dem. Jag har köpt Hööks Steeds vinterkänga som är helfodrade, så hoppas på dem
Muckbootsen tycker jag man fryser i efter -15, har både den låga modellen och jaktvarianten som har högt skaft och klack. Fast de är bra som höst och vårstövlar. De läcker ju aldrig.

Är nyfiken på vad du har för modeller på dina muckboots? Man måste ha i åtanke att en stövel som ska hålla värmen nedtill - 17 som en av modellerna utlovas göra enligt reklamen så kan man räkna med att den håller värmen endast till runt hälften av utlovad temperatur i rent stillastående, gäller även La Cross vinterkängmodeller mfl märken. Är nyfiken på Muckboots du är den första jag hör som inte gillar dem, intressant. Har du haft ullsocka i eller kört med vanlig socka? Vill inte slänga ut pengar på något som kanske inte kommer funka för mig så därför jag frågar.

kl

Jag har på rekommendation från stallkamrater köpt ett par Sorelkängor. De ska klara temperaturer ner till -40 så jag hoppas hålla mig varm i vinter. De är ganska klumpiga dock men jag hade tänkt använda de när jag fixar i stallet och när jag rider ut. Om vi tränar håller jag mig varm ändå i ridhuset.

Toe Warmers? Hur funkar såna och vart köper man dem?

Det är små engångsvärmare. För att aktivera dem drar man bort en klisterlapp och då sker någon reaktion när ytan kommer i kontakt med luft har jag för mig. Sedan fäster man dem under fötterna. Googla på toe warmers så hittar du. Tror märket på mina var Grabber men det finns nog fler som är liknande.

Jag köpte mina på Gekås i Ullared förra året men det borde gå att hitta i sportaffärer. Kostade ca 10-15 kr paret så det blir ju lite dyrt om man ska använda dem varje dag. Jag använde mina framförallt på lite längre uteritter för då är det närmast omöjligt för mig att hålla mig varm om fötterna annars, fryser så mycket att det gör ont. Kan verkligen rekommendera dem!

kl

Jag har på rekommendation från stallkamrater köpt ett par Sorelkängor. De ska klara temperaturer ner till -40 så jag hoppas hålla mig varm i vinter. De är ganska klumpiga dock men jag hade tänkt använda de när jag fixar i stallet och när jag rider ut. Om vi tränar håller jag mig varm ändå i ridhuset.

De låter ju intressanta, ser jättemysiga ut! Vad heter modellen du köpte?

*kl
rider inte, men skotrar en del om vintrarna (och för den delen går ut med hundarna :) ). stödstrumpa+yllesock och sedan fodrade skoterkängor gör att mina tår inte är blåvita när jag kommer hem, utan tjusigt rosa. fryser inte alls om tårna med den kombinationen (ok, har inte varit ute längre än 2½ timme, men brukar frysa efter typ 10 minuter i vanliga fall, så det funkar för mig :) )

..stödstrumpa+yllesock...

Med stödstrumpa, menar du då sån strumpa som sitter åt rätt kraftigt runt benet, sådan som man ofta får på sig innan man skall göra ngn större operation?

Är inte sådana oftast öppen i tån?

Du kan köpa stödstrumpor på apoteket som inte har öppen tå :)

Dock brukar de vara i bomull.. Vilket kanske inte är så himla bra på vintern..

Aha, på så vis. De par jag har är öppna i tån så jag trodde att de skulle vara så :)
Bomull på fötterna passar jag mig noga för på vintern, blir jag fuktig så blir jag kall på direkten :(

Det kanske finns i andra material än bomull också?
Men de som jag köpt har varit i bomull eller nylonstrumpor..

Kan ju vara värt att kolla om man tycker om att använda stödstrumpor, å det borde ju trilla in på apoteket nu i sånt fall?

Ja, det kanske finns i andra material också :)

Jag vet inte vad jag skall tycka om stödstrumpor, har själv bara fått dem på benen i samband med operationer så för mig är de liksom förknippade med ngt otrevligt. De är säkert väldans bra för benen (och bekväma?), men de ger mig kalla kårar bara av att se på dem tyvärr :(

Dojjankängor från Hansbo. Det är det enda som hittills hållig mina frusna fötter varma om vintern. Älskar dem!!

Finns oftast stödstrumpor i hälsokost butiker. :)
Tänk på att alltid ha en lite för stor sko på vintern då du fryser om den sitter tight. Jag märker av stor skillnad när jag har lite luft i skon.
har inte hittat några bra ridskor till vintern så jag kör med en grövre modell stövel som är vattentät och satsar ist på 2 tjocka strumpor och en fårskinns sula.
När jag jobbar har jag dock en riktig fodrad känga och är nästan svettig om foten när jag tar av den. Inte säker på om den går att rida i men dom brukar ha riktigt varma kängor om man kollar i någon arbets klädes butik. :)

Jag associerar också till dåliga saker med stödstrumpor...

Men om man går och står mkt brukar det vara väldigt skönt att ha...

Kom igen nu. Fler tips på skor och stövlar, börjar dra ihop sig till rejäl höst...

Någon norrlänning eller värmlänning (ja, eller ni från andra län där det nu är stränga vintrar med kallare än - 15 och snö...) Kan ni ge tips? Är inte stilryttare, och definitivt inte vintertid då jag prioriterar värme framför design. Muckboots modell Arctic, hur är de att rida i, någon som har dessa? Blir de mycket för varma att typ trava och galopparbeta i? Måste ha nya skor, mina skoterstövlar gick bra i vanliga stigbyglar modell large. Men de är utslitna nu och går inte att få tag på samma modell längre, de var dessutom en aning för kalla vid - 18. Känsliga fötter...

Senast ändrad:

Ni som har Raynauds syndrom hur gör ni med fötterna på vintern? Vad rider ni i?

Muckboots? Någon som har ridmodellen, hur klarar de kyla?

Ni som har Raynauds syndrom hur gör ni med fötterna på vintern? Vad rider ni i?

Jag vet inte om jag har syndromet men mina fingrar blir helt blodlösa emellanåt. Det gör förskräckligt ont och man tappar funktionen att bära/hålla i något med handen. Blåst är värst för mig. Jag ser till att ha jättevarma vantar och när det uppstår köra varmt vatten på fingrarna. Annars har jag inget tips.

Ont är inte ens förnamnet.
Man kan få så konstiga tankar när man står där med händer som inte kan ta av tränset för fingrarna fungerar helt enkelt hur mycket man än försöker, det gör såååå ont att man grinar, har lust att ta en yxa och tjoppa av både fingrar och tår när det är som värst (brukar klara mig "bra" ner till -10 C). Vid några tillfällen har jag fått fast hästen i stallgången och fått be sambon ta hand om henne, händerna har inte fungerat ingen kraft alls. Vantar har jag inte träffat på några som håller mina fingrar varma ännu, men investerat i ett par elhandskar i år får se om de funkar.

Hursom nu var det fötterna det handlade om i denna tråd så fram med fler tips alla bukare. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
293
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Senast: Buongusto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 109
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 037
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?